Search page

Søket fant 171 resultater på 0.041 sekunder.

Søkeresultater

  1. Good hygiene at the workplace

    Oversette tekst, dra ut informasjon, lage instruks

    Eleven skal i dette opplegget gjøre flere ting. Han skal først lese en norsk tekst om hygiene på kjøkkenet. Teksten skal deretter oversettes fritt ved hjelp av vedlagt vokabular, det vil si at eleven skal gjengi hovedtemaene. Han behøver ikke oversette ordrett. Til slutt skal eleven bruke oversettelsen som utgangspunkt for å skrive en instruks for hva som er god hygiene på et kjøkken. Lærer bør i forkant ha snakket om hva en instruks er.

    marinab - 14.05.2013 10:59

  2. Presenter ditt framtidige yrke!

    Dette undervisningsopplegget skal både fokusere på grunnleggende ferdigheter og det framtidige yrket som elevene vil ut i. Elevene skal først og fremst få en innføring i hvordan man holder en presentasjon, og her skal læreren illustere dette gjennom selv å holde en presentasjon om sitt yrke som lærer. Det blir fokusert på presentasjonens form og innhold. Deretter skal elevene utforme en presentasjon om sitt framtidige yrke, og samtidig ha med hvilke grunnleggende ferdigheter som de vil trenge i den jobben. Selve presentasjonen skal vare i 5-7 minutter og vil bli vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 12:06

  3. Let us speed-mingle

    Dette opplegget kan brukes for å repetere vokabular som det har vært jobbet med over tid. Elevene går rundt i klasserommet mens det spilles musikk. Når musikken stopper, skal eleven snakke med den eleven som står foran han/henne. De kan enten gjøre oppgaven slik at den ene sier et ord på norsk og den andre svarer med den engelske oversettelsen. Eller den ene eleven beskriver noe på engelsk, mens den andre skal gjette hvilken glose det er snakk om. Eller den ene eleven sier ordet på engelsk, mens den andre skal stave ordet. Elevene bytter på å være initiativtaker.

    marinab - 14.05.2013 12:37

  4. Prosent på kjøkkenet - smoothie

    Elevene skal lære å regne med prosent gjennom praktisk arbeid på kjøkkenet. Elevene skal lage smoothie og coctail der oppskriften er oppgitt i prosent. De skal også regnes ut svinnprosent og oppskriften skal reguleres underveis.

    Kristine Lohne - 12.06.2013 00:33

  5. Sukker- og fettinnhold i forskjellige matvarer

    Elevene skal regne med prosent gjennom praktisk arbeid. Elevene skal regne ut hvor mye sukker en bestemt matvare inneholder etter først å ha funnet ut hvor mange prosent sukker varen inneholder. Eleven skal veie en oppgitt mengde fett og finne ut hvor mange prosent dette tilsvarerer i matvaren.

    Kristine Lohne - 12.06.2013 16:30

  6. Word Search Puzzles

    Ei nettside som har mange word puzzles (nokre har mange ord, andre færre). Mange av puslekryssa er relaterte til generelle engelskspråklege tema, men mange er også nyttige innanfor yrkesretta engelsk (t.d. Computer Jargon, Tools, Restaurant etc.). Det er løysingsforslag til alle puslekryssa. Skroll ned på sida, og finn det du treng!

    kribef - 31.07.2013 10:22

  7. Kokk-servitør vg2. Restaurantbesøk - vudering av mat og service

    Besøk på restaurant der elevane vurderer produktet, dvs. meny, mat, sørvis, miljø og pris. Vilkåret er at det finst ein restaurant på staden og at ein kan avtale ein overkomleg pris på førehand. Ein kan sjølvsagt søke skulen om tilskot for å dekke utgifter.

    På førehand les elevane restaurantmeldingar/vurderingar, noko som det finst rikleg av i alle større aviser. Dermed lærer dei kva som skal leggast vekt på i ein slik situasjon. Dette bør også avtalast på førehand. Ein bør også lære elevane kva som er vanleg "folkeskikk" ved slike høve.

    runvan - 17.09.2013 14:02

  8. Praktisk oppgåve om prosent alkohol i ulike drikkevarer

    Elevane skal bruke prosentrekning og rekne ut kor mykje rein alkohol det er i ulike drikkevarer og seinare samanlikne. Vatn og matolje gjer alkoholmengda lett synleg. Greit å diskutere resultata i etterkant.

    Elevane jobbar i grupper. Nokre grupper jobbar mest med å finne prosentdelen av ei mengd, men ein kan differensiere med at nokre grupper også jobbar med å finne 100%.

    kjedal - 17.09.2013 14:21

  9. Yrkesretta prosjekt i engelsk: Restaurant Wars

    Det følgende er et engelskprosjekt som ble gjennomført på restaurant- og matfag ved Hammerfest videregående skole våren 2011. Prosjektet fungerte godt, og elevene opplevde mye læring og glede ved å jobbe med dette. Det opplevdes både som relevant for deres videre yrkeskarriere og som spennende, i og med at det har et stort konkurranseelement innebygd i seg.

    Kirsti Berg-Hansen - 23.09.2013 15:09

  10. Visit a wiseman - work experience

    This is a lesson based on a cooperative learning structure from Spencer Kagan and Jette Stenlev. It is to be used after work experience for students to share and reflect on their experiences. It predominantly involves oral work but can also be completed with the group producing a short text.

    Bronia Hamilton - 15.10.2013 11:08

  11. Sweet tooth

    Elevane jobbar med dessert- og bakeoppskrifter, der dei i prosessen tileignar seg fagbegrep, forståing for fagstoff og mål og mengder. Elevane skal reflektere over val av oppskrifter, omsetje desse og auke porsjonsmengde av ei oppskrift. Dette skal resultere i eit skriftleg arbeid som blir vurdert som godkjent/ikkje godkjent, ev. med karakter.

    kribef - 15.10.2013 11:30

  12. Pastry Chef - video work

    Introduksjonsaktivitet til konditoryrket. Elevane jobbar med videoklipp der ein australsk konditorlærling fortel om yrkesvalet sitt, kva oppgåver ho har hatt som lærling og kva ein konditor typisk gjer. Elevane jobbar med vokabular og spørsmål knytt til videoklippet.

    kribef - 15.10.2013 13:42

  13. Britains Youngest Head Chef S01E01

    Videoen handlar om Storbritannias yngste kjøkkensjef Luke Thomas. Vi følgjer han når han startar sin eigen restaurant og prøver å skape eit namn. Vi får sjå oppturar og nedturar, haldningar og konfliktar som han opplever i løpet av året.

    kribef - 15.10.2013 14:22

  14. Matematikk og fiskemåltid

    Foto: Amendor AS. Lisens: CC-by-sa

    Fiskemiddag; filetere fisk og beregne svinnprosent.

    Lag en oppskrift etter menystandard.

    Beregne ingredienser.

    Beregne mengde og priser.

    Synkoniser gjerne undervisningsplanene i matfag og matematikk, slik at elevene har gjennomgått en del svinnberegninger.

    Dag Vassbotn - 23.10.2013 14:11

  15. Avfallshåndtering på kjøkkenet

    Bevisstgjøre elevene hvordan kildesorteringen foregår på kjøkkenet på skolen, hva som skjer med avfallet når det forlater skolen og hva det kan brukes til i neste omgang. I tillegg kan de som ønsker også ta med en deloppgave der elevene regner på økonomien i løpet av en produksjonsdag i form av svinn og dermed også trekke inn matematikk.

    Jan Helge Kjøstvedt - 23.10.2013 14:28

  16. Yrkesutøveren og helse, arbeidsstillinger

    Elevene skal observere og dokumentere egen og andres sitte- eller arbeidsstillinger.

    De skal deretter forklare hvordan man kan bedre sitte- eller arbeidsstilling og forklare hvordan dette kan påvirke helsen.

    Vedlegg inneholder konkrete oppgaver til elevene.

    Tove Gustafsson - 23.10.2013 14:28

  17. Spiselig del

    I denne øvelsen bruker vi næringsstofftabellen eller matvaretabellen.no

    Elevene finner den spiselige delen for utvalgte matvarer. Spiselig del av poteten er f.eks. 82 %

    Deretter introduseres prosentfaktor som elevene skal regne ut. Til slutt multipliseres prosentfaktor med mengde, og vi finner hvor mye av matvaren som kan benyttes.

    Øvelsen kan lett utvides med andre matvarer, og øvelsen kan også kombineres med svinn i %.

    Beregnet tidsbruk: 1 time

    Anders Fløtra - 30.01.2013 14:37

  18. Å jobbe med ungdomsspråk og faguttrykk

    Elevene jobber med språk og faguttrykk på egen hånd, med utgangspunkt i noen konkrete spørsmål fra lærer. Elevene jobber med disse i grupper. Deretter skal elevene dele resultatene sine ved å gå til andre grupper. Lærer styrer denne organiseringen. Dette er et selvinstruerende opplegg, der elevene i størst grad jobber på egen hånd.Hensikten med opplegget, er å få større bevissthet rundt begrepsforståelse både opp mot programfaget og norskfaget/grunnleggende ferdigheter.

    Læringsmål:

    Elevene skal bli kjent med begreper knyttet opp til språk

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 16:05

  19. Målestokk restauranten

     

    Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

    • bruke målestokk i praktisk arbeid
    • løyse praktiske problem som gjeld lengd og areal.
    • rekne med ulike måleiningar, bruke ulike målereiskapar, og vurdere målenøyaktigheit

    Geir Løland - 13.05.2013 17:02

  20. Formelle tekster på yrkesfag

    Grunnleggende ferdigheter (eksempler):

    nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 17:08

Pages