Search page

Søket fant 77 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Kommunikasjon for arbeidslivet

    Beskrivelse:

    Opplegget tar for seg tema kommunikasjon i norsk og programfag. Det har fokus på grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og muntlighet.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Norsk

    Å kunne lese og uttrykke seg muntligog skriftlig (utdrag)

    monikaellefsen - 14.05.2013 12:08

  2. Muntlig fremføring HMS

    Muntlig fremføring med power point HMS

    Helga-Marit Bolstad - 14.05.2013 12:31

  3. Artikkeloppgåve om avfallshandtering

    Arbeid med sjangeren saktekstar skal munne ut i at eleven skriv ein artikkel med tema frå programområdet sitt.

    Gjennom samtale, lesing og arbeid i klassen får ein sjå på korleis saktekstar er bygd opp. Ein ser på ulike typar innleiing, argumentasjon og avslutning og elevane får prøve seg på dei ulike delane sjølve.

    brinor - 03.10.2013 13:39

  4. "Anleggsprosa" og HMS - tverrfaglig samarbeid mellom norsk og programfag på bygg- og anleggsteknikk

    Elevene skal trene på å lese små skjønnlitterære tekster og bruke disse i arbeidet med å skrive en HMS-plan for en byggeplass. Sluttproduktet er å velge mellom å skrive en saktekst eller en kreativ tekst.

    Presentasjon:

    • Tina Åmodts «Anleggsprosa» brukes som inspirasjon for egen skriving, og som eksempel på hvordan en byggeplass kan være.
    • Det er en fordel at en i bransjelære har behandlet temaet, og at elevene har noe kunnskap om temaet.
    • Elevene får skrive tekster fra sitt eget utdanningsprogram

    Cecilie Isaksen Eftedal - 22.10.2012 18:46

  5. Innleveringsoppgave i norsk og helse- og oppvekstfag

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet prosessorientert skriving av fagartikkel med innhold fra helse- og oppvekstfaget. Det er en fordel hvis elevene har kjennskap til temaet på forhånd gjennom for eksempel diskusjoner og lesing av relevant litteratur. Den prosessorienterte skrivingen kan gjerne innledes med et arbeid med en modelltekst, slik at elevene får kjennskap til hva som forventes av innholdet i en fagartikkel og selve sjangeren fagartikkel. Teksten skrives i to utkast med lærerrespons midtveis.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.12.2012 10:30

  6. VG2 hudpleie - lage sammensatt tekst

    Yrkesretting på VG2 hudpleie med utgangspunkt i tekster fra programfagene. Ta utgangspunkt i læreboka i hudpleie, og finn tekster der som er relevante for temaene:

    1. Kosmetiske operasjoner

    2. Hårfjerning

    3. Menn og velvære

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.03.2013 12:48

  7. Kantinemat

    Er det skolens oppgave å passe på hva elevene skal spise? Eller et dette noe hver elev skal ta ansvar for selv? Bør det selges usunne matvarer i kantina på skolen? Eller bør den være sunn og riktig?

    Dette er spørsmål elevene i arbeid med denne oppgava, skal reflekter rundt og skrive om.

    kjersti ottesen - 03.05.2013 12:33

  8. En drittjobb

    Dette er tenkt som et dokumentasjonsprosjekt av en praktisk arbeidsoppgave, hvor norskfaget og bransjelære samarbeider. Utgangspunktet er et faktisk utført stykke jobb: En reparasjon av et kloakkrør. Men opplegget kan også tilpasses andre typer av arbeidsoppgaver.

    Her inngår alle de grunnleggende ferdigheter: Skriving, lesing, regning, muntlighet og digitale verktøy.

    Metode: Det er tenkt som et gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning underveis.

    Sluttproduktet blir en skriftlig rapport eller tilsvarende levert på Fronter, med både tekst og bilde.

    peto - 31.10.2013 13:17

  9. Personlig søknad til læreplass

    Tverrfaglig samarbeid med norsk og helse- og oppvekstfag hvor elevene skal trene på det å ringe på en jobb, skrive søknad og CV, og forberede seg på et jobbintervju hvor de vil være lærlinger.

    Tekstene skal lagres på hjemmeområdet og være reelle dokumenter som de skal benytte våren på vg2 i forbindelse med søknad på læreplass. Opplegget kan også være et godt utgangspunkt for å lære arkivering av dokumenter og bevisstgjøring av viktigheten av å ha gode rutiner slik at de finner tidligere produserte dokumenter.

    Tomas Bjørnstad - 06.11.2013 10:18

  10. Sjanger

    Veldig fin og oversiktlig side når det gjelder blant annet sjanger.

    Linn Økland - 08.11.2013 13:48

  11. Søknad på mediejobb med påfølgende jobbintervju

    Elevene skal søke jobb i en reelt utlyst jobb. De skal også legge ved cv. Etterpå skal alle gjennom et jobbintervju. Intervjuerne velger da hvem som får jobben, og argumenterer overfor gruppa. Gruppa sier seg enig/uenig med intervjuerne.

    2208nibe - 18.02.2014 20:21

  12. Svinn og kriminalitet

    Sikkerhetsfaget, økonomi, norsk og samfunnsfag. Dette opplegget inkluderer også faget samfunnsfag. Vi har valgt å ta med kompetansemål:

    • Analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte hvordan slike handlinger kan forebygges, og hvordan rettsstaten fungerer (udir)

    Turid V. Tveiten - 30.01.2014 14:31

  13. Profesjonalitet, arbeidsoppgaver, egenskaper og holdninger i et valgt yrke

    Elevene velger seg et yrke innenfor helse- og oppvekstsektoren, og lager spørsmål til intervju som gjennomføres på aktuell arbeidsplass.

    • Elevene skal kunne bruke begreper fra eget utdanningsområde.
    • Elevene skal vise hvilke arbeidsoppgaver og egenskaper som er viktige.
    • Elevene skal kunne forklare hva det vil si å være profesjonell.
    • Elevene skal kunne dokumentere og forklare to arbeidsoppgaver.
    • Elevene skal kunne skrive et oversiktlig og strukturert intervju.

    Sluttprodukt:

    rora0708 - 04.02.2014 08:42

  14. Observasjonsnotat fra praksis

    Det er viktig at skriveopplæringen på yrkesfag er yrkesrettet og relevant for elevene. For å motivere elevene til skriving, må skrivingen være meningsfylt. Den skriftlige kommunikasjonen i yrket er viktig, og noe de må forholde seg til hver eneste dag. I tillegg er observasjon en viktig del av yrket, og noe elevene må trene på. Dette gjør dem i stand til å kartlegge behov hos brukere.

    Charlotte Sem Birkeli - 16.12.2013 14:11

  15. Prosjekt "Min bedrift"

    Mål med undervisningsopplegget er at elevene skal skrive nyttetekster, holde muntlige presentasjoner og delta i gruppesamtaler.

    Elevene arbeider i grupper, og alle gruppene skal lage sin egen bedrift. Hver bedrift skriver en stillingsannonse, og alle elevene i klassen skal søke på en stilling. Den beste stillingsannonsen får flest søkere. Videre gjennomfører bedriftene jobbintervju av søkere, her velger de ut de som har de beste jobbsøknadene.

    Ingunn Hinna Thomassen - 16.06.2014 11:01

  16. Lag ein reklameannonse for linja di

    Elevane skal lage ein reklameannonse for yrkeslinja si. Målet er å få elevar på ungdomsskulen til å søkje på denne linja. Dette opplegget kan fungere fint som gruppearbeid.

    Grunnleggjande ferdigheiter:

    • å kunne uttrykkje seg munnleg
    • å kunne skrive
    • å kunne lese
    • å kunne bruke digitale verktøy

    Sluttprodukt: Sluttproduktet skal vere ein annonse. Denne kan til dømes vere ein plakat eller ei PowerPoint-side. Elevane skal til slutt presentere produktet og grunngi vala dei har gjort.

    Elinn Devold Myklebust - 23.04.2014 13:59

  17. Valgte jeg rett da jeg begynte på Service og samferdsel?

    Tverrfaglig oppgave i 2 deler.

    Norsk og programfag og PTF.

    Gjøre seg kjent med yrkene som Service og samferdsel fører til, og søke jobb i praksis.

    mette.larsen6@gmail.com - 02.12.2014 14:55

  18. Tverrfaglig oppgave i regnskap og norsk

    Se side 1 i oppgaven

    elevene leser , skriver og bruker regneark for å løse oppgaven

    mette.larsen6@gmail.com - 02.12.2014 15:48

  19. En pakkereise - Reiseliv

    Yrkesdifferensiert oppgave

    Her følger undervisningsopplegg og selve oppgaven

    mette.larsen6@gmail.com - 02.12.2014 15:59

  20. Lær norsklæraren flislegging

    Fotograf: Sebastian Gonzalez

    Dette undervisningsopplegget er eit tverrfagleg prosjekt mellom norsk og produksjon i byggteknikk vg2. Elevane skal i programfaget legge membran og vegg- og golvflisar. Arbeidet skal dokumenterast. Sluttproduktet er ein instruksjonsvideo publisert på You tube der ein skisserer arbeidsmetode, forklarar verkty og går nærare inn på materiale. Det skal også leggast ved ei dreiebok som dokumenterer arbeidsprosessen fram til sluttproduktet. Modelltekst er vedlagt.

    Roy-Olav T. Øien - 27.01.2015 10:46

Pages