Search page

Søket fant 38 resultater på 0.059 sekunder.

Søkeresultater

  1. Engelske tekstordnere

    Nyttige ord som kan brukes for å styrke grunnleggende skriveferdigheter.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 10:00

  2. Co-operative learning & in-depth projects

    Aim: For the pupils to learn through teaching others. The pupils should be able to teach a small group of pupils about the in-depth project (ptf) they are currently working on, with the end result being that pupils not working on this project should have gained a basic understanding, and be able to answer questions on each of the other projects.

    Julia Day - 14.05.2013 10:06

  3. Skjema for å lære faguttrykk - Technical and Industrial Production

    Et undervisningsopplegg for TIP, som bl.a. inneholder en metode for å lære faguttrykk, for eksempel navn på forskjellig mekanisk håndverktøy. Med utgangspunkt i et selvlagd skjema kan elevene arbeide med ordinnlæring både i verksted og klasserom. I opplegget inngår opplysninger om en nettside for quiz-øvinger der elevene også kan lytte til ordene.

    Opplegget kan brukes for å øve både muntlige og skriftlige ferdigheter.

    Foto: Torleif Sleveland

    Cecilie Isaksen Eftedal - 19.11.2012 10:21

  4. Reader's Theater

    Dette er et fint hjelpemiddel for å jobbe med muntlig i klassen.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 09:00

  5. Eating disorders

    Elevene lærer hva en spiseforstyrrelse er. De presenterer det de har lært gjennom en powerpoint i klasserommet.

    Janne Midttun Hedemann - 07.11.2013 09:49

  6. Workshop Drawing

    Emne:
    Verktøy og areal

    Kort beskrivelse av opplegget:

    Dette er et prosjekt som kan fenge de som er mer praktisk anlagt, men allikevel tilfredsstille behovet for utvikling av engelsken. Elever skal tegne verkstedet/arbeidsrom der de har sitt praktisk virke i faget til fordypning, enten på skolen eller praksisplassen. Det skal navngis alt i rommet fra vegger, vindu til verktøyet og bord og stoler.

    ginarn - 20.02.2014 10:09

  7. Hjelp skoleungdom i et annet land!

    Innledning:

    Gruppen skal starte en veldedig organisasjon hvor formålet er å hjelpe skoleungdom i en bestemt skole i et bestemt land (søsterklasse) med skolemateriell.

    Oppgave:

    1. Etabler kontakt med aktuell skole/klasse for å kartlegge behov

    2. Lag en plan for anskaffelse av aktuelt materiale

    3. Lag en plan for forsendelse av aktuelt materiale

    4. Lag en kostnadsoversikt

    5. Lag en finansieringsplan

    6. Forbered en presentasjon for aktuelle sponsorer/aktører

    7. Gjennomfør presentasjonen

    25096902 - 30.01.2014 14:37

  8. Designed for the Dump: E-Waste

    This material deals with electrical and electronic waste (so-called e-waste), its consequences and what could be done about it.  We aim to answer the following main questions as part of the period:

    What is e-waste?
    Why are electrical and electronic devices “designed for the dump"?
    What are the consequences of e-waste?
    What does Norwegian and international law say about e-waste?
    What could be done about this problem?
    What could YOU do?

    jannike.berger@skoyenasen.gs.oslo.no - 10.02.2015 16:17

  9. Stay Safe! Electricity and Electronics: Health and Safety at the Workplace

    A Health, Environment and Safety (HES) project for the Electricity and Electronics programme, year 1.

    jannike.berger@skoyenasen.gs.oslo.no - 09.02.2015 14:32

  10. Exploring English

    Fin side fra Cappelen Damm med norsk meny og forklaring for de som trenger grunnleggende tilrettelegging.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 09:12

  11. Engelskleksjoner på video

    Gratis videofilmer med grunnleggende engelsk (med reklame).

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 09:16

  12. Constructions and Instructions

    Based on the Landmarks in Construction text from Workshop vg1 Bygg- & anleggsfag, and Strømmen vgs’ bridge construction exercise, this lesson plan deals with understanding competence aims, writing instructions and assessing an end product.

    Teaching objectives. Pupils should:

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 11:54

  13. Yrkesretting av engelsk på TIP: Writing a Report

    Dette undervisningsopplegget bygger på loggskriving på engelsk. Undervisningsopplegget bør gå over noen uker, ca 20-30 min ukentlig; resultatet blir bedre når man bruker tid på det. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori. 

     

     

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 18:00

  14. HMS - prosessorientert skriving - programfaguavhengig

    Undervisningsopplegget fokuserer på skriftlige ferdigheter og det faglige ordforrådet innenfor eget programområde - spesielt innen Helse, miljø og sikkerhet. Elevene skal arbeide etter prinsippene i prosessorientert skrivepedagogikk, og sluttproduktet skal være en sakprosatekst om HMS på egen jobb/praksisplass. Elevene skal selv arbeide videre med teksten etter første respons fra lærer, og så leveres det ferdige produktet, som blir vurdert med karakter. Opplegget inneholder lenker til en litterær tekst for inspirasjon og gir ideer til førskrivningsaktiviteter.

    Svein Anders Kvellestad - 24.01.2013 14:00

  15. Yrkesretting av engelsk på TIP: loggskriving

    Dette undervisningsopplegget bygger på loggskriving på norsk. Det er best å starte dette i norsktimene slik at elevene er kjent med sjangeren og kan fokusere på ordlæring. 

    Det er skriftlige ferdigheter som først og fremst er vektlagt her, men det er ingenting i veien for at vurderingene også kan være muntlige.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 17:46

  16. Extreme building - USA

    Innøvelse av gloser og faguttrykk for å kunne bruke disse i presentasjon av arbeid utført i verksted. Relaterer språklæringen til yrkesfag.

    Julia Day - 13.05.2013 17:13

  17. Turning and the lathe: Basic vocabulary and oral presentation with strategies

    When you have finished this lesson you should know:

    • What is driving the lathe and the basic principles of turning
    • How the lathe holds and rotates the workpiece
    • How the lathe holds and moves the cutting tool

    The student should be able to:

    • explain the main parts of the lathe
    • how the lathe works and the turning process
    • explain how they made an assignment in the workshop

    Torleif Sleveland - 13.05.2013 17:35

  18. Short story analysis - The Hitch-Hiker

    Dette er et opplegg for å lære elevene fomatet short story og om Roald Dahl.

    Elevene får i oppgave å lese novella enten som tegneserie eller originaltekst, med en lekseprøve (multisvarsoppgave på Fronter) i den påfølgende timen.

    I den neste dobbeltimen går vi i gjennom novelleformatet og ser filmen, og begynner å skrive en novelleanalyse av The Hitch-Hiker. Lekse til neste time er å gjøre ferdig denne med innlevering på Fronter.

    Pål Aarsæther - 12.11.2013 13:28

  19. BESØK UTANFRÅ

    Besøk av fagpersonar i klasseromet har stor verdi, utan omsyn til utdanningsnivå.

    Frode Løvik - 12.11.2013 14:16

  20. Nutrition

    Eleven velger et “alderstrinn” de vil fokusere på (små barn, ungdom, eldre). Lage en beskrivelse av hva slags mat som er riktig og viktig for denne aldersgruppen og hvorfor. Man kan også fokusere på kosthold for mennesker som trenger en spesiell diett på grunn av sykdommer (hjerte-kar, diabetes f.eks). Det kan være en skriftlig beskrivelse, eller evt en PP-presentasjon med fokus på muntlige ferdigheter.

    Lise Sørnskog - 20.11.2013 19:16

Pages