Search page

Søket fant 5 resultater på 0.06 sekunder.

Søkeresultater

  1. Adaptasjon av skjønnlitteratur: vi lager hørespill!

    Elevene får en innføring i dramatisk litteratur, med spesielt fokus på stemmebruk. Deretter skal elevene lese en tekst (eventyr, novelle, dikt, etc) som de skal adaptere til et hørespill. Manuset er utgangspunkt for hørespillet som tas opp på telefon eller gjennom bruk av lydredigeringsprogrammet Audicity. De endelige hørespillene blir vurdert og spilt for klassen.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 17.06.2013 09:50

  2. Å jobbe med ungdomsspråk og faguttrykk

    Elevene jobber med språk og faguttrykk på egen hånd, med utgangspunkt i noen konkrete spørsmål fra lærer. Elevene jobber med disse i grupper. Deretter skal elevene dele resultatene sine ved å gå til andre grupper. Lærer styrer denne organiseringen. Dette er et selvinstruerende opplegg, der elevene i størst grad jobber på egen hånd.Hensikten med opplegget, er å få større bevissthet rundt begrepsforståelse både opp mot programfaget og norskfaget/grunnleggende ferdigheter.

    Læringsmål:

    Elevene skal bli kjent med begreper knyttet opp til språk

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 16:05

  3. Foredrag med PowerPoint om sosiale medier

    Lærere i programfaget kommunikasjon og service og norsklærer samarbeider om et felles undervisningsopplegg, der elevene skal utarbeide en presentasjon med bruk av PowerPoint. I programfagtimene har elevene fått en grundig innføring i bruk av PowerPoint, mens i norsktimene har de jobbet med muntlige ferdigheter. Elevene holder presentasjonen både for norsklærer og programfaglærer. Det settes to karakterer, en karakter i programfag og en i norsk.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 06.03.2013 16:14

  4. Adaptasjon av eventyr: vi lager hørespill!

    Elevene skal velge seg ut et eventyr og utarbeide et manus til et hørespill. Elevene har fått en innføring i adaptasjon og sjangeren hørespill i forkant av arbeidet. Manuset skal godkjennes av faglærer før elevene setter i gang med å ta opp hørespillet. Det ferdige resultatet blir vurdert av faglærer og elevene.

    Læringsmål:

    Inger-Kristin Larsen Vie - 13.05.2013 14:45

  5. Adaptasjon av novella "Der nede sørger de ikke"

    Hovedfokuset for perioden er gjennomgang av novellesjangeren, adaptasjon av denne gjennom film og digital historiefortelling. Elevene får en innføring i novellesjangeren med utgangspunkt i Bjarte Breiteigs novelle "Der nede sørger de ikke". Det er et spesielt fokus på dramaturgien. Deretter gjennomgås filmsjangeren med spesielt fokus på dramaturgi. Til slutt skal elevene adaptere novella gjennom en digital historiefortelling, som presenteres for klassen og vurderes med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 14.05.2013 11:18