Search page

Søket fant 13 resultater på 0.054 sekunder.

Søkeresultater

  1. Planlegge, lage og publisere video om hvordan tilberede et måltid

    Skrivesenteret har laget et opplegg som går ut på å planlegge, skape 

    og publisere en instruksjonsvideo på YouTube om hvordan tilberede et måltid.

     

    Foto: J. Rynio StockFood / NTB Sxanpic. Lisens: CC-by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 12.12.2014 13:56

  2. Registrere avvik og utarbeide avviksrapporter. Tverrfaglig oppgave norsk/TIP

    Oppgave:  HMS – Avviksrapportering.

    FORSLAG TIL GJENNOMFØRING:

    Tidsbruk 2x 45 min.

    Oppgavens formål: Gi eleven forståelsen av viktigheten med HMS. Eleven skal bli kjent med skolens eget avvikssystem. Eleven skal minst skive et avvik, samt fremføre dette foran klassen. Fremføringen skjer etter elevens eget ønske.

    Norskdelen i denne oppgaven går ut på: Muntlig og skriftlig presentasjon, med mulighet for diskusjon. Innhente fagstoff, fokus på personvern.

    Elevoppgave:

    Julie Bjørnstad - 15.06.2015 09:41

  3. Barns oppvekst i dag og på 1800-tallet

    Læringssamarbeidet tar utgangspunkt i barns oppvekst og liv i dag og på 1800-tallet. Elevene bruker fagkunnskap innen utviklingspsykologi, sosialfag og etikk for å gi en teoretisk ramme rundt temaet. Kunnskap om kost og ernæring i helsefag brukes for å undersøke matens betydning i dag og på 1800-tallet.  Vi leser litteratur om barns oppvekst i de ulike historiske tidsepokene.  Et mål er å se vår tids tenkning om barn og barndom i lys av historien. 

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 12:54

  4. Etikk i matvareproduksjonen

    Klassen skal undersøke ulike sider ved temaet etikk innenfor ulike programfagområder i restaurant- og matfag. Hva er etisk forsvarlig i matvareproduksjon for å gi en trygg og sunn utvikling? Hvordan se etikken i forhold til bruk av tilsetningsstoffer, ærlig markedsføring, bruk av bioteknologi (genmodifisert mat)? 

    Foto: Henrik Pyndt Sørensen, NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 13:14

  5. Undervisningsopplegg om forelskelse

    Formålet er å arbeide med tema som omhandler nære relasjoner mellom ungdom. Dette tema egner seg til å utforske og forstå egne følelser. Forelskelse kan inspirere elevene til å skrive på en utviklende måte og forstå hva følelser er og gjør med dem.  Elevene skal fokusere både på ytre aktivitet og indre følelser ved fenomenet forelskelse. 

    Foto: Kristin Bøhle / Lisens: Cc-by-sa

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 14:35

  6. Verdier og eventyr

    Elevene skal arbeide aktivt med holdninger, verdier og idealer gjennom å lese eventyr. Formålet er at de skal reflektere bevisst over handlinger, væremåter, dialog og typer i eventyret. Prosjektet er et forebyggende, holdningsskapende arbeid, og i den forbindelse skal elevene studere egen rolle i gruppa.  Gruppesamarbeid er en aktiv form for læring der verdier og holdninger spilles ut verbalt, ikke-verbalt, emosjonelt og mentalt. 

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 14:50

  7. Analyse av reklame - elektro

    Elevene skal analysere innholdet i annonsen til Børsa elektro AS: 

    http://www.borsaelektro.no/tjenester/   

    Formålet med prosjektoppgaven er 

    1. å lære grunnleggende teori om reklame og virkemidler

    2. lære hvordan elektrofirmaer markedsfører sine tjenester. 

    Foto: Blickwinkler, pixabay.com / Lisens: Public Domain

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 22:53

  8. Observasjon

    Elevene skal undersøke observasjon som metode innenfor helse- og oppvekstfag.  Hva styrer personens blikk under observasjonen, og hva er formålet med observasjonen?  Hvordan skille mellom subjektivt og objektivt blikk, og hvordan bruke skjønn og se helhet?

    Foto: Corbis, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 14:48

  9. Aktiv lytting og omsorg

    Læringssamarbeidet tar utgangspunkt i elevenes erfaringer og fortellinger fra praksis. Vi søker en gjensidig integrering av teori og praksis for å motivere elevene til læring, og for å lette forståelsen av hvor viktig kunnskap er for utøvelsen av yrket. 

    Foto: Hartmut Schwarzbach, Samfoto, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 18:21

  10. Kulturkompetanse i arbeidslivet

    Formålet med prosjektet er å undersøke ulike former for arbeidskulturer, i tillegg til å se nærmere på den flerkulturelle konteksten i norsk arbeidsliv. Elevene bruker erfaringer fra praksis og sakprosatekster som grunnlag for analysen.

    Foto: Ambro / freedigitalphotos.net

    Kultur er måter vi handler, tenker og snakker på, og i den forbindelse kan prosjektet hjelpe elevene å få et bevisst forhold til ulikheter, holdninger og mangfold.

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 12:02

  11. Grenser i relasjonene

    I dette prosjektet skal elevene utforske grensene i relasjonene, både fysiske, psykologiske og verbale grenser. Formålet er at de skal bruke egne erfaringer og kunnskap i møte med litterære tekster og psykologisk teori, for å tilegne seg kunnskap om grensene i menneskelige relasjoner.

    Foto: Sira Anamwong / freedigitalphotos.net 

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 15:01

  12. Etisk dilemma

    I dette prosjektet skal elevene undersøke etiske dilemmaer som de kan møte som yrkesutøver. Klassen arbeider i hver sin gruppe og lager problemstillinger rundt etiske dilemmaer i arbeidslivet. Formålet er å oppøve elevenes evne til å reflektere selvstendig, problematisere og til å se ulike løsninger.

    Illustrasjon: Kjell Rosland, NKI-forlaget
    Lisens: CC-by-nc-sa

     

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 13:55

  13. Rus blant ungdom

    I dette prosjektet skal elevene utforske temaet rus blant ungdom, både i et psykologisk, kulturelt og sosialt perspektiv. Her vil årsakene til - og følgene av - rusavhengighet stå sentralt. Elevene skal lære å analysere og anvende fagteori og litteratur. De skal lære ulike skriveroller, både utforskende og faktabaserte.

    Foto: HASTYWORDS, pixabay.com / Lisens: Public Domain

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 14:20