Search page

Søket fant 9 resultater på 0.057 sekunder.

Søkeresultater

  1. Treningsmanualer

    Lage håndmanualer (2 stk), hver på ca 5 kilo. Hver av manualene skal bestå av 2 runde vekter av 15 mm plate og aksling med en diameter på 20 mm. Manualene skal være demonterbare.

    magmor - 14.05.2013 10:47

  2. Dreieøvelse 1

    Tar utgangspunkt i dreieøvelse fra maskinverksted!

    Lærer bør ha kjennskap til tip-faget, eventuelt samarbeide med programfaglærer:

    • tegning, dokumentasjon
    • matematikk
    • produksjon

    roabe - 27.03.2014 11:55

  3. Blandingsforhold: Bensin og olje

    Tal og algebra

     Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

    • gjere overslag over svar, rekne praktiske oppgåver, med og utan digitale verktøy, presentere resultata og vurdere kor rimelege dei er
    • forenkle fleirledda uttrykk og løyse likningar av første grad og enkle potenslikningar
    • tolke og bruke formlar som gjeld daglegliv og yrkesliv
    • rekne med forhold, prosent, prosentpoeng og vekstfaktor

    Regne oppgaver.

    annkl4 - 09.02.2015 13:28

  4. Dekk og matematikk

    Opplegget tar utgangspunkt i informasjon som står på dekk. Ut fra informasjonen snakker vi om, og vi kan regne på, disse emnene i matematikk:

    Thorleif Westby - 06.11.2013 15:33

  5. Askeskuffe - tverrfaglig prosjekt på TIP

    Bredt tverrfaglig prosjekt som involverer programfag og fellesfagene norsk, engelsk, naturfag og matematikk på VG1 TIP. Elevene skal lage en askeskuffe i stål. Andre produkter kan også vurderes. Alle grunnleggende ferdigheter kan legges inn i prosjektet. Læringsmål (kompetansemål) for alle involverte fag er beskrevet i vedlagte word dokument. Metoder involverer arbeid på verksted og i klasserom, noe undervisning og veiledning og mye egenarbeid. Sluttproduktet er en skriftlig rapport.

    dagst210562 - 21.02.2014 11:29

  6. Sykkelen

    Utgangspunkt for opplegg er skolens sykkelpark. Gjennomgang av sykkel med hensikt å lage en statusrapport som danner grunnlag for det videre arbeidet. Bestilling av deler. Utføre reparasjoner i henhold til rapport. Prøving testing av funksjon etter gjennomført reparasjon og justering.

    Opplegget kan involvere samtlige programfag og fellesfag på TIP Vg1.

    Roar Ellingsen - 09.02.2016 10:29

  7. Tverrfaglig prosjekt for VG1 TIP

    Produsere lysestake for telys i følge vedlagte tegning. Røret må kappes på riktig lengde og dreies innvendig til riktig diameter. Bunnplate må kappes og sveises i røret på undersiden av plata. Skrive en arbeidsplan av produktet. Arealet av bunnplata skal regnes ut, samt volumet over plata. Røret skal fylles med vann for å se at utregningene stemmer. Det skal lages en rapport fra oppgaven på norsk og engelsk.

    pkris101@student.uia.no - 01.03.2016 19:33

  8. Traktorlodd

    Oppgaven går ut på å beregne volum, vinkler, vekt og høyde, i dette eksempelet et traktorlodd. Ut fra grunnskisse skal det beregnes høyde på lodd som skal ligge i bunnen i kassen. Dette loddet skal veie 200 kg. Elevene står fritt i å velge mellom jern og bly(egenvekt finnes i verkstedhåndboka). 

    vvestoel@gmail.com - 06.02.2018 19:25

  9. Luftpumpe

    Eleven skal i denne oppgaven lage en enkel luftpumpe. Oppgaven skal være utført på en sikker måte i henhold til HMS. Eleven skal selv velge og vurdere materialer og tenke på kostnader.  Det ferdige produktet skal til slutt pumpe opp en ballong.

    Det skal skrives en rapport hvor eleven forklarer materialvalg, kostnader og viser til tegninger av produktet.

    Se vedlegg for tegning og bilder som kan brukes som idè og igangsetting og utførelse.

    mailir10@student.uia.no - 20.02.2018 09:40