Search page

Søket fant 15 resultater på 0.057 sekunder.

Søkeresultater

  1. Audio Puzzle

    Et undervisningsopplegg hvor elever jobber med lytteforståelse og ordforråd ved å pusle sammen en lydfil i programmet Audacity. Dette er et undervisningsopplegg som kan brukes i alle programområder. Her som et eksempel for Bygg og anlegg.

    kirth060866 - 14.11.2013 11:39

  2. Lumberjacks and Heli-logging

    Dette undervisningsopplegget kan om ønskelig brukes som et opplegg sammen med undervisningsopplegget "The Moose and the Sparrow" http://fyr.ndla.no/nb/teachingprogramme/3590.

    Når elevene skal jobbe med de ulike oppgavene kan det vært lurt å fokusere på at de kun skal bruke papir og blyant/penn når de jobber med skriveaktivitetene.

    Læringsmål:

    ginarn - 08.01.2014 11:44

  3. BA need some help

    Astrid Myskja - 23.01.2014 11:25

  4. Tiling and grouting - Building and Construction

    I dette opplegget øves elevenes evne til å ta imot muntlig instruksjon og å presentere en arbeidsprosess. Elevene bruker engelske ord og faguttrykk mens de demonstrerer hvordan flislegging og fuging foregår. Denne muntlig/praktiske presentasjonen foregår i byggverkstedet, mens elevenes forarbeid gjøres i klasse/grupperom i fellesskap og individuelt og ved øving hjemme.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 08:31

  5. Extreme building - USA

    Innøvelse av gloser og faguttrykk for å kunne bruke disse i presentasjon av arbeid utført i verksted. Relaterer språklæringen til yrkesfag.

    Julia Day - 13.05.2013 17:13

  6. Creating a tool catalog

    Elevene lager seg en bildeordbok hvor de finner bilde av et verktøy de bruker, skriver ordet på norsk og engelsk og lager en kort beskrivelse på engelsk hvordan verktøyet brukes. (Dersom elever trenger beskrivelsen på norsk kan det også fylles inn).

    Lisens: CC-by-sa, Foto: Steinar Olsen, NDLA elektro

    siwaina - 14.05.2013 09:25

  7. Sketch up tegneprogram

    Mål: Tilegne seg nok teknisk språk på engelsk til å kunne bruke programmet tilfredsstillende (funksjonalitet)

    Relevans: Elevene trenger å kunne bruke og forstå data/tegne-programmet senere til yrkeslivet.

    Beskrivelse: Faglærer går inn i engelsktimene med programmet og fellesfaglærer bruker tiden til å oversette tekniske ord sammen med elevene, slik at de får et godt nok teknisk ordforråd til å kunne bruke programmet. Programmet finnes bare på engelsk og derfor må elevene ha et godt nok ordforråd til å kunne bruke programmet.

    harald.natvik@hfk.no - 17.11.2015 15:28

  8. Gazebo life

    Opplegget Gazebo Life har et todelt fokus:

    1. Opplegget skal gi elevene et språklig fundament for å kunne beskrive enkle byggeprosesser, samt bruke dette i en digital presentasjon (muntlig kompetanse).

    2 Opplegget skal inspirere til kreativ skriving gjennom å lese og lytte til en spenningsnovelle (The Tell-Tale Heart  by E.A. Poe), og så skrive en egen spenningsnovelle med setting basert på bygget de har laget (gazebo/summer house). Opplegget oppfordrer til samskriving (skriftlig kompetanse/ samarbeidslæring).

    Svein Anders Kvellestad - 12.06.2015 10:46

  9. Road Building in England - the New Way

    Elevene skal lese og forstå innholdet i en autentisk, fagrettet tekst, som gir nyttig informasjon om utvikling innen deres fagområde. De vil utvide og forsterke sitt fagtekniske ordforråd. Samtidig vil de få trening i å skrive et sammendrag.

    Julie Bjørnstad - 08.06.2016 13:01

  10. A Painter's Toolbox

    Elevene tar med seg verktøykassa til engelsktimen. Elevene skal vite hva verktøya heter på engelsk. Og de skal kunne fortelle, på engelsk, hva verktøyet brukes til.

    Gjennomføringen av opplegget bør skje parallelt med programfaget, når eleven jobber med maling. Har man klasser som er delt inn på en slik måte at ikke alle jobber med de samme tingene på verksted bør opplegget gjennomføres etter at alle elevene har vært innom maling.

    Julie Bjørnstad - 10.06.2016 14:52

  11. The Bricklayer

    Elevene skal finne informasjon eller opplysninger som er uttrykt i teksten. De skal forstå, tolke og sammenholde informasjon og opplysninger i teksten, samtidig som de skal reflektere.

    Elevene skal snakke sammenhengende om et tema i eget programfag samt trene sosiale ferdigheter (kommunikasjon - å snakke og å lytte).

    Julie Bjørnstad - 08.06.2016 16:49

  12. Framing a Door

    Klassen ser en video - "Framing a Door" - fra YouTube. Elevene diskuterer framgangsmåten som blir forklart - og sammenlikner med hvordan de har lært å utførde denne arbeidsoppgaven.

    Elevene lærer å lytte og oppfatte. Ved at de ser og hører samtidig, kan de selv forstå hva ting betyr, og utvide eget ordforråd. Dette forsterkes ved at de tar det i bruk umiddelbart.

    Julie Bjørnstad - 09.06.2016 14:47

  13. What Stuff When and Where?

    Snekker skifter tak Elevene skal beskrive hvilke materialer som brukes i en spesifikk produksjon og hvilke alternativer som finnes. Dette gjøres gjennom bilder og tekst. De kan jobbe med f.eks. tak, vegg eller gulv og fundamentering. Ordlæring, muntlig og skriftlig fremmstilling. PowerPoint med notater i notatfeltet.

    0904arst - 13.05.2013 18:00

  14. Open pit mining

    Elevene leser tekster om ulike typer dagbrudd og nødvendig utstyr for å drifte disse. De jobber i grupper og lager en presentasjon som fokuserer på en type drift. Opplegget tar omlag 6 skoletimer.

    Læringsmål:

    Martin Almaas - 31.10.2013 11:34

  15. Volvo Excavator - Building and Construction

     19734927

    Hvordan skal jeg kjøre og vedlikeholde en Volvo Excavator gravemaskin?

    Svein Anders Kvellestad - 22.01.2013 14:34