Search page

Søket fant 16 resultater på 0.06 sekunder.

Søkeresultater

  1. En drittjobb

    Dette er tenkt som et dokumentasjonsprosjekt av en praktisk arbeidsoppgave, hvor norskfaget og bransjelære samarbeider. Utgangspunktet er et faktisk utført stykke jobb: En reparasjon av et kloakkrør. Men opplegget kan også tilpasses andre typer av arbeidsoppgaver.

    Her inngår alle de grunnleggende ferdigheter: Skriving, lesing, regning, muntlighet og digitale verktøy.

    Metode: Det er tenkt som et gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning underveis.

    Sluttproduktet blir en skriftlig rapport eller tilsvarende levert på Fronter, med både tekst og bilde.

    peto - 31.10.2013 13:17

  2. Søknad på mediejobb med påfølgende jobbintervju

    Elevene skal søke jobb i en reelt utlyst jobb. De skal også legge ved cv. Etterpå skal alle gjennom et jobbintervju. Intervjuerne velger da hvem som får jobben, og argumenterer overfor gruppa. Gruppa sier seg enig/uenig med intervjuerne.

    2208nibe - 18.02.2014 20:21

  3. Observasjonsnotat fra praksis

    Det er viktig at skriveopplæringen på yrkesfag er yrkesrettet og relevant for elevene. For å motivere elevene til skriving, må skrivingen være meningsfylt. Den skriftlige kommunikasjonen i yrket er viktig, og noe de må forholde seg til hver eneste dag. I tillegg er observasjon en viktig del av yrket, og noe elevene må trene på. Dette gjør dem i stand til å kartlegge behov hos brukere.

    Charlotte Sem Birkeli - 16.12.2013 14:11

  4. Informasjonsbrosjyre om brukernes rettigheter

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og salg- og servicefag som kan brukes på både Vg1- og Vg2 nivå.

    tonjes - 18.12.2013 10:57

  5. Tverrfaglig årsplan vg2 HFA og norsk

    Årsplan for tverrfaglig samarbeid vg2 Helsefagarbeiderfag og norsk.

    gerd.elisabeth.gellein@stfk.no - 10.02.2015 11:39

  6. Yrkesretting av norsk på TIP: rapport

    Beskrivelse

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret.no, hvor formål for skrivingen vektlegges. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori.

    Det er skriftlige ferdigheter som først og fremst er vektlagt her, men vurderingene kan også være muntlige.

     

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 16:38

  7. Samarbeid med lokalt næringsliv.

    Innhold og læringsmål:

    Ulike tema innafor programfag i Restaurant og matfag, f.eks Kost og livsstil og Bransjefag og miljø. Målet er at undervisningen blir mer kreativ, og at fagene kan knyttes opp mot den lokale industrien. Faglærer må på forhånd ha gjort avtale/kontrakt med den aktuelle industrien, f.eks fiskeindustri, slik at elevene/klassen kan besøke bedriften mens de har temaet på skolen. Elevene vil få mulighet til å sjekke ut forskjelllige arbeidsplasser i løpet av skoleåret, og dermed får de en liten oversikt slik at de kan velge rett yrke. 

     

    bjørg alise hansen - 10.02.2015 10:08

  8. Yrkesretting av norsk på TIP: loggskriving

    Dette undervisningsopplegget bygger på skrivetrekanten fra skrivesenteret, hvor formål for skrivingen vektlegges (se fil og lenke under). Logger brukes ulikt i ulike bransjer: som nødvendig informasjon i skiftarbeid innen helsesektoren, og som grunnlag for arbeidsprosess og faktura i industri og håndverk.

    Undervisningsopplegget bør gå over 4-12 uker, ca 20-30 min ukentlig; resultatet blir bedre når man bruker mer tid på det. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 11:25

  9. Barns oppvekst i dag og på 1800-tallet

    Læringssamarbeidet tar utgangspunkt i barns oppvekst og liv i dag og på 1800-tallet. Elevene bruker fagkunnskap innen utviklingspsykologi, sosialfag og etikk for å gi en teoretisk ramme rundt temaet. Kunnskap om kost og ernæring i helsefag brukes for å undersøke matens betydning i dag og på 1800-tallet.  Vi leser litteratur om barns oppvekst i de ulike historiske tidsepokene.  Et mål er å se vår tids tenkning om barn og barndom i lys av historien. 

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 12:54

  10. Aktiv lytting og omsorg

    Læringssamarbeidet tar utgangspunkt i elevenes erfaringer og fortellinger fra praksis. Vi søker en gjensidig integrering av teori og praksis for å motivere elevene til læring, og for å lette forståelsen av hvor viktig kunnskap er for utøvelsen av yrket. 

    Foto: Hartmut Schwarzbach, Samfoto, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 18:21

  11. Reklame og målgrupper, vg1

    I denne oppgaven skal elevene:

    britt.guro.sather@bleiker.vgs.no - 09.02.2015 16:17

  12. Presentasjon fra murerverkstedet

    Dere skal presentere for resten av klassen planlegging, gjennomføring og egenvurdering av en av øvelsene på murerverkstedet i høst. 

    Dette er en individuell oppgave.

    Dere skal presentere i en ca 5- 10 min presentasjon hvordan dere planla og bygde øvelsen, og gjerne en vurdering av hvordan du syntes det gikk.

    Sørg for å bruke eventuelle tegninger og beskrivelse av øvelsen i deres framlegg, bilder fra selve byggingen og det ferdige produkt.

    Per Arthur Christensen - 17.11.2015 14:50

  13. Middagsrett med ...som råvare.

    Elevene skal sette sammen, planlegge, produsere og servere en middagsrett med ... som råvare, samt  utarbeide oppskrift på retten slik at den kan publiseres i et elevhefte for ungdomsskolelever. Oppskriften skal inneholde deltajerte beskrivelse av framgangsmåter og arbeidsrekkefølge og være tilpassa målgruppa. 

     

    Sluttprodukt: Ferdig middagsrett, presentasjon av retten for gjester og oppskrift klargjort for elevheftet.

     

     

    gunhildg - 17.03.2016 13:55

  14. Lag en bruksanvisning for bruk av multimeter

    Lag en bruksanvisning for bruk av multimeter.

    arvidr06@student.uia.no - 30.03.2017 19:04

  15. Tverrfaglig arbeid med motorblokk

    Tverrfaglig samarbeid med engelsk, norsk, matematikk og naturfag med utgangspunkt i tekniske tjenester Vg1, TIP.

    Læringsmål fra alle nevnte fag. Muntlige og skriftlige øvelser og vurdering.

    Lærer Michelle Weme - 19.02.2014 14:20

  16. Halvårsplan i norsk vg1 yrkesfag

    Dette er ein halvårsplan som syner korleis ein kan samarbeide mellom faget Prosjekt til fordjuping og norsk.

    Heile hausthalvåret har fokus på kommuinikasjon, presentasjon og rapportskriving. Arbeidet byggjer opp mot utplassering i arbeidslivet i 14 dagar og etterarbeid etter dette.

    Lærestoffet er ein kombinasjon av læreboka Klar Melding 1, NDLA sine nettsider, andre nettressursar og lokale malar (blant anna oppsett av fagrapport og lokal læreplan i Prosjekt til fordjuping)

    Siv Reidun - 30.10.2013 13:13