Search page

Søket fant 7 resultater på 0.054 sekunder.

Søkeresultater

  1. Spiselig del

    I denne øvelsen bruker vi næringsstofftabellen eller matvaretabellen.no

    Elevene finner den spiselige delen for utvalgte matvarer. Spiselig del av poteten er f.eks. 82 %

    Deretter introduseres prosentfaktor som elevene skal regne ut. Til slutt multipliseres prosentfaktor med mengde, og vi finner hvor mye av matvaren som kan benyttes.

    Øvelsen kan lett utvides med andre matvarer, og øvelsen kan også kombineres med svinn i %.

    Beregnet tidsbruk: 1 time

    Anders Fløtra - 30.01.2013 14:37

  2. Sammenligne priser mellom to apotek

    For et bofelleskap skal det kjøpes inn noen varer på et apotek. Det kan velges mellom "Apotek A" der vi får 20% rabatt, eller "Apotek B" hvor det er en rekke forskjellige tilbud. Elevene regner ut hvor det lønner seg å handle slik at det blir billigst for beboerne.

    Hvis man samler inn embalsje kan opplegget utvides slik at elevene spiller rollespill og går en tur på apoteket i klasserommet. Der får de med seg embalasjen og kan regne det hele hjem. Embalasjen kan senere brukes som konkreter i volumregning.

    Anders Fløtra - 06.03.2013 17:29

  3. Beregne pris på en pute eller sølvarmbånd

    Opplegget består av en mal for å beregne pris på en pute eller et sølvarmbånd. Det er ganske selvforklarende, og elevene har noe konkret å arbeide med.

    Anders Fløtra - 14.11.2013 18:56

  4. Omgjøring av oppskrift

    Her er en 3-stegs fremgangsmåte for å gjøre om på en oppskrift. (Veien om 1.) Kan deles ut og/eller vises på skjerm. Kombineres med andre omgjøringsoppgaver.

    Anders Fløtra - 30.01.2013 15:43

  5. Forhold: Det gylne snitt og menneskekroppen

    Dette er en praktisk øvelse hvor elevene måler avstanden fra gulv til navle, fra navle til isse osv. Siden skal de regne ut forholdet mellom de ulike størrelsene for så å oppdage at det gylne snitt går igjen i menneskekroppen. Det er en rekke andre gylne snitt i menneskekroppen; f.eks. bredden på munnen dividert med bredden på nesen eller bredden på de to fortennene dividert på høyden på tennene. Det gylne snitt definerer ofte det vi i vår kultur oppfatter som et pent ansikt og en velproporsjonert kropp. Dette kan elevene utforske videre på egenhånd

    Anders Fløtra - 23.10.2013 11:00

  6. Blandinger og forhold, NCS

    Vi tar utgangspunkt i det naturlige fargesystemet NCS. Elevene henter selv fargekort hos fargehandleren. Definisjon av fargekoden repeteres og vi regner med de praktiske følgene når vi skal blande farger.

    Anders Fløtra - 23.10.2013 13:23

  7. Utveksling

     

    Ved å se på et reimdriftopplegg, evt et kjededriftoppsett,i verkstedet, får elevene en introduksjon til utveksling og etter hvert formelen for dette.

     

    Anders Fløtra - 23.10.2013 14:02