Search page

Søket fant 27 resultater på 0.07 sekunder.

Søkeresultater

  1. Muntlig presentasjon: Helse og oppvekst, norsk retorikk

    Dere skal selv velge dere en livsstilssykdom. Denne skal dere presentere til et publikum (klassen og faglærer). Husk at ingen av oss i publikum kan noe om denne sykdommen fra før. Dere skal si noe om hvordan sykdommen utarter seg, hva konsekvensene av denne er, og forsøke å si noe om framtidsutsikter.

    Presentasjonen skal være på minimum fem, maksimum ti minutter.

    suhe - 18.02.2014 19:57

  2. Språklab uten vegger

    SNAKKE: Dialogtrening, språklab uten vegger. Dette er såkalt «lukkede» hodesett som effektivt stenger ute lyd fra omgivelsene og tillater uforstyrrede samtaler. Dette er utprøvd lokalt på Åssiden. Man trenger et hodesett per elev. Hensikten er å styrke muntlig engelsk- eller norskkompetanse gjennom autentisk 1-1 dialog med via kommunikasjonsprogrammer som Skype.

    Målet er å innarbeide dette til en mer institusjonalisert/permanent praksis integrert i utvekslingsprogrammet. Bruke fagterminologi i norsk og engelsk. Alle skal få trening i muntlig praksis effektivt.

    19067302 - 19.02.2014 14:02

  3. Høna eller egget - hvem har det verst?

    Diskusjon om etikk i kylling-/eggproduksjon. (Eller annen matproduksjon). Elevene presenterer en matreklame og peker på retoriske appellformer. Elevene skaffer informasjon fra matprodusenter som bakgrunn for videre refleksjon.

    Læringsmål

    • Elevene skal kunne bruke saklige argumenter i diskusjon.
    • Elevene skal kunne samle inn og vurdere faktaopplysninger.
    • Elevene skal bli bevisst etiske problemstillinger.

    Sluttprodukt

    rora0708 - 04.02.2014 10:36

  4. Å lage forside til roman

    Elevene velger seg en roman, leser og diskuterer i lesesirkler ut fra spørsmål og stikkord fra lærer. Deretter lager de en ny forside til sin roman og presenterer denne for klassen. Hensikten er å både jobbe med romansjangeren og sammensatt tekst.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 17.06.2014 11:28

  5. Muntlig presentasjon av selvvalgt tema

    Dette opplegget kan brukes på alle programområder.

    marram - 27.03.2014 11:40

  6. Lag ein reklameannonse for linja di

    Elevane skal lage ein reklameannonse for yrkeslinja si. Målet er å få elevar på ungdomsskulen til å søkje på denne linja. Dette opplegget kan fungere fint som gruppearbeid.

    Grunnleggjande ferdigheiter:

    • å kunne uttrykkje seg munnleg
    • å kunne skrive
    • å kunne lese
    • å kunne bruke digitale verktøy

    Sluttprodukt: Sluttproduktet skal vere ein annonse. Denne kan til dømes vere ein plakat eller ei PowerPoint-side. Elevane skal til slutt presentere produktet og grunngi vala dei har gjort.

    Elinn Devold Myklebust - 23.04.2014 13:59

  7. HMS; ergonomi og trening for å forebygge belastningsskader

    Tverrfaglig samarbeid mellom bygg- og anleggsteknikk vg1, norsk og kroppsøving

    MÅL: Elevene skal lære seg korrekte arbeidstillinger på verksted/byggeplass, og lære styrke og bevegelsesøvinger som skal ivareta egen helse.

    Korrekte arbeidsstillinger og øvelser skal dokumenteres med bilder/film (digital fortelling), og elevene skal holde en muntlig presentasjon for medelever og lærere. 

    linnmageroy@hotmail.com - 27.05.2015 10:16

  8. Tverrfaglig undervisningsopplegg norsk, samfunnsfag og markedsføring

    Drammen videregående skole har siden 2011 hatt et opplegg i midtimen som kalles "Mat for hjernen". Opplegget går ut på at de elevene som ønsker det, kan høre et foredrag og være deltakere i en debatt etterpå. Flere kontroversielle emner har vært representert. Dette opplegget som er lagt ut her, er knyttet til 100-årsjubileet for kvinners stemmerett i Norge og handler om å bruke stemmeretten og det å være i minoritet eller majoritet. Opplegget kan brukes om mange emner.

    Lærer - 06.11.2013 16:13

  9. Muntlig presentasjon. Mat- og kulturmøter

    Dette er en todelt oppgave (presentasjon og brosjyre) i forbindelse med kulturmøter. Elevene jobber parvis (eller individuelt). Oppgaven er å fordype seg i en utenlandsk rett og informere om denne for klassen. Målet kan være å bl kjent med matkultur og spisevaner i et annet land, og hvordan denne retten/tilberedningen er mottatt i Norge. Kan være et ønske at elevene jobber med en forholdsvis "ny"/nyintrodusert matrett i Norge(forrett, middagsrett, lunsjrett eller dessert).

    carly - 27.03.2014 11:46

  10. Jobbintervju i virkeligheten

    Formål: Forberede elevene på reelt jobbintervju når de skal søke om lærekontrakt.

    Innhold: Det forutsettes at elevene allerede har skrevet jobbsøknad og cv.

    1. Læreren gjennomgår ulike sider ved jobbintervjusituasjonen (adferd, klær, spørsmål mm). 2 undervisningstimer.

    2. Elevene gjennomfører jobbintervju med programfag- og norsklærer. Ca 25 min. pr. elev

    3. Elevene blir innkalt til jobbintervju hos en mulig arbeidsgiver som skal ansette lærlinger. Skolen gjør avtaler med ulike arbeidplasser.

    Helga-Marit Bolstad - 05.02.2014 15:13

  11. Muntlig presentasjon av valgt tema fra en fagbok

    Dette er en tverrfaglig oppgave som går på gruppearbeid, presentasjonsteknikk, rettskriving, terminologi, repetisjon av fagstoff og evnen til å formulere et faglig tema på en forståelig måte.
    Kan brukes i alle fagområder.

    Vurdering: Mange måter å vurdere på, det kommer an på hvilken kunnskap og ferdigheter som skal vektlegges.

    Marie Hofseth Christensen - 20.02.2014 13:35

  12. Tverrfaglig samarbeid om lyrikk og animasjon

    Dette arbeidet er et samarbeid mellom norsk og programfagene i medier og kommunikasjon. Elevene har i forkant av prosjektet jobbet noe med lyrikk. De skal selv skrive et dikt som skal være utgangspunkt for manus til en animasjonsfilm i programfagene. De skal i løpet av perioden gjennomføre en fagsamtale med norsklærer om temaene lyrikk og filmteori, som blir vurdert. I etterkant av prosjektet skriver elevene et tverrfaglig refleksjonsnotat.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 21.05.2014 10:51

  13. Foredrag om håndhygiene

    Dette opplegget kan både brukes i norsfaget alene eller sammen med et fag på HO.

    De grunnleggende ferdighetene:

    Elevene skal trene på muntlige ferdigheter gjennom å holde et foredrag eller en tale om hvor viktig det er med god håndhygiene.

    Presentasjon

    Yrkesretta opplegg i norsk eller i samarbeid med HO

    I norskfaget må man gå gjennom retorikk og retoriske virkemidler

    I programfaget får elevene nødvendig bakgrunnskunnskap

    Oppgave/sluttprodukt:

    asemo - 06.06.2014 13:04

  14. Historia til yrket ditt

    Foto: Bertil Erichson, NTB/Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Elevane skal i dette undervisningsopplegget trene seg på å uttrykke seg munnleg. Sluttproduktet er ei førelesing om programfaget si historie med forklaring av minst eitt fagomgrep ved hjelp av PowerPoint med illustrasjonar. Undervisningsopplegget kan med hell nyttast tverrfagleg.

    Roy-Olav T. Øien - 20.02.2014 13:44

  15. Debatt: EL-bil

    Elevene skal være kjent med teori om debatt. Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i artikler fra ulike nettsider.

    marbaa1 - 27.04.2014 21:34

  16. Bybygging - Klasseoppgave om velferdsstaten. Helsefremmende Arbeid, Yrkesutøvelse, Kommunikasjon/samhandling, Naturfag, Norsk muntlig

                                                        Undervisningsopplegg

    Tittel på undervisningsoppgaven: Bybygging

    Fag:
    Naturfag, Yrkesutøvelse

    Helsefremmende arbeid, Kommunikasjon/samhandling og norsk muntlig

    Nivå:
    VG 1

    Tidsbruk:

    ida.oddvin.andersen@nfk.no - 28.05.2015 13:19

  17. RETORIKK I YRKET DITT

    Elevene hadde vært på Bygg reis deg i programfaget og skulle prestentere et produkt derfra. Powerpointpresentasjonen ble vurdert av fellesfaglærer og programfagslærer i fellesskap.Det ble lagt vekt på troverdighet som retorisk virkemiddel.

    karber7 - 27.03.2014 12:00

  18. Retorikk på byggfag

    Praktisk oppgave i retorikk

    Vg1 og Vg2 Byggfag

    Forbered et innlegg etter tildelt appellform

    To møter:

    1 Byggherre og byggmester møtes og diskuterer løsninger for bygging av et privat bolighus. Diskusjonen dreier seg om man skal bruke asfaltplater eller vindduk.

    Representanter for byggmesteren:

    Elev1 (logos), Elev2 (etos) og Elev3 (patos) + Elev4 som er observatør med eventuelle hjelpekommentarer.

    Representanter for byggherre:

    08066701 - 08.09.2014 15:51

  19. Muntlig presentasjon med bevisst bruk av retoriske appellformer

    Samarbeid mellom norsk og programfag Vg2 Helsearbeiderfag.

    • Du skal holde en muntlig presentasjon i norskfaget – der du bruker digitale hjelpemidler og bevisst bruker de retoriske appellformene. Presentasjonen skal være knyttet opp mot praksisoppgaven du leverte inn etter utplasseringen i Vg2 Helsearbeiderfag.

    Julie Bjørnstad - 17.06.2014 14:26

  20. Hest og hestehald: Ta av sko. Munnleg instruksjon

    Elevane skal bruke kunnskapar frå programfag og norsk ved å bruke retoriske verkemiddel i ein instruks i korleis ein tek av hestesko.

    Sluttresultatet skal vere ein munnleg instruksjon på 5-10 minutt.

    Instruksjonen skal bli heldt for medelevar.

    Aktiviteten inkluderar bruk av dei retoriske appellformene etos, patos og logos.

    May Heggset Reiten - 24.04.2014 14:08

Pages