Search page

Søket fant 5 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Bruke nettbasert animasjonsprogram (GoAnimate) til rollespill i Bærekraftig utvikling

    Undervisningsopplegg i naturfag i temaet: Bærekraftig utvikling. Her skal elevene lage en video i et enkelt nettbasert videoprogram (GoAnimate) som viser dialog mellom to eller flere rollefigurer som diskuterer begreper fra bærekraftig utvikling seg i mellom.Eksempler på begreper kan være : Bærekraftig utvikling, forbruksvalg, interessekonflikter, føre-var prinsippet, internasjonale avtaler o.l.

     

    Ressurser:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 25.03.2015 10:47

  2. Bli en energidetektiv

    Når du trykker inn standby-knappen i stedet for å skru av TVen, er du med på å tappe Kraft-Norge for milliardbeløp. Bare i norske hjem forsvinner standby-strøm tilsvarende to Alta-kraftverk, eller nok til å forsyne alle husstandene i Kristiansand med elektrisitet.

    Vi ønsker å teste om denne påstanden er riktig. Hvis vi gjør målinger på mange skoler og hjem kan vi beregne totalforbruket for hele landet. Bare ved at 40 skoler/klasser er med, får vi kanskje 5-800 hjem med i undersøkelsen.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.07.2013 08:23

  3. FYR Tannkrem og plastemballasje

    Dette undervisningsopplegget tar for seg bevisstgjøring om forbruk og plast. Opplegget er ment å gi materialkunnskap og redskap for å være en reflektert forbruker og ikke minst designer.

     

    Cecilie Isaksen Eftedal - 21.12.2015 17:30

  4. Får jeg se ditt økologiske fotavtrykk?

    I dette undervisningsopplegget skal elevene gjennomføre en quiz for å finne sitt økologiske fotavtrykk (sitt forbruk av ressurser) og sammenligne resultatene med andre elever i klassen og elever fra andre land. På denne måten kan de sette ressursforbruket sitt i et globalt perspektiv og få et inntrykk av hva vårt ressursforbruk krever av miljøet på jorda.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 28.04.2016 11:45

  5. Hvor mange kloder trengs for å understøtte min livsstil?

    Foto: Science Photo Library/NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa. Kilde: ndla.no

     

    Om undervisningsopplegget (rammer)

    Før man kan gjennomføre oppgaven er det viktig å ha snakket om ressurs/energibruk:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.10.2016 11:15