Search page

Søket fant 30 resultater på 0.05 sekunder.

Søkeresultater

  1. Pimp the Customer's Car! Technical and Industrial Production

    Et skriveopplegg som trigger interessen og fantasien til svært mange TIP/INT-elever, nemlig bilstyling. Her kan elevene, uten tanke på kostnader, style en hvilken som helst bil. Opplegget fokuserer på ordinnlæring og skriftlige ferdigheter, men kan også følges opp med en presentasjon som øver muntlige og digitale ferdigheter.

    Med opplegget følger et elevarbeidsark med skriveoppgaven "Pimp the Customer's Car" og et vurderingsark til bruk for læreren. Bilde kjøpt fra Dreamstime

    Svein Anders Kvellestad - 06.05.2013 15:36

  2. Make your own Haiku Poetry!

    Elevene lærer om haiku som sjanger og lager en klasseutstilling av haikudikt på engelsk. Diktene skal settes inn i layout i ett av Adobeprogrammene som elevene er kjent med (Photoshop, Illustrator eller InDesign).

    Etter en innledende forelesning om sjangeren, jobber elevene individuelt, med lærer som veileder.

    Grunnleggende ferdigheter som dekkes i dette prosjektet er skriving, lesing og bruk av digitale verktøy.

    Opplegget kan tilpasses andre programfagområder der elevene da bruker Power-Point eller et annet presentasjons-/designverktøy.

    Svein Anders Kvellestad - 08.05.2013 14:42

  3. Condensers and evaporators

    Kahoot som øver faguttrykk for Vg1 Elektro og Vg2 Kulde- og varmepumpeteknikk

    Svein Anders Kvellestad - 10.02.2015 10:59

  4. The Revenge - et hørespill uten ord!

    Hørespill uten ord!

    Andrew Sachs (jfr. Manuel i «Hotell i særklasse») fikk i 1978 BBC til å kringkaste sitt berømte hørespill (ca 25 min.) uten ord – bare med lydeffekter - kalt The Revenge. Det kan være vanskelig å få lasta ned, men en mulighet er her, hvor du også finner et 4 minutters intervju med Sachs først:

    Svein Anders Kvellestad - 23.05.2013 13:49

  5. Custom-fitting a chair - Design, Arts and Crafts

    Dette opplegget øver lesing som grunnleggende ferdighet. I denne sammenhengen innebærer dette å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i en tekst om hvordan de kan lage en skreddersydd stol til en tenkt kunde. I tillegg er det fokus på muntlige ferdigheter. Elevene lærer faguttrykk og måleenheter (inches og degrees) og å kommunisere om og presentere fagstoff fra dette programfagområdet som rollespill.

    Svein Anders Kvellestad - 24.01.2013 15:25

  6. HMS - prosessorientert skriving - programfaguavhengig

    Undervisningsopplegget fokuserer på skriftlige ferdigheter og det faglige ordforrådet innenfor eget programområde - spesielt innen Helse, miljø og sikkerhet. Elevene skal arbeide etter prinsippene i prosessorientert skrivepedagogikk, og sluttproduktet skal være en sakprosatekst om HMS på egen jobb/praksisplass. Elevene skal selv arbeide videre med teksten etter første respons fra lærer, og så leveres det ferdige produktet, som blir vurdert med karakter. Opplegget inneholder lenker til en litterær tekst for inspirasjon og gir ideer til førskrivningsaktiviteter.

    Svein Anders Kvellestad - 24.01.2013 14:00

  7. Chair-building basics - Design, Arts and Crafts

    Elevene trenes opp i leseferdigheter som innebærer å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i teksten om chair-building basics og lærer faglig vokabular knyttet til dette programområde. De tilegner seg kunnskaper om stolens utvikling gjennom ulike stilperioder.

    Med opplegget følger en tekst for lesing, arbeidsark til elevene (tasks 1-3) og forslag til en video som kan brukes for å illustrere prosessen bak å lage en stol for hånd.

    Svein Anders Kvellestad - 25.01.2013 10:41

  8. Memory Games: Tools - Building and Construction

    I dette opplegget modelleres og praktiseres ulike strategier for å lære nytt vokabular, her verktøybetegnelser innen fagområdet bygg - og anleggsteknikk, ved hjelp av ulike Memory game-varianter. Bilder av verktøyene er viktige som forsterking av læring. Elevene setter egne mål, arbeider i eget tempo og konkurrerer med seg selv.
    Elevene veksler mellom individuelt arbeid og pararbeid og er sensor for hverandre. Metodene fremmer ro og konsentrasjon i klasserommet og gjør arbeidet med ordforråd mere effektivt og lystbetont. Strategiene kan overføres til andre fagområder.

    Svein Anders Kvellestad - 15.02.2013 12:27

  9. Gravity Racer - Technical and Industrial Production

    Dette er et tverrfaglig opplegg for elevene på TIP der fagene naturfag, matematikk, norsk og engelsk inngår. Sluttproduktet er en olabil. Her presenteres engelskdelen i prosjektet.

    Elevene skal vise forståelse av leste fagtekster om olabil og tilegne seg kunnskap og nytt vokabular. Etter at de har konstruert bilen i programfagstimene, skal de skrive manus til en muntlig redegjørelse av prosjektet. Denne redegjørelsen kan holdes i språklab, verksted eller klasserom.

    Svein Anders Kvellestad - 19.03.2013 15:58

  10. Colours

    Et undervisningsopplegg som inneholder fire ulike arbeidsark knyttet til temaet farger, som enten kan arbeides med i en sammenheng eller brukes som mindre opplegg på 1-2 times varighet. Elevene jobber i par, grupper eller individuelt og arbeider med idiomatiske uttrykk som inneholder et "fargeord", de skriver dikt og lager en historie basert på uttrykket i et maleri. Opplegget øver ordinnlæring og både skriftlige og muntlige ferdigheter.
    Bilde: Kjøpt hos Dreamstime

    Svein Anders Kvellestad - 12.03.2013 18:21

  11. Run and Read - Healthcare, childhood and youth development

    Dette undervisningsopplegget er godt egnet som innledning til et større tema, for eksempel dokumentasjon av opplæring i praksisfeltet. Opplegget viser hvordan man kan bruke aktiviteten Løpediktat . Elevene skal samarbeid om å lese, huske, si, lytte, skrive en tekst. Opplegget øver både muntlige og skriftlige ferdigheter og har klar overføringsverdi til andre programområder.

    Svein Anders Kvellestad - 24.10.2013 15:26

  12. Create your own logo - Design, Arts and Craft

    Dette opplegget tar for seg hvordan man utarbeider en logo (idéutvikling, skisser etc.). Teoristoffet blir gjennomgått på engelsk (bla. farge- og formteori), og presentasjonen av oppgaven skal være på engelsk - både muntlig og/eller skriftlig. Hovedvekten legges på skriftlige og digitale ferdigheter. Opplegget inneholder arbeidsark med teori, elevoppgave og forslag til vurdering med vurderingskriterier. Flere nettressurser oppgis også for faglig påfyll og inspirasjon. Bilder inkludert i opplegget er enten kjøpt fra Dreamstime eller Creative Commons fra Wikipedia Commons.

    Svein Anders Kvellestad - 15.02.2013 14:00

  13. Car Mechanics - Technical and Industrial Production

    Dette er et ganske omfattende opplegg der man kan velge å gjøre deler alt etter hvor sterk elevgruppen er faglig. Hovedfokus er muntlige ferdigheter og ordinnlæring, men opplegget øver også lesing og skriving (subjektiv skrevet artikkel). Elevene skal lære vokabular knyttet til bil samt få en forståelse for hvordan differensialer fungerer. De skal bruke ordlæringsstrategier, øve lesing og lesestrategier og ha et rollespill med utgangspunkt i situasjoner som kan oppstå i et bilverksted. Det inneholder lenker til aktuelt fagstoff fra NDLA og et arbeidsark knyttet til videoen.

    Svein Anders Kvellestad - 18.02.2013 14:17

  14. Angle Grinder - Technical and Industrial Production

    Et tverrfaglig opplegg i muntlig engelsk, norsk og programfag på TIP.

    Elevene skriver manus til – og lager en instruksjonsvideo på engelsk der de skal foklare sikker bruk av vinkelsliper på verksted. Opplegget tar utgangspunkt i en video om bruk av vinkelsliper, og læringsaktivitetene forgår både i engelsk-, norsk-, og programfagtimene. Elevene lærer strategier for ordinnlæring og øver skriftlige, muntlige (kommunikasjon) og digitale ferdigheter. Et elevprodukt er inkludert i opplegget.

    Svein Anders Kvellestad - 16.04.2013 20:15

  15. Shakespeare in Fashion - Design, Arts and Crafts

    I dette opplegget lærer elevene å se dagens moter i sammenheng med moter fra Shakespeares tid – drakthistorie er et nøkkelord. Muntlige, skriftlige og digitale ferdigheter øves.

    Relevans: Bruke elevenes interesse for programfaglige områder (klesdesign) i engelskopplæringen

    Yrkesretting: Forberede elevene engelskfaglig på framtidig yrke

    Bilde: Jessica av Samuel Luke Fildes (1843-1927). Shakespeare Illustrated (Wikimedia Commons).

    Svein Anders Kvellestad - 24.01.2014 10:10

  16. The creation of a self-portrait - Media and Communication

    Med utgangspunkt i kreative bilder eleven har tatt i mediafaget skal eleven lage en muntlig beskrivelse (lydfil) av prosessen med å lage bildet og skrive en tekst (valgfri sjanger) inspirert av bildet eller en tekst om hva som var inspirasjonen til å lage nettopp dette bildet. Bildet, lydfilen og teksten skal presenteres i en glog, en digital poster som er en sammensatt tekst i seg selv (her lagd i programmet Glogster).Med opplegget følger prosjektplan for prosjektet The creation of a self-portrait og forslag til egenvurderingsark.

    Svein Anders Kvellestad - 05.11.2013 09:05

  17. Gazebo life

    Opplegget Gazebo Life har et todelt fokus:

    1. Opplegget skal gi elevene et språklig fundament for å kunne beskrive enkle byggeprosesser, samt bruke dette i en digital presentasjon (muntlig kompetanse).

    2 Opplegget skal inspirere til kreativ skriving gjennom å lese og lytte til en spenningsnovelle (The Tell-Tale Heart  by E.A. Poe), og så skrive en egen spenningsnovelle med setting basert på bygget de har laget (gazebo/summer house). Opplegget oppfordrer til samskriving (skriftlig kompetanse/ samarbeidslæring).

    Svein Anders Kvellestad - 12.06.2015 10:46

  18. Designing a comfortable chair - Design, Arts and Crafts

    Elevene trenes opp i leseferdigheter som innebærer å forstå, tolke og sammenholde opplysninger i et tekstutdrag fra Designing a Comfortable Chair og lærer faglig vokabular knyttet til dette programområdet gjennom å løse skriftlige oppgaver. Elevene skal også tegne sin egen drømmestol, beskrive denne og tenke seg til hvordan de kan selge ideen sin til en fremtidig produsent.

    Med opplegget følger en tekst for lesing med vokabularliste, arbeidsark til elevene (tasks 1-4) og forslag til websider som kan brukes som en inspirasjon.

    Svein Anders Kvellestad - 25.01.2013 11:28

  19. Breast is Best

    Elevene skal jobbe i gruppe og lage en poster, brosjyre (på papir eller digitalt) eller web-presentasjon på engelsk om fordelene ved amming. Sluttproduktet skal brukes av den lokale helsestasjonen, som er avhengig av å kommunisere på engelsk med en del av brukerne. Gruppeprosjektet krever både muntlige, skriftlige (ev. digitale) og kommunikative ferdigheter. Metodikken vil bli kommentert under læringsaktiviteter.

    Svein Anders Kvellestad - 12.11.2012 11:31

  20. Knitting know-how - Design, arts and crafts

    Opplegget har som mål at eleven skal beherske et engelsk basisvokabular i strikking gjennom lytteøvinger og arbeid med vokabular (muntlig og skriftlig). Med opplegger følger lenker til videoer og arbeidsoppgaver og støtteark for innlæring av vokabular, samt fasit og karakterberegning ved gloseprøve.

    Svein Anders Kvellestad - 24.01.2013 09:36

Pages