Search page

Søket fant 11 resultater på 0.06 sekunder.

Søkeresultater

  1. Umeå Universitet - Resurscentrum för Kemi i Skolan

    Umeå Universitet - Resurscentrum för Kemi i Skolan

    livstr - 07.11.2013 14:08

  2. Enzymer bryter ned proteiner

    Forskerspiren og ernæring og helse for naturfag YF

    Mona Tau - 18.02.2014 20:34

  3. Kjøkkenkjemi - En samling enkle kjemieksperimenter, Vitensenteret Trondheim

    Samling med enkle forsøk som stort sett krever det man har på kjøkkenet. Forsøkene kan gjerne gjøres hjemme som en annerledes lekse. 

    Forfattere m.m:
    Martin Ystenes (lest korrektur og gitt innspill)
    Bård Inge Stenvig (tekster og utprøving)
    Christian Holden (oversatt fra engelsk)
    Cathrine Holen (tekster og innspill)
    Atle Kjærvik (korrekturlest og innspill)
    Nils Kr. Rossing (korrektur, illustrasjoner, tekster)

     

    Restaurant og matfag:

     

    trine.johnsen@stfk.no - 13.04.2015 15:24

  4. Naturfag.no: Aktuelt

    Her finner du mange gode læringsressurser som du kan bruke i naturfag

    jansve - 31.10.2013 10:23

  5. Naturfag.no: Å fange luft med egg - Om trollkrem, skum og proteiner

     

    Kokebøker sier at om vi skal lage trollkrem må vi blande én eggehvite, 2 dl tyttebær, 1 dl sukker, og piske. Kan vi bruke naturvitenskapen til å lage en enda mer luftig trollkrem?

    Hvorfor er det mulig å lage skum av eggehviten? Hvor mye skum kan jeg få av en eggehvite? Hvorfor er eggehviteskum hvitt når eggehviten er nesten fargeløs og gjennomsiktig? Hva er egentlig eggehvite?

    Berit Reitan - 20.05.2014 10:12

  6. FYR TIP Sveisegass

    Passer i liten lærerstyrt gruppe.

    Lage etyn, sette det i sammenheng med energityper, energikjeder og stoffgrupper/hydrokarboner.

    elloed - 27.03.2014 13:45

  7. Trening - Kosthold - Restitusjon

    Et gruppearbeid som tar sikte på å gjøre elevene mer bevist på hvordan og hvorfor trening gjennomføres, viktigheten av et godt sammensatt kosthold, og hva restitusjon er, og hvor viktig det er.

    Opplegget ble laget for ikke bare å bevisstgjøre den enkelte elev om egen aktivitet, og idrett men det kan også overføres til f eks hestesport. Da er tanken å gå inn på en kritisk og utforskende måte og ta for seg hvordan hesten trenes og hvordan den fores, samt hvor viktig restitusjon er for den også.

    runel - 08.12.2014 10:47

  8. Automatisert vanningsanlegg basert på solcelle-energi

    Innhold

    Planleggingsdel:

    • Innkjøp (karsefrø, 20 frø per gruppe)
    • Klargjør spesifikkasjonene/ønska sluttprodukt
    • Materialliste
    • Fremdriftsplan
    • (grupper på 3-4 elever?)

    Gjennomføringsdel

    TIP:

    • lage kar der planten skal vokse
    • brakett (festeskinner)
    • montere systemet
    • vanntank

    Elektro:

    • programmering og kopling (PLS, pumpe, batteri/forsyning)

    Naturfag:

    Anders Melling - 17.11.2015 14:06

  9. Hvorfor blir ikke geleen stiv?

    Har du prøvd å lage gele med fersk ananas eller kiwi? Geleen blir ikke stiv. Hva kan dette skyldes?

    Enzymer er store ”verktøymolekyler” som øker farten til kjemiske reaksjoner. Med dette forsøket kan man se virkningen av et enzym som ”klipper opp” proteiner eller polysakkarider, og man kan se forskjellen når enzymet mangler eller er ødelagt. I gele holdes vannet på plass av proteiner eller polysakkarider. Enzymer kan klippe disse opp i korte biter slik at geleen blir flytende.

    trine.johnsen@stfk.no - 29.04.2015 13:24

  10. Spytt inneholder mer enn du tror

    Elevene skal gjøre et forsøk som viser at spytt inneholder enzymet amylase. Amylase spalter stivelse.

    Som introduksjon - repetere strukturen på de ulike karbohydratene.

    Denne øvelsen fungerer godt som overgang til å snakke om fordøyelsen, og for å illustrere enzymers funksjon generelt.

    Julie Bjørnstad - 01.11.2016 11:21

  11. Populasjonsvekst og celleånding hos gjær.

    Foto: Roar Jørgensen. Lisens: CC by-sa

    Naturfag

    Læringsmål

    Lære seg å bruke vitenskapelig metode ved å sette opp et eksperiment med kontroll.

     

    Dere skal jobbe i grupper på 4 elever

     

    Hensikt:

    roar.jorgensen@tromsfylke.no - 07.12.2016 13:24