Search page

Søket fant 72 resultater på 0.046 sekunder.

Søkeresultater

  1. Pytagoras' læresetning

    Bruke Pytagoras' læresetning til beregninger og i praktisk arbeid

    GAbelsen - 14.05.2013 12:08

  2. Varmekabler

    Geometri, areal, målestokk.

    Elevene får i oppdrag å legge varmekabler på et bad.

    • De skal tegne badet i målestokk, beregne lengde på kabelen, velge riktig kabel i forhold til ønsket effekt.

    (De kan legge varmekabelen, men det er ikke nødvendig.)

    Oppgaven er lagt ved som ressurs.

    Gro Esekielsen - 30.01.2013 15:25

  3. Rommet ditt

    Elevene skal tenke seg at de skal pusse opp sitt eget rom hjemme. Det skal males, legges gulvbelegg/parkett og kjøpes gardiner.

    Elevene må gjøre nødvendige mål hjemme og gjøre beregninger på materialer og kostnader. Elevene må sette opp budsjett for dette prosjektet.

    Hensikt:

    Line Johnsen - 13.05.2013 16:07

  4. Målestokk restauranten

     

    Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

    • bruke målestokk i praktisk arbeid
    • løyse praktiske problem som gjeld lengd og areal.
    • rekne med ulike måleiningar, bruke ulike målereiskapar, og vurdere målenøyaktigheit

    Geir Løland - 13.05.2013 17:02

  5. Å regne ut virkelig areal ut i fra arbeidstegning

    Bruke målestokk til beregninger

    Framstille arbeidstegninger

    Regne med forhold

    GAbelsen - 13.05.2013 17:55

  6. Utforme og planlegge blomsterbed i parkanlegg

    Det skal anlegges et nytt blomsterbed i en privat hage. Bedet skal være utformet med en rektangulær midtdel og med en halvsirkel i begge kortendene, med diameter lik kortenden. Det skal beregnes materialkostnader og tidsbruk og kostnader til dette blomsterbedet med kravspesifikasjoner, og det skal lages ei skisse i målestokk 1:10 til kunde.

    Eleven skal finne materialleverandør til det som trenges ved bruk av internett, annonseaviser eller telefonkontakt. Eleven skal også estimere arbeidstida og gi et skriftlig tilbud på denne jobben.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 18:23

  7. Terning

    Du skal lage en TERNING lik den på bildet.

    Du skal bruke arbeidstegning og lage den i programfagene: produksjon, tekniske tjenester og dokumentasjon.

    Da bruker du også matematiske ferdigheter, og her er oppgaver i forhold til læreplanmål i matematikk. Du blir vurdert etter hvilke oppgaver du løser og metodene du bruker - i tillegg til at du skal vurdere deg selv.

    Til slutt får du er en samlet vurdering av alle kompetansemålene.

    Aina Fardal - 13.05.2013 18:42

  8. Dreiing av et kon - beregning av innstillingsvinkel

    TIP tillaging av et kon med tilhørende matematikk

    Utviklet ved Breivika vgs i Tromsø av Jan Einar Nilsen og Frank H Johannessen

    Dag Vassbotn - 22.03.2013 11:02

  9. Høydemåling av store bygninger

    Høydemåling av bygninger. 2 – 3 elever samarbeider om opplegget.

    Noen elever har hatt sammenlignende oppgave med å måle trehøyde i produksjonsfaget ved hjelp av målepinne de holder i handa.

    Opplegget er i utgangspunkt beregnet for 1P elever, bestemme ukjent høyde på formlike trekanter, men denne kan også brukes for 1T elever der vi kan legge inn oppgave med å bestemme vinkel.

    jan-helge balto - 30.04.2013 12:30

  10. Matematikk i naturen

    DET GYLNE SNITT: Det vakreste tall i universet

    Det gylne snitt er forholdstallet som er definert ved:

    Formelen : φ=(1+rota av 5)/2 =1,618033989

    Phi (φ) er den 21 bokstaven i det greske alfabet.

    I matematikken er tallet phi (φ) altså = 1,618 033 989 som er det gylne snitt.

    magmor - 31.10.2013 13:14

  11. Husmodellen

    Oppgaven er delt i tre ulike læringsoppdrag som alle bygger på en arbeidstegning (skisse av fasadetegning) av et hus. Lav inngangsterskel på hvert læringsoppdrag. Regning med målestokk, areal, volum, tetthet, prosent, og omgjøring mellom enheter.

    Oppgavene ligger vedlagt, samt fasadetegning.

    Maria Therese Kirkerud - 14.11.2013 14:39

  12. Leteaksjon

    Forarbeid: Finn et kart (gjerne et kart over nærområdet til elevene) med målestokk 1 : 50 000. Merk av sykehjemmet på stedet. Hver elev/gruppe har behov for en kopi.

    Espen Sudbø - 14.11.2013 14:53

  13. Frie, åpne, rekneoppgåver til fagdagar, eksempel

    Brukt på og eigna for: Fagdagar 1P og 1 PY.

    Oppgåvene er lokale eksempel frå nærområdet i Odda, og må tilpassast etter lokale forhold.

    Mål: Ingen oppskrift eller prosedyre er foreslått eller oppgitt. Elevane skal velja metode/metodar og evaluera denne/desse. Elevane skal helst måtta ut av klasserommet.

    Elevane blir delt inn i grupper (2-4stk). Dei skal presentera løysinga si for klassen.

    Øystein Kambestad - 10.03.2014 14:19

  14. Kommuneprosjekt: Helse- og sosialtjenesten

    Elevene skal "konstruere" en kommune som inneholder bygninger knyttet til oppvekst, kommunehelsetjeneste, fylkeskommunal helsetjeneste, statlig helsetjeneste og NAV. Elevene skal lage en forenklet plantegning av barnehage. Elevene skal presentere kommunen/bygningene i en muntlig presentasjon.

    Læringsmål

    Få kunnskap om hvordan helse- og oppvekstsektoren er organisert i:

    • Kommunen
    • Fylket
    • Stat

    Få kunnskap om lovverk som regulerer helse - og oppvekstsektoren

    rora0708 - 04.02.2014 09:25

  15. Ny Barnehage

    Det blir bygget en ny barnehage i bygden din. Du får i oppdrag og se på uteområdet rundt barnehagen. Her skal det settes opp ulike lekeapparater. Du får klar beskjed om at sikkerheten er meget viktig! Ellers får du ganske frie tøyler av kommunen. Det eneste kommunen krever er først en skisse hvor du tegner inn de lekeapparatene du ønsker barnehagen skal ha (tegn riktig i forhold til kart/virkelighet). Kommunen poengterer også at du ikke skal overstige et budsjett på 500 000 kr. Let på internett og finn ca. pris på apparatene og pris på sand/bark (brukes til sandkasse, eller mykt underlag).

    Espen Sudbø - 22.11.2013 12:10

  16. Produksjonsplanlegging verktøykasse - matematikk og TIP

    Tverrfaglig oppgave i samarbeid med programfaglærer TIP. Oppgaven tar utgangspunkt i forarbeid til produksjon av verktøykasse, men ethvert forarbeid til produksjon som involverer matematiske beregninger kan være utgangspunkt for samarbeid på tvers av fagene.

    magmor - 07.01.2014 13:14

  17. Omkrets av additiv og subtraktiv form

    Denne oppgaven er en tilleggsoppgave til oppgaven "ADDITIV OG SUBTRAKTIV FORM" som også ligger ute på fyr.ndla.no.

    Elevene skal jobbe med å regne omkrets av sammensatte geometriske figurer og lære hvordan de kan bruke Pytagoras til å regne ut lengder som ikke er oppgitt.

    Aina Fardal - 21.03.2014 21:05

  18. Mjølkeproduksjon og beregninger av volum

    Elevene skal jobbe to og to. De skal måle opp mjølketanken i fjøset vha målebånd eller tommestokk, etterpå skal de regne ut volumet av tanken. På bakgrunn av årsutskriten fra Tine, skal de regne på hvor mye ei ku produserer i gjennomsnitt pr. dag, hvor mye mjølk fjøset leverer pr. tankhenting, hvor stor del av volumet i tanken som brukes i både liter og prosent, sammenligning av produksjonen i forhold til kvote og i forhold til landsgjennomsnitt.

    elifi - 27.03.2014 12:01

  19. Aktiv effekt

    Regne ut aktiv effekt ved hjelp av pythagoras.

    Sigurd-Per Steffensen - 23.04.2014 13:32

  20. Begreper i geometri 1

    Oppgaven går ut på å teste seg selv i å forstå og gjenkjenne begreper i geometrien.

    Rolf Liebich - 11.03.2015 11:22

Pages