Search page

Søket fant 53 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Muntlig fremføring HMS

    Muntlig fremføring med power point HMS

    Helga-Marit Bolstad - 14.05.2013 12:31

  2. Porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider

    Elevene skal porsjonsberegne og kostnadsberegne måltider. Det skal beregnes for et enkelt måltid og for en hel klasse (15 stk.)

    magmor - 13.05.2013 17:59

  3. VG2 hudpleie - lage sammensatt tekst

    Yrkesretting på VG2 hudpleie med utgangspunkt i tekster fra programfagene. Ta utgangspunkt i læreboka i hudpleie, og finn tekster der som er relevante for temaene:

    1. Kosmetiske operasjoner

    2. Hårfjerning

    3. Menn og velvære

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.03.2013 12:48

  4. Ungdom og alkohol

    Undervisningsopplegget fokuserer på grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og muntlighet. Det overordnede temaet er ungdom og alkohol som igangsetter for diskusjon og sakprosarettet skriving.

    kriros - 30.04.2013 11:33

  5. En drittjobb

    Dette er tenkt som et dokumentasjonsprosjekt av en praktisk arbeidsoppgave, hvor norskfaget og bransjelære samarbeider. Utgangspunktet er et faktisk utført stykke jobb: En reparasjon av et kloakkrør. Men opplegget kan også tilpasses andre typer av arbeidsoppgaver.

    Her inngår alle de grunnleggende ferdigheter: Skriving, lesing, regning, muntlighet og digitale verktøy.

    Metode: Det er tenkt som et gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning underveis.

    Sluttproduktet blir en skriftlig rapport eller tilsvarende levert på Fronter, med både tekst og bilde.

    peto - 31.10.2013 13:17

  6. Søknad på mediejobb med påfølgende jobbintervju

    Elevene skal søke jobb i en reelt utlyst jobb. De skal også legge ved cv. Etterpå skal alle gjennom et jobbintervju. Intervjuerne velger da hvem som får jobben, og argumenterer overfor gruppa. Gruppa sier seg enig/uenig med intervjuerne.

    2208nibe - 18.02.2014 20:21

  7. Ordliste knyttet til programområdet

    Elevene skal lage en ordliste ut ifra utdanningsprogrammet de går på. Ordlisten skal inneholde navn på faguttrykk, verktøy, maskiner og utstyr elevene bruker på verksted på skolen. Elevene starter på ordlisten i starten av skoleåret. På den måten har elevene mulighet til å legge til ord løpet av hele skoleåret.

    Elevene uttrykker seg skriftlig ved å lage en ordliste som skal være en sammensatt tekst.

    Linn Økland - 03.02.2014 10:11

  8. Lag ein reklameannonse for linja di

    Elevane skal lage ein reklameannonse for yrkeslinja si. Målet er å få elevar på ungdomsskulen til å søkje på denne linja. Dette opplegget kan fungere fint som gruppearbeid.

    Grunnleggjande ferdigheiter:

    • å kunne uttrykkje seg munnleg
    • å kunne skrive
    • å kunne lese
    • å kunne bruke digitale verktøy

    Sluttprodukt: Sluttproduktet skal vere ein annonse. Denne kan til dømes vere ein plakat eller ei PowerPoint-side. Elevane skal til slutt presentere produktet og grunngi vala dei har gjort.

    Elinn Devold Myklebust - 23.04.2014 13:59

  9. Elektro og norsk - artikkel om el.avfall

    På vg2 lærer elevane om farleg avfall og handsaming av dette både i programfaget og i samfunnsfag. I norsk skal elevane lære å skrive informative tekstar og skrive tekstar med fagterminologi frå programfaget.

    Elevane skal finne og bruke fleire kjelder til informasjon for å kunne svare godt på oppgåva. Det er ein føresetnad at programfaglærar har gått igjennom fagstoff i klassen først, og om ein får samfunnsfaglæraren med er det sjølvsagt eit pluss.

    brinor - 09.01.2015 12:51

  10. Dok. & kval. Fagbegreper med forklaringer.

    Dra riktig fagbegrep til riktig forklaring.

    lisbeham@vfk.no - 09.02.2015 14:28

  11. Et annet perspektiv på søknad og CV

    Her finner du mange gode ideer til hva som bør og må være med og kanskje ikke bør være med i tekstene.

    CV-nerden René Brunsvik gir mange gode tips til søkere som vi kanskje kan lære av, og han gir et godt bilde av mottakerbevissthetsperspektivet: Hva er det arbeidsgiveren frykter når hun/han skal ansette?

    En praktisk side å bruke i undervisningen.

    Torleif Sleveland - 05.10.2013 15:43

  12. Digitale verktøy for reportere

    Her finner du en oversikt over en rekke nyttige digitale verktøy for en reporter.

    Monica Nordeng - 12.09.2011 14:29

  13. Informasjonsbrosjyre om brukernes rettigheter

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og salg- og servicefag som kan brukes på både Vg1- og Vg2 nivå.

    tonjes - 18.12.2013 10:57

  14. Tverrfaglig årsplan vg2 HFA og norsk

    Årsplan for tverrfaglig samarbeid vg2 Helsefagarbeiderfag og norsk.

    gerd.elisabeth.gellein@stfk.no - 10.02.2015 11:39

  15. Moten i bybildet - Fagartikkel om trender

    Tverrfaglig samarbeid norsk og vg1 Design og Håndverk.

    I programfag lager elevene et moodboard med bilder, tekster, notater, skisser, farge-/materialprøver for et valgt yrkesområde.

    I norsk lager elevene en fagtekst om motebilde for det valgte yrkesområdet.

    Elevene trener på å skrive notater under markedsundersøkelser og å strukturere denne kildeinnhentingen. De kan også øve på å finne relevant informasjon på Internett, bli kjent med fagsider og fagbegreper.

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 11:17

  16. Yrkesretting av norsk på TIP: instruks skriftlig og muntlig

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret.no, hvor formål for skrivingen vektlegges mer enn i den typiske skoleskrivingen. Det faglige innholdet kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori. Det er skriftlige ferdigheter som er vektlagt her, men det er ingenting i veien for at vurderingene også kan være muntlige.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 16:19

  17. Samarbeid med lokalt næringsliv.

    Innhold og læringsmål:

    Ulike tema innafor programfag i Restaurant og matfag, f.eks Kost og livsstil og Bransjefag og miljø. Målet er at undervisningen blir mer kreativ, og at fagene kan knyttes opp mot den lokale industrien. Faglærer må på forhånd ha gjort avtale/kontrakt med den aktuelle industrien, f.eks fiskeindustri, slik at elevene/klassen kan besøke bedriften mens de har temaet på skolen. Elevene vil få mulighet til å sjekke ut forskjelllige arbeidsplasser i løpet av skoleåret, og dermed får de en liten oversikt slik at de kan velge rett yrke. 

     

    bjørg alise hansen - 10.02.2015 10:08

  18. 3 undervisningsopplegg i programfagene yrke, kommunikasjon og samhandling og helse (VG1)

    3 undervisningsopplegg i programfagene yrke, kommunikasjon og samhandling og helse (VG1)

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.04.2013 11:38

  19. Blogg og logg gjennom hele året

    Blogging om praksis og skolehverdagen. Elevene får bloggoppdrag av programfaglærer og norsklærer.

    Bloggen skrives gjennom hele skoleåret, og er mulig å fortsette etter endt skolegang. Bloggen deles enten offentlig eller ved invitasjon. Dette for å ha en reell mottaker.

    Målene som jobbes med i norsk er kommunikasjon, mottakerbevissthet, bruk av fagspråk, kreative tekster, personvern og opphavsrett.

    MG - 06.11.2013 15:15

  20. Muntlig presentasjon av valgt tema fra en fagbok

    Dette er en tverrfaglig oppgave som går på gruppearbeid, presentasjonsteknikk, rettskriving, terminologi, repetisjon av fagstoff og evnen til å formulere et faglig tema på en forståelig måte.
    Kan brukes i alle fagområder.

    Vurdering: Mange måter å vurdere på, det kommer an på hvilken kunnskap og ferdigheter som skal vektlegges.

    Marie Hofseth Christensen - 20.02.2014 13:35

Pages