Search page

Søket fant 13 resultater på 5.081 sekunder.

Søkeresultater

  1. Samefolkets dag

    Elevene skal lære om tradisjonell samisk matkultur og samenes språklige og litterære historie.

    I norskfaget:

    • Bli kjent med samisk sakprosa i oversettelse til norsk
    • Få innblikk i den norske flerspråklige situasjonen
    • Reflektere over samenes situasjon som språklig minoritet

    I kokk- og servitørfaget:

    rora0708 - 21.01.2014 15:12

  2. Adaptasjon av noveller. Klassen lager hørespill

    Elevene skal lese to forskjellige noveller, velge én, og gruppevis tilpasse novellen til et hørespillmanus. Forslag til noveller kan være: Herr Karlsen av Sarah Johnsen eller Gutten av Ingvar Ambjørnsen. Begge tekstene er enkle å tilpasse til hørespill med tanke på lydeffekter, miljø, replikker osv. Elevene kan jobbe i grupper på ca fire, og få utdelt bestemte arbeidsoppgaver. Sluttproduktet skal være et ferdig innspilt hørespill med lydeffekter og replikker. Elevene kan for eksempel bruke lydprogrammet Audicity.

    Mari Engen - 27.03.2014 11:43

  3. Kon - Tiki og Thor Heyerdahl - fakta og fiksjon

    Lese samtidslitteratur, virkemidler i film, skrive filmanmeldelse, reflektere over forskjell på fakta og fiksjon.

    karber7 - 27.03.2014 11:51

  4. Arbeid med romanen "Gamer" av Røssland

    Undervisningsopplegg rundt romanlesing. Teksten er lettlest og passer godt til gutter på yrkesfag.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 22.03.2012 10:16

  5. Onlineaviser.no - finn aviser, tidsskrifter, magasiner, nyheter m.m.

    Lenkesamling. Norske aviser, tidsskrifter og blader. Egen del til svenske og danske medier. Også lenker til andre internasjonale medier.

    BaDy1 - 31.10.2013 14:08

  6. Bokelsker

    Elevene skal lese en novelle, analysere den og reklamere for den. I reklamearbeidet skal elevene lage et forsidebilde som de selv analyserer. Muntlig framføring med Power-Point Presentasjon.

    Læringsmål:

    • Å kunne finne informasjon eller opplysninger som er relevant for oppgaven
    • Å forstå, tolke og sammenholde informasjon og opplysninger i tekstene og samtidig å reflektere over dem.
    • Å snakke sammenhengende om et tema i eget programfag
    • Sosiale ferdigheter (kommunikasjon- å snakke og å lytte)

    rora0708 - 27.01.2014 13:45

  7. Dikt for gutta

    Dette er et opplegg som skal sette fagstoffet om lyrikk inn i en kontekst gutta kanskje vil like. Opplegget inneholder tre dikt fra diktsamlingen "Dikt for gutta" (Kagge (Red.), 2011). Det inneholder også et dikt av Arne Hjeltnes, et av Jan Erik Vold og en rap av gruppa Endless. Alle filmsnuttene er hentet fra Youtube.

    marbaa1 - 24.04.2014 22:43

  8. Sammenligning og tolkning av to sangtekster

    Et undervisningsopplegg med utgangspunkt i visene «Jørgen Hattemaker» (Alf Prøysen) og «De skulle begrave en konge stor» (Jan Eggum).

    Tomas Bjørnstad - 12.11.2013 19:18

  9. Lage og analysere blogger

    Elevene får velge om de vil lage en blogg selv eller sammenligne og analysere to blogger. Dette arbeidet skal presenteres og vurderes til slutt. Arbeidet inkluderer både muntlige og skriftlige ferdigheter. Bloggene kan gjerne ha et yrkesfaglig innhold.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 10.04.2013 13:23

  10. Tverrfaglig samarbeid om barnebøker

    Tverrfaglig samarbeid om billedbøker for barn mellom norskfaget og programfag på barne- og ungdomsarbeiderfag. Går over to uker.

    elst1@vaf.no - 29.10.2015 10:12

  11. Farger og former

    Denne oppgaven krever noe samarbeid/koordinering med programfag. I det minste må man vite at temaene er gjennomgått og hvilke praktiske oppgavene som er laget i produksjonsfaget. Elevene skal få instruksjon i fargesirkelen/fargekontraster, grunnleggende geometriske og organiske former (og evt. stilisering eller forenkling av former).

    Temaene blir ofte gjennomgått på høsten og derfor er det aktuelt etter høstferien, men dette må du undersøke på DH-avdelingen på din skole. 

    Torleif Sleveland - 13.10.2015 15:05

  12. Vurdering av matblogg

    Å lære å vurdere en blogg / en sammensatt tekst.

    kjersti ottesen - 03.05.2013 13:17

  13. Halvårsplan i norsk vg1 yrkesfag

    Dette er ein halvårsplan som syner korleis ein kan samarbeide mellom faget Prosjekt til fordjuping og norsk.

    Heile hausthalvåret har fokus på kommuinikasjon, presentasjon og rapportskriving. Arbeidet byggjer opp mot utplassering i arbeidslivet i 14 dagar og etterarbeid etter dette.

    Lærestoffet er ein kombinasjon av læreboka Klar Melding 1, NDLA sine nettsider, andre nettressursar og lokale malar (blant anna oppsett av fagrapport og lokal læreplan i Prosjekt til fordjuping)

    Siv Reidun - 30.10.2013 13:13