Search page

Søket fant 6 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Stereotyping – us and they?

    A teaching design that empowers the individual through cooperative learning and prevents labeling and stereotyping of groups of individuals through an understanding of covert discrimination in digital media and face to face. The lessons will mainly strengthen the pupils' ability to express themselves orally.The end product of the lessons will be a poster produced by each group to be shared among the rest of the class.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 19.11.2012 10:49

  2. Formal and informal language

    Dette opplegget fokuserer på språklæring og skriftlige ferdigheter. Elevene skal identifisere eksempler på uformelt språk gjennom en brainstorm og vurdere språkbruk i forskjellige situasjoner. Videre skal de omskrive en veldig uformell jobbsøknad til passende språk. Neste oppgave innebærer at de skal lese en artikkel og en blogg om rapperen 50 cent og skal jobbe med å identifisere forskjellene i språklige uttrykksmåter og forklare effekten av disse forskjellene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 19.11.2012 12:26

  3. HMS - prosessorientert skriving - programfaguavhengig

    Undervisningsopplegget fokuserer på skriftlige ferdigheter og det faglige ordforrådet innenfor eget programområde - spesielt innen Helse, miljø og sikkerhet. Elevene skal arbeide etter prinsippene i prosessorientert skrivepedagogikk, og sluttproduktet skal være en sakprosatekst om HMS på egen jobb/praksisplass. Elevene skal selv arbeide videre med teksten etter første respons fra lærer, og så leveres det ferdige produktet, som blir vurdert med karakter. Opplegget inneholder lenker til en litterær tekst for inspirasjon og gir ideer til førskrivningsaktiviteter.

    Svein Anders Kvellestad - 24.01.2013 14:00

  4. Skriverammer for praksisrapport

    Opplegget øver skriving som grunnleggende ferdighet. Elevene lærer å bruke skriverammer (stillasbygging) som støtte når de skal skrive en praksisrapport på engelsk, noe som letter skriveprosessen og hjelper dem til å få god struktur på teksten.

    Med opplegget følger en skriveramme for My Practice Period og et evalueringsskjema med forslag til vurderingskriterier.

    Svein Anders Kvellestad - 23.04.2013 15:32

  5. Writing in FYR: Compare and Contrast Two Characters in books or films.

    Foto: Corbis/NTB Scanpix
    Lisens: CC-by-sa
    Kilde: ndla.no

     

    Pupils practise basic skills: reading, writing, speaking. The aim of the activity is to prepare pupils for writing a 5 paragraph text.

    Step 1

    Pupils fill in tables comparing two characters: their appearance, actions, motivations,background,personality, relationships, conflicts, and changes.

    Step 2

    Tatjana Berg - 16.10.2014 14:53

  6. Hello Mum – reading a young adult novel

    Elevene skal lese en kortroman der en ung gutt, som i flere år har vært blant de beste i klassen, havner i en gjeng, og livet endres dramatisk. Romanen er skrevet i brevform. 

    Opplegget tar utgangspunkt i kortromanen Hello Mum av Evaristo Bernardine (i Quick Reads-serien fra Penguin) og øver lesing, skriving og muntlige ferdigheter, samt evne til å analysere litteratur. Romanen gir også god innsikt i gjengkulturer. Arbeidsheftet som følger opplegget inneholder før-, under- og etterlesingsoppgaver, som både går på innhold og språk (slang).

    Svein Anders Kvellestad - 23.01.2013 15:55