Search page

Søket fant 6 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Gravity Racer - Technical and Industrial Production

    Dette er et tverrfaglig opplegg for elevene på TIP der fagene naturfag, matematikk, norsk og engelsk inngår. Sluttproduktet er en olabil. Her presenteres engelskdelen i prosjektet.

    Elevene skal vise forståelse av leste fagtekster om olabil og tilegne seg kunnskap og nytt vokabular. Etter at de har konstruert bilen i programfagstimene, skal de skrive manus til en muntlig redegjørelse av prosjektet. Denne redegjørelsen kan holdes i språklab, verksted eller klasserom.

    Svein Anders Kvellestad - 19.03.2013 15:58

  2. Car Mechanics - Technical and Industrial Production

    Dette er et ganske omfattende opplegg der man kan velge å gjøre deler alt etter hvor sterk elevgruppen er faglig. Hovedfokus er muntlige ferdigheter og ordinnlæring, men opplegget øver også lesing og skriving (subjektiv skrevet artikkel). Elevene skal lære vokabular knyttet til bil samt få en forståelse for hvordan differensialer fungerer. De skal bruke ordlæringsstrategier, øve lesing og lesestrategier og ha et rollespill med utgangspunkt i situasjoner som kan oppstå i et bilverksted. Det inneholder lenker til aktuelt fagstoff fra NDLA og et arbeidsark knyttet til videoen.

    Svein Anders Kvellestad - 18.02.2013 14:17

  3. Shakespeare in Fashion - Design, Arts and Crafts

    I dette opplegget lærer elevene å se dagens moter i sammenheng med moter fra Shakespeares tid – drakthistorie er et nøkkelord. Muntlige, skriftlige og digitale ferdigheter øves.

    Relevans: Bruke elevenes interesse for programfaglige områder (klesdesign) i engelskopplæringen

    Yrkesretting: Forberede elevene engelskfaglig på framtidig yrke

    Bilde: Jessica av Samuel Luke Fildes (1843-1927). Shakespeare Illustrated (Wikimedia Commons).

    Svein Anders Kvellestad - 24.01.2014 10:10

  4. Gazebo life

    Opplegget Gazebo Life har et todelt fokus:

    1. Opplegget skal gi elevene et språklig fundament for å kunne beskrive enkle byggeprosesser, samt bruke dette i en digital presentasjon (muntlig kompetanse).

    2 Opplegget skal inspirere til kreativ skriving gjennom å lese og lytte til en spenningsnovelle (The Tell-Tale Heart  by E.A. Poe), og så skrive en egen spenningsnovelle med setting basert på bygget de har laget (gazebo/summer house). Opplegget oppfordrer til samskriving (skriftlig kompetanse/ samarbeidslæring).

    Svein Anders Kvellestad - 12.06.2015 10:46

  5. Hello Mum – reading a young adult novel

    Elevene skal lese en kortroman der en ung gutt, som i flere år har vært blant de beste i klassen, havner i en gjeng, og livet endres dramatisk. Romanen er skrevet i brevform. 

    Opplegget tar utgangspunkt i kortromanen Hello Mum av Evaristo Bernardine (i Quick Reads-serien fra Penguin) og øver lesing, skriving og muntlige ferdigheter, samt evne til å analysere litteratur. Romanen gir også god innsikt i gjengkulturer. Arbeidsheftet som følger opplegget inneholder før-, under- og etterlesingsoppgaver, som både går på innhold og språk (slang).

    Svein Anders Kvellestad - 23.01.2013 15:55

  6. Kitchen utensils - Restaurant- og matfag

    Målet med opplegget er at elevane skal øve grunnleggande kjøkkenutstyr-vokabular. Dette gjer dei ved hjelp av stasjonsundervisning. Opplegget inneheld tre døme på ordinnlæringsstrategiar.

    Svein Anders Kvellestad - 24.01.2013 10:21