Search page

Søket fant 48 resultater på 0.068 sekunder.

Søkeresultater

  1. How to connect to a projector

    Beskrivelse: Ein lagar ein presis skriftleg instruksjon på korleis ein koplar ein prosjektør til datamaskinen. Sjå ressursark. Den eine eleven les opp instruksjonane til den andre eleven som utfører det instruksjonen seier. Ein byter så rollene.

    Bjarne Skuggen - 14.05.2013 11:04

  2. LEXIN — Hovedside

    Dette er en bildeordbok med begreper og ord som kan være nyttige på ulike yrkesretninger.

    Borghild E. Hornnes - 26.09.2013 13:04

  3. Where Shit Happens

    Dette opplegget er basert på et prosjekt der elevene bygde en utedo, men kan knyttes til hvilket som helst produkt. Opplegget kan gjøres helt eller delvis. Elevene vil jobbe med ordinnlæring, muntlig aktivitet både på verksted og i form av presentasjoner og tekst. Grunnleggende ferdigheter som å lese, regne, snakke og skrive blir berørt. Jobber enten individuelt eller i grupper. Det er flere sluttprodukter i dette prosjektet: PowerPoint-presentasjon; muntlig presentasjon; materialsliste; salgsprospekt; brev med materialsbestilling til engelsk/amerikansk materialsleverandør.

    0904arst - 13.05.2013 16:49

  4. Tool of the trade

    Eleven viser fram et verktøy elvene trenger i sin framtidige yrkesutøvelse etter prinsippet «show-and-tell».

    Bjarne Skuggen - 13.05.2013 16:56

  5. Pottery project

    Tverrfaglig prosjekt. Keramikk og engelsk. Lesetrening av faglige tekster og muntlig presentasjon. Opplegget brukes i engelsk etter at elevene har hatt opplæring i Keramikk (4 uker) og lagte egne produkter. Klassen leser teksten « Before you begin a pottery project» om Hand Building Techniques og lærer faglige ord og uttrykk fra teksten. Elevene lager Power Point Presentasjoner hvor de presenterer en prosessbeskrivelse av sitt eget produkt på engelsk. Elevene framfører presentasjonene sine foran klassen (4-5 min) og både lytter til hverandre og stiller spørsmål.

    marinab - 13.05.2013 17:04

  6. Word bank, human body

    Word bank

    We will focus on:

    • Making a wordbank and a wallpaper.
    • The basic anatomic words.

    2 English lessons with the wallpaper and 1-2 lessons before working with the wallpaper to make sure the students are familiar with the basic words.

    How do we do it?

    1205hoel - 31.10.2013 13:14

  7. Beautify: Fashion Designer. Make a Brochure

    Students practise different basic skills. They also use Cooperative Learning techniques (placemat) to learn the vocabulary from their line of work.

    Students make a brochure by using Microsoft Publisher

    Tatjana Berg - 31.10.2013 20:29

  8. A presentation on the chain saw, the timber wagon or on how to cut and delimb a tree.

    Trinn/nivå: VG2
    Emne: Forestry

    Kort beskrivelse:

    Tverrfaglig opplegg for elever på VG2 Skogbruk. Eleven skal velge et emne og skal gjennomføre en muntlig/praktisk presentasjon/demonstrasjon om dette på engelsk hvor både programfaglærer og engelsklærer er til stede og gir karakter på presentasjonen.

    Læringsmål:

    ginarn - 20.02.2014 10:28

  9. Hair Design: Consultation and After Care

    Elevene skal jobbe med en relevant tekst som fokuserer på kundebehandling, konsultasjon med kunder i en frisørsalong og å kunne gi gode råd til kunden for å ta vare på frisyren. Hovedmålet for opplegget er at elevene skal tilegne seg fraser og uttrykk de trenger for å kunne kommunisere med kunder på engelsk om kundens ønsker og behov og å kunne gi relevant råd og veiledning til kunder i en frisørsalong, samt å bevisstgjøre frisørelever om noe av det som skal til for å lykkes i frisørfaget.

    Jan Espen Andresen - 03.12.2013 12:26

  10. Hair Design: Exceed Your Hair Clients Needs and They Will Be Loyal for Life

    Dette opplegget bygger på samme lest som: "Consultation and After Care".

    Elevene skal jobbe med en relevant tekst som fokuserer på hva frisører kan gjøre for å holde på kundene sine og få et godt rykte som profesjonell frisør. Gjennom arbeidet med teksten og opplegget skal elevene tilegne seg forståelse av hva som ligger i god kundebehandling og også tilegne seg et vokabular som gjør at de kan yte god kundebehandling på engelsk.

    Jan Espen Andresen - 03.12.2013 15:16

  11. Tools and workshop

    Dette opplegget er ment for Elektro, men kan også brukes på TIP. Hvis opplegget skal brukes på TIP må verktøy og nettstedene tilpasses programfaget for TIP.

    Fokus i opplegget er at elevene skal kunne lære seg engelske navn på de verktøy som de bruker til vanlig. De skal også lære seg å søke opp slike navn på internett, på nettsteder der man kan forvente at en elektriker kan bruke. Til slutt skal man kunne visualisere sine arbeidsplasser gjennom å kunne oversette denne visualiseringen til skriftlig og så til muntlige oppgaver.

    ginarn - 04.12.2013 09:49

  12. Home Cinema

    Opplegget er opprinnelig en modul i data- og elektronikkfaget som har blitt oversatt til engelsk. Så langt som mulig underviser programfaglærer om emnet på engelsk, med støtte fra engelsklærer. Elevenes sluttprodukt framføres på engelsk. Arbeidet med elevenes presentasjoner foregår både i programfag- og engelsktimene.

    Læringsmål:

    ginarn - 04.12.2013 15:38

  13. In Sickness and Health. Vocational education programme: Health and social care

    Students choose a disease they want to present. Afterwards, they collect information, interview people ( e.g. patients, friends or family)

    Next, they make a short film or PowerPoint-presentation.

    During this activity students practise reading, speaking, writing as well as numerical and digital skills.

    Eventually, the final product is presented in class.

    Each person can self-evaluate himself/herself but it is possible to ask peers to evaluate each other too.

    The set of criteria for evaluation is provided in the file.

    Tatjana Berg - 16.12.2013 14:01

  14. Write a Report from your Work Placement

    The student should be able to write a report from her/his work placement this term.

    Læringsmål: Bruke relevante ord og uttrykk /fagterminologi innenfor fagengelsken

    • Kommunisere om arbeidet knyttet til arbeidsplassen.
    • Sosial kompetanse i samhandling med andre mennesker.
    • Vurdere og tolke ulike beregninger (matte) ifm med måltider (også drikke) tilpasset den enkelte bruker.
    • Forstå viktigheten av god psykisk og fysisk helse innenfor helsearbeiderfaget (kroppsøving).

    ginarn - 08.01.2014 11:27

  15. Lumberjacks and Heli-logging

    Dette undervisningsopplegget kan om ønskelig brukes som et opplegg sammen med undervisningsopplegget "The Moose and the Sparrow" http://fyr.ndla.no/nb/teachingprogramme/3590.

    Når elevene skal jobbe med de ulike oppgavene kan det vært lurt å fokusere på at de kun skal bruke papir og blyant/penn når de jobber med skriveaktivitetene.

    Læringsmål:

    ginarn - 08.01.2014 11:44

  16. Joan Baxter - Tapestry Artist

    Joan Baxter is a tapestry artist living in the highlands of Scotland offering work for both the private and public sectors as well as tapestry weaving courses.

    Anbefalt av Ingunn Abrehamsen DH lærer Godalen vgs.

    Torleif Sleveland - 14.01.2014 14:11

  17. Food and Nutrients

    Innføringsoppgaver i emnet næringsstoffer. Elevene lager en liste over hva de selv har spist dagen før, plasserer disse matvarene i en matsirkel, øver på ordene på Quizlet, søker informasjon om hvilke næringsstoffer hver enkelt matvare inneholder, og samtaler om hva de evt. bør spise mer eller mindre av.

    Etter økta skal elevene kunne:

    elikje - 16.01.2014 10:22

  18. Modellskip (TIP)

    Mål for undervisningsopplegget: Elevene skal bygge og male et modellskip. Arbeidsprosessen skal dokumenteres på engelsk i en arbeidslogg, samt presenteres for klassen og faglærere.

    Mariann Svendsen - 16.06.2014 11:00

  19. Milling - Turning - Drilling (Outline)

    Milling - Turning - Drilling (Outline)

    Truls Marius Sverd - 08.04.2014 11:30

  20. Vurderingskriterier og kompetansemål for engelsk Vg1

    I dette evalueringsskjemaet finner du alle kompetansemålene i engelsk Vg1 brutt ned til mål tilpasset karakternivåene 1 - 2, 3 - 4 og 5 - 6. De grunnleggende ferdighetene for det enkelte målområde; språklæring, muntlig kommunikasjon, skriftlig kommunikasjon og kultur, samfunn og litteratur, er også delt inn i de samme karakternivåene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.02.2015 15:19

Pages