Search page

Søket fant 9 resultater på 0.061 sekunder.

Søkeresultater

  1. Energi: Inntak og forbruk

    Forsøket tar for seg energiinnhold i gulrot og potetgull.

    Regne ut aktivitet som må til for å forbruke den energi som er i potetgull og gulrot.

    runel - 09.12.2013 11:28

  2. Næringsinnhold i cola - intro til energibalanse i kroppen

    Vis hva en cola inneholder ved å "lage" cola.

    Brukes som intro om energibalanse i kroppen. Fin tankevekker for elevene.

    Fint utgangspunkt for diskusjon om kosthold og energibalanse i kroppen.

    Grunnleggende ferdigheter: muntlig og regning

     

    larskristia - 09.12.2013 13:36

  3. Kjøkkenkjemi - En samling enkle kjemieksperimenter, Vitensenteret Trondheim

    Samling med enkle forsøk som stort sett krever det man har på kjøkkenet. Forsøkene kan gjerne gjøres hjemme som en annerledes lekse. 

    Forfattere m.m:
    Martin Ystenes (lest korrektur og gitt innspill)
    Bård Inge Stenvig (tekster og utprøving)
    Christian Holden (oversatt fra engelsk)
    Cathrine Holen (tekster og innspill)
    Atle Kjærvik (korrekturlest og innspill)
    Nils Kr. Rossing (korrektur, illustrasjoner, tekster)

     

    Restaurant og matfag:

     

    trine.johnsen@stfk.no - 13.04.2015 15:24

  4. Måling av blodsukker

    I dette forsøket måler elevene sitt eget blodsukker ved hjelp av enkel apparatur. Forsøket er svært godt egnet til undervisning som omhandler fordøyelse- og hormonsystemet og kan brukes som utgangspunkt for undervisning og diskusjon tilknyttet temaene ernæring og helse, diabetes og for å forstå begrepet glykemisk indeks. Forsøket kan utføres på mange måter, og det er derfor godt egnet som åpent forsøk der elevene selv formulerer problemstillingene og designer forsøksoppsettet. Her presenteres ett forslag der elevene undersøker hvordan ulike frokostmenyer påvirker blodsukkeret.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.06.2013 07:58

  5. Lag den luftigaste trollkremen

    Hvordan kan vi bruke naturvitenskapen til å lage en enda mer luftig trollkrem enn den vi finner i kokebøkene? I denne aktiviteten gis elevene en fremgangsmåte for å lage ekstra luftig trollkrem.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.06.2013 08:05

  6. Naturfag.no: Å fange luft med egg - Om trollkrem, skum og proteiner

     

    Kokebøker sier at om vi skal lage trollkrem må vi blande én eggehvite, 2 dl tyttebær, 1 dl sukker, og piske. Kan vi bruke naturvitenskapen til å lage en enda mer luftig trollkrem?

    Hvorfor er det mulig å lage skum av eggehviten? Hvor mye skum kan jeg få av en eggehvite? Hvorfor er eggehviteskum hvitt når eggehviten er nesten fargeløs og gjennomsiktig? Hva er egentlig eggehvite?

    Berit Reitan - 20.05.2014 10:12

  7. Hvorfor blir ikke geleen stiv?

    Har du prøvd å lage gele med fersk ananas eller kiwi? Geleen blir ikke stiv. Hva kan dette skyldes?

    Enzymer er store ”verktøymolekyler” som øker farten til kjemiske reaksjoner. Med dette forsøket kan man se virkningen av et enzym som ”klipper opp” proteiner eller polysakkarider, og man kan se forskjellen når enzymet mangler eller er ødelagt. I gele holdes vannet på plass av proteiner eller polysakkarider. Enzymer kan klippe disse opp i korte biter slik at geleen blir flytende.

    trine.johnsen@stfk.no - 29.04.2015 13:24

  8. Pannacotta med smak av tverrfaglighet

    Elevene skal lage en pannacotta, og må i den forbindelse gjøre beregninger om volum, pris og næringshold.

    ase.midttun@hfk.no - 07.12.2016 12:46

  9. Populasjonsvekst og celleånding hos gjær.

    Foto: Roar Jørgensen. Lisens: CC by-sa

    Naturfag

    Læringsmål

    Lære seg å bruke vitenskapelig metode ved å sette opp et eksperiment med kontroll.

     

    Dere skal jobbe i grupper på 4 elever

     

    Hensikt:

    roar.jorgensen@tromsfylke.no - 07.12.2016 13:24