Search page

Søket fant 164 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Middag med energi

    Tverrfaglig opplegg som inkulderer fagene matematikk, naturfag og helsefremmende arbeid.

    Elevene skal lage en treretters middag, beregne energi og forklare hvordan maten brytes ned i fordøyelsessystemet.

    Tverrfaglig muntlig vurdering.

    2901sibi - 22.09.2013 17:51

  2. Planlegge et vaffelmåltid

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i matematikk og naturfag der et vaffelmåltid skal planlegges. I matematikk skal elevene arbeide med volum, forhold og prosent. I naturfag skal elevene arbeide med å finne næringsinnholdet i vaflene.

    Kristine Lohne - 02.10.2013 21:26

  3. Fett - undervisningopplegg

    Elevark, lærerark og PP for et undervisningsopplegg om fett.

    Tove Wiig - 23.10.2013 14:08

  4. Avfallshåndtering på kjøkkenet

    Bevisstgjøre elevene hvordan kildesorteringen foregår på kjøkkenet på skolen, hva som skjer med avfallet når det forlater skolen og hva det kan brukes til i neste omgang. I tillegg kan de som ønsker også ta med en deloppgave der elevene regner på økonomien i løpet av en produksjonsdag i form av svinn og dermed også trekke inn matematikk.

    Jan Helge Kjøstvedt - 23.10.2013 14:28

  5. Yrkesutøveren og helse, arbeidsstillinger

    Elevene skal observere og dokumentere egen og andres sitte- eller arbeidsstillinger.

    De skal deretter forklare hvordan man kan bedre sitte- eller arbeidsstilling og forklare hvordan dette kan påvirke helsen.

    Vedlegg inneholder konkrete oppgaver til elevene.

    Tove Gustafsson - 23.10.2013 14:28

  6. Vurdering for læring i naturfag (Eks. fra økologi)

    Innhold:

    Dette opplegget er utabeidet for å hjelpe elevene til å forstå hva ulike oppgavetyper i en testsituasjon krever av dem. Til hver oppgavetype er det reelle eksempler på elevsvar fra elever jeg har hatt. (Disse har gitt meg tillatelse til å benytte svarene deres fritt.) Ideen er her at elevene, gjennom dialog i smågrupper samt felles diskusjoner i klassen, får muligheter til å speile ulike elevsvar.

    Læringsmål:

    besy2210 - 23.10.2013 14:31

  7. Reklamefilm om miljø og gjenbruk

    PROSJEKTET: Lage en reklamefilm på mellom 30 og 60 sekunder med temaet miljø og gjenvinning.

    BESKRIVELSE AV REKLAMEFILMEN:

    Det skal lages en reklamefilm med temaet miljø og gjenvinning. Reklamefilmen skal rettes mot ungdom.

    Elevene tar utgangspunkt i brosjyrer lærer gir ut. Det kan være f.eks gjenvinning, resirkulering, gjenbruk m.m.

    Tove Gustafsson - 23.10.2013 14:43

  8. Økologisk fotavtrykk

    Et undervisningsopplegg med utgangspunkt i problemstillingen: Hvor stort økologisk fotavtrykk har hver person på jorda tigjengelig i utgangspunktet?

    Erlend Thune - 27.09.2012 11:17

  9. Språk, naturfag, mat, formingsfag,...

    Dekk læreplanmål ved å lage og spise god mat samtidig som man har hyggelig sosialt samvær. Noen av læreplanmålene som kan dekkes/knyttes opp mot oppgaven er:

    Fremmedspråk nivå 1:

    • sammenligne noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
    • gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur
    • drøfte sider ved dagligliv, tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge

    Naturfag (alle læreplanmål innen temaet ernæring og helse)

    Erlend Thune - 27.09.2012 14:39

  10. Avfallshåndtering byggfag - naturfag - norsk yrkesretting

    Undervisningsopplegg for yrkesretting av naturfag og norsk mot bransjelære i bygg- og anleggsteknikk vg1. Undervisningsopplegg om avfallshåndtering, kildesortering og resirkulering.

    heer - 31.10.2013 12:35

  11. Utvidelse av metaller ved varmepåvirkning

    Dette er et opplegg med en teoridel og en forsøksdel som utføres både i naturfagsrommet og på verkstedet hvor eleven skal måle temperaturutvidelse i forskjellige metalltyper brukt i industriell produksjon. Til dette må elevene velge riktig måleverktøy, kalibrere verktøy, variere variabler som temperatur (romtemp. og 100 gr. celsius) og materialtype (stål og aluminium), bestemme måleusikkerhet, vurdere/eliminere mulige feilkilder. Sluttproduktet vil bli en forsøksrapport.

    1202ulst - 31.10.2013 13:29

  12. Varmepumpe

    Opplegget består av fleire deler der elevane skal læra om varmepumpe ved at dei får prøve ut og kjenne på kva som skjer i dei ulike delane av ei varmepumpe.

    I tillegg får dei repetert deler av det som skal vera med i ein rapport til eit forsøk.

    Foto: Solveig M Bergo Nielsen. Lisens: CC-by-sa

    Solveig M Bergo Nielsen - 01.11.2013 12:35

  13. Næringsstoffer, puslespill

    I vedlegget ligger en oversikt over grupper, grunnstoff, funksjon osv. som passer for de ulike næringsstoffene.

    På forhånd klipper man ut tabellen, bortsett fra første kolonne og første rad.

    Det deles ut en mal med begreper, næringsstoffer, grupper, grunnstoff, funksjon, eksempel...i øverste rad - og proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer... i venstre kolonne (se malen).

    Elever skal jobbe i grupper på 2-4, de får utdelt små lapper med enkelte ord / begreper på (se malen).

    leskry - 01.11.2013 12:44

  14. Naturfag - Livsstil, trening og helse

    Foto: Fredrik Varfjell / NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Elevene jobber i grupper på 2 og 2.

    Først får elevene følgende blogginnlegg presentert:

    Øystein Kirkerud - 07.11.2013 10:02

  15. Helikopter

    Dette undervisningsopplegget er ment som en induktiv og motiverende introduksjon til forskerspiren. Om ønskelig kan man dra opplegget videre over flere økter. Elevene kan utvikle hypoteser, endre variabler, teste nye helikoptre og levere rapporter.

    Elevene skal gruppevis produsere et helikopter ved hjelp av sugerør, binders, A4-ark, saks og teip. De må samarbeide om å utvikle et produkt som skal fly så sakte og stabilt som mulig. Produktet skal konkurere mot de andre helikopterne. Man avrunder med grupperefleksjon over hva som avgjorde at vinnerhelikopteret vant.

    26097802 - 07.11.2013 10:19

  16. Bioenergi. Besøk på et Fjernvarmeanlegg

    I arbeidet med bioenergi og bærekraftig utvikling besøker vi et lokalt fjernvarmeanlegg . Elevere lager en fotostory der de presenterer prosessen fra flis til varme i huset.

    Tillatelse til bilde gitt av Hønefoss Fjernvarme (hentet fra deres nettside).

    Gerd Jørgensen - 07.11.2013 11:08

  17. Utforske en pendel, og lære om svingninger og resonans

    Bygninger og maskiner utsettes ofte for svingninger og resonans. Dette er viktig å ta høyde for ved konstruksjoner for å hindre uønsket slitasje, sammenbrudd og ulykker. Se videolink om Tacoma Brigde.

    Kompetansemål: Forskerspiren (1nat-YF) og matematisk beskrivelse (1mat-YF)

    Utforske en pendel for å lære grunnleggende begreper om svingninger.

    1. Hva påvirker svingetida?

    2. Hvordan øke utslaget (amplitude)?

    3. Hva er det matematiske uttrykket for svingetida?

    4. Hva er resonans og hvordan oppstår det?

    2710booy - 18.02.2014 20:20

  18. Enzymer bryter ned proteiner

    Forskerspiren og ernæring og helse for naturfag YF

    Mona Tau - 18.02.2014 20:34

  19. Blandingsforhold i skjærevæske

    Læringsmål: Elevene skal bli i stand til å blande/etterfylle skjærevæske for sponbearbeidende maskin, etter gjeldende HMS-krav.

    Romforståelse, omgjøring mellom målenheter.

    Grunnleggende ferdigheter: lesing og regning i teknikk og industriell produksjon.

    Anders Herfoss - 19.02.2014 13:18

  20. Dronning Denas hemmelighet

    Dette er en dramatisert historie om proteinsyntesen som elevene går inn i. Dette som en hjelp til å lære seg hovedtrekkene i proteinsyntesen.

    Øystein Kirkerud - 17.03.2014 12:47

Pages