Search page

Søket fant 38 resultater på 0.054 sekunder.

Søkeresultater

  1. The Digestive System

    Elevane jobbar tverrfagleg med fordøyingssystemet. Dei lærer vokabular knytt til tema samt bruk av ordbok. Vokabularet dei tileignar seg skal dei bl.a. nytte når dei skal skrive ein faktatekst om fordøyingssystemet. Dei øvar dei grunnleggjande dugleikane i lesing og skriving.

    kribef - 14.05.2013 11:10

  2. Grammar and Poetry

    Grammar used as building blocks in poetry

    Torleif Sleveland - 16.05.2013 10:39

  3. Tverrfaglig presentasjon fra verkstedet

    Elevene danner grupper på 2-3 personer for å lage en presentasjon av et maskinelement fra verkstedet. Fagene som skal representeres blir norsk, engelsk og dokumentasjon og kvalitet.

    Elevene velger selv hva de skal presentere, men det må være et produkt som er på verkstedet på den aktuelle skolen.

    De må ved hjelp av produktets bruksanvisning komme fram til hvordan produktet er bygget opp og hvordan det virker. Bruksanvisningen skal være på norsk (i følge norsk lov), men elevenes presentasjonen skal være på engelsk. Selve presentasjonen skal være på 3-5 min per person.

    0612hojo - 23.09.2013 14:52

  4. LEXIN — Hovedside

    Dette er en bildeordbok med begreper og ord som kan være nyttige på ulike yrkesretninger.

    Borghild E. Hornnes - 26.09.2013 13:04

  5. Travel Tours & Guided Trips | National Geographic Expeditions

    Travel the world with National Geographic on our guided wildlife safaris, expedition cruises, active adventures, family trips, photography workshops, and more.

    The link can be used to find destinations and "sell" them in a virtual travel agency. Students can select and "sell" trips to different groups of customers or to individuals. They have to meet the needs of the "buyers".

    Tatjana Berg - 01.10.2013 23:10

  6. Fagartikkel - Nurse Assistant

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er skriving av fagartikkel med temaet nurse assistant. Det er en fordel hvis elevene har kjennskap til temaet på forhånd gjennom for eksempel diskusjoner og lesing av relevant litteratur. Skrivingen kan gjerne innledes med et arbeid med en modelltekst, slik at elevene får kjennskap til hva som forventes av innholdet i en fagartikkel og selve sjangeren fagartikkel. Teksten skrives i to utkast (prosessorientert skriving) med lærerrespons midtveis.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 17.12.2012 13:59

  7. Where Shit Happens

    Dette opplegget er basert på et prosjekt der elevene bygde en utedo, men kan knyttes til hvilket som helst produkt. Opplegget kan gjøres helt eller delvis. Elevene vil jobbe med ordinnlæring, muntlig aktivitet både på verksted og i form av presentasjoner og tekst. Grunnleggende ferdigheter som å lese, regne, snakke og skrive blir berørt. Jobber enten individuelt eller i grupper. Det er flere sluttprodukter i dette prosjektet: PowerPoint-presentasjon; muntlig presentasjon; materialsliste; salgsprospekt; brev med materialsbestilling til engelsk/amerikansk materialsleverandør.

    0904arst - 13.05.2013 16:49

  8. Tool of the trade

    Eleven viser fram et verktøy elvene trenger i sin framtidige yrkesutøvelse etter prinsippet «show-and-tell».

    Bjarne Skuggen - 13.05.2013 16:56

  9. Make your own Haiku Poetry!

    Elevene lærer om haiku som sjanger og lager en klasseutstilling av haikudikt på engelsk. Diktene skal settes inn i layout i ett av Adobeprogrammene som elevene er kjent med (Photoshop, Illustrator eller InDesign).

    Etter en innledende forelesning om sjangeren, jobber elevene individuelt, med lærer som veileder.

    Grunnleggende ferdigheter som dekkes i dette prosjektet er skriving, lesing og bruk av digitale verktøy.

    Opplegget kan tilpasses andre programfagområder der elevene da bruker Power-Point eller et annet presentasjons-/designverktøy.

    Svein Anders Kvellestad - 08.05.2013 14:42

  10. Tools and workshop

    Dette opplegget er ment for Elektro, men kan også brukes på TIP. Hvis opplegget skal brukes på TIP må verktøy og nettstedene tilpasses programfaget for TIP.

    Fokus i opplegget er at elevene skal kunne lære seg engelske navn på de verktøy som de bruker til vanlig. De skal også lære seg å søke opp slike navn på internett, på nettsteder der man kan forvente at en elektriker kan bruke. Til slutt skal man kunne visualisere sine arbeidsplasser gjennom å kunne oversette denne visualiseringen til skriftlig og så til muntlige oppgaver.

    ginarn - 04.12.2013 09:49

  11. Joan Baxter - Tapestry Artist

    Joan Baxter is a tapestry artist living in the highlands of Scotland offering work for both the private and public sectors as well as tapestry weaving courses.

    Anbefalt av Ingunn Abrehamsen DH lærer Godalen vgs.

    Torleif Sleveland - 14.01.2014 14:11

  12. Internasjonalt samarbeid gjennom ungdomsbedrift

    Skuleåret 2013-2014 deltok elevar i medium og kommunikasjon på vg2 i eit samarbeid med elevar på andre linjer i Sverige, Spania og Italia.

    Denne filmen viser læringsutbytte av å samarbeide på tverss av landegrensene. Filmen er planlagt, innspelt og produsert av medieelevar på Mo og Jølster vgs, no Hafstad vgs.

    oledev - 21.10.2014 12:02

  13. Designed for the Dump: E-Waste

    This material deals with electrical and electronic waste (so-called e-waste), its consequences and what could be done about it.  We aim to answer the following main questions as part of the period:

    What is e-waste?
    Why are electrical and electronic devices “designed for the dump"?
    What are the consequences of e-waste?
    What does Norwegian and international law say about e-waste?
    What could be done about this problem?
    What could YOU do?

    jannike.berger@skoyenasen.gs.oslo.no - 10.02.2015 16:17

  14. Kindergarten – Meal Plan

    • Elevene skal lage en ukes-meny for en barnehage.
    • De må kunne utforme den skriftlig på en oversiktlig og lettforståelig måte.
    • Gjennom arbeidet skal elevene sette seg inn i kriterier for hva som er sunn og helsebringende mat og ut i fra dette kunne grunngi matvalgene de gjør

    Eating  Cake

     

    Jan Espen Andresen - 20.02.2015 13:53

  15. Vurderingskriterier og kompetansemål for engelsk Vg1

    I dette evalueringsskjemaet finner du alle kompetansemålene i engelsk Vg1 brutt ned til mål tilpasset karakternivåene 1 - 2, 3 - 4 og 5 - 6. De grunnleggende ferdighetene for det enkelte målområde; språklæring, muntlig kommunikasjon, skriftlig kommunikasjon og kultur, samfunn og litteratur, er også delt inn i de samme karakternivåene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.02.2015 15:19

  16. Oliver Twist by Charles Dickens: mini project

    Students will study the film based on Oliver Twist by Charles Dickens; they will learn about the Victorian age (listening activities from the BBC)

    Students will practise basic skills, such as listening, reading, talking, writing.

    They will search the internet for some information on child labour today (digital skills)

    Tatjana Berg - 24.10.2013 13:17

  17. Photo story from "PTF-work"

    Selvstendig tverrfaglig oppgave som eleven jobber med i løpet av, for eksempel, en to-ukers PTF-periode.

    lisbeham@vfk.no - 10.02.2015 09:49

  18. Working with Recipes - Restaurant and Food Processing

    Elevane skal jobbe med oppskrifter, omsetje desse frå engelsk til norsk (og norsk til engelsk) og å rekne om frå amerikanske mål til europeiske. Samtidig vil elevane få auka vokabularet sitt og jobbe med fagrelaterte ord og uttrykk. Opplegget øver altså både lesing, skriving og rekning som grunnleggjande ferdigheitar.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.11.2012 15:03

  19. Yrkesretting av engelsk på TIP: loggskriving

    Dette undervisningsopplegget bygger på loggskriving på norsk. Det er best å starte dette i norsktimene slik at elevene er kjent med sjangeren og kan fokusere på ordlæring. 

    Det er skriftlige ferdigheter som først og fremst er vektlagt her, men det er ingenting i veien for at vurderingene også kan være muntlige.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 17:46

  20. Create your own logo - Design, Arts and Craft

    Dette opplegget tar for seg hvordan man utarbeider en logo (idéutvikling, skisser etc.). Teoristoffet blir gjennomgått på engelsk (bla. farge- og formteori), og presentasjonen av oppgaven skal være på engelsk - både muntlig og/eller skriftlig. Hovedvekten legges på skriftlige og digitale ferdigheter. Opplegget inneholder arbeidsark med teori, elevoppgave og forslag til vurdering med vurderingskriterier. Flere nettressurser oppgis også for faglig påfyll og inspirasjon. Bilder inkludert i opplegget er enten kjøpt fra Dreamstime eller Creative Commons fra Wikipedia Commons.

    Svein Anders Kvellestad - 15.02.2013 14:00

Pages