Search page

Søket fant 55 resultater på 0.045 sekunder.

Søkeresultater

  1. Good hygiene at the workplace

    Oversette tekst, dra ut informasjon, lage instruks

    Eleven skal i dette opplegget gjøre flere ting. Han skal først lese en norsk tekst om hygiene på kjøkkenet. Teksten skal deretter oversettes fritt ved hjelp av vedlagt vokabular, det vil si at eleven skal gjengi hovedtemaene. Han behøver ikke oversette ordrett. Til slutt skal eleven bruke oversettelsen som utgangspunkt for å skrive en instruks for hva som er god hygiene på et kjøkken. Lærer bør i forkant ha snakket om hva en instruks er.

    marinab - 14.05.2013 10:59

  2. The Digestive System

    Elevane jobbar tverrfagleg med fordøyingssystemet. Dei lærer vokabular knytt til tema samt bruk av ordbok. Vokabularet dei tileignar seg skal dei bl.a. nytte når dei skal skrive ein faktatekst om fordøyingssystemet. Dei øvar dei grunnleggjande dugleikane i lesing og skriving.

    kribef - 14.05.2013 11:10

  3. BusyTeacher: Free Printable Worksheets For Busy Teachers Like YOU!

    Free printable worksheets and lesson plans for every busy teacher. Find printable worksheets on any topic: vocabulary, grammar, listening, reading, writing and speaking!

    Her kan du logge deg inn og få tilgang til uttallige arbeidsoppgaver!

    siwaina - 14.05.2013 12:26

  4. Grammar and Poetry

    Grammar used as building blocks in poetry

    Torleif Sleveland - 16.05.2013 10:39

  5. Work procedure

    Elevene skal lage prosedyrer for arbeidsoperasjoner på engelsk mens de er ute i praksis. Dette vil ende opp i både skriftlig og muntlig sluttprodukt som kan vurderes med karakter av både yrkesfaglærer og engelsklærer.

    Opplegget kan brukes på alle yrkesfaglige linjer.

    1306olto - 23.09.2013 15:24

  6. Formal and informal language

    Dette opplegget fokuserer på språklæring og skriftlige ferdigheter. Elevene skal identifisere eksempler på uformelt språk gjennom en brainstorm og vurdere språkbruk i forskjellige situasjoner. Videre skal de omskrive en veldig uformell jobbsøknad til passende språk. Neste oppgave innebærer at de skal lese en artikkel og en blogg om rapperen 50 cent og skal jobbe med å identifisere forskjellene i språklige uttrykksmåter og forklare effekten av disse forskjellene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 19.11.2012 12:26

  7. Fagartikkel - Nurse Assistant

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er skriving av fagartikkel med temaet nurse assistant. Det er en fordel hvis elevene har kjennskap til temaet på forhånd gjennom for eksempel diskusjoner og lesing av relevant litteratur. Skrivingen kan gjerne innledes med et arbeid med en modelltekst, slik at elevene får kjennskap til hva som forventes av innholdet i en fagartikkel og selve sjangeren fagartikkel. Teksten skrives i to utkast (prosessorientert skriving) med lærerrespons midtveis.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 17.12.2012 13:59

  8. Where Shit Happens

    Dette opplegget er basert på et prosjekt der elevene bygde en utedo, men kan knyttes til hvilket som helst produkt. Opplegget kan gjøres helt eller delvis. Elevene vil jobbe med ordinnlæring, muntlig aktivitet både på verksted og i form av presentasjoner og tekst. Grunnleggende ferdigheter som å lese, regne, snakke og skrive blir berørt. Jobber enten individuelt eller i grupper. Det er flere sluttprodukter i dette prosjektet: PowerPoint-presentasjon; muntlig presentasjon; materialsliste; salgsprospekt; brev med materialsbestilling til engelsk/amerikansk materialsleverandør.

    0904arst - 13.05.2013 16:49

  9. Tool of the trade

    Eleven viser fram et verktøy elvene trenger i sin framtidige yrkesutøvelse etter prinsippet «show-and-tell».

    Bjarne Skuggen - 13.05.2013 16:56

  10. Make your own Haiku Poetry!

    Elevene lærer om haiku som sjanger og lager en klasseutstilling av haikudikt på engelsk. Diktene skal settes inn i layout i ett av Adobeprogrammene som elevene er kjent med (Photoshop, Illustrator eller InDesign).

    Etter en innledende forelesning om sjangeren, jobber elevene individuelt, med lærer som veileder.

    Grunnleggende ferdigheter som dekkes i dette prosjektet er skriving, lesing og bruk av digitale verktøy.

    Opplegget kan tilpasses andre programfagområder der elevene da bruker Power-Point eller et annet presentasjons-/designverktøy.

    Svein Anders Kvellestad - 08.05.2013 14:42

  11. Occupations in Building and Construction

    Elevane jobbar med yrka på bygg og anleggsfag. Dei vel eit av yrka som programområdet leier til, og fordjupar seg i dette. Vidare vel ei form å presentere det dei har fordjupa seg i, anten munnleg eller skriftleg. Mottakargruppa for denne presentasjonen er ei tenkt gruppe med utvekslingsstudentar på besøk i Noreg. Elevane kan også velje ulike innfallsvinklar til kva dei vil presentere frå yrket. Opplegget øver skriftleg og munnleg kommunikasjon, fagvokabular og digitale ferdigheiter. 

     

    kribef - 03.12.2014 10:34

  12. Designed for the Dump: E-Waste

    This material deals with electrical and electronic waste (so-called e-waste), its consequences and what could be done about it.  We aim to answer the following main questions as part of the period:

    What is e-waste?
    Why are electrical and electronic devices “designed for the dump"?
    What are the consequences of e-waste?
    What does Norwegian and international law say about e-waste?
    What could be done about this problem?
    What could YOU do?

    jannike.berger@skoyenasen.gs.oslo.no - 10.02.2015 16:17

  13. Vurderingskriterier og kompetansemål for engelsk Vg1

    I dette evalueringsskjemaet finner du alle kompetansemålene i engelsk Vg1 brutt ned til mål tilpasset karakternivåene 1 - 2, 3 - 4 og 5 - 6. De grunnleggende ferdighetene for det enkelte målområde; språklæring, muntlig kommunikasjon, skriftlig kommunikasjon og kultur, samfunn og litteratur, er også delt inn i de samme karakternivåene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.02.2015 15:19

  14. Does American Soft Power Affect You and Your Classmates?

    Students practise basic skills by doing a survey and writing / delivering a speech.

    In advance  students keep a record of their meeting with American culture (a week record/diary)

    The activity targets communication and writing skills.

    The final product - a speech- can be recorded by using an app / software (lydinnspilling)

     

    Tatjana Berg - 12.03.2015 11:29

  15. How to argue for a case in a written text

    The object of the lesson is to teach the students how they can argue for a case by referring to statistics, similar situations, experts, and research in their written texts.

    elikje - 14.04.2015 10:47

  16. Photo story from "PTF-work"

    Selvstendig tverrfaglig oppgave som eleven jobber med i løpet av, for eksempel, en to-ukers PTF-periode.

    lisbeham@vfk.no - 10.02.2015 09:49

  17. Exploring English

    Fin side fra Cappelen Damm med norsk meny og forklaring for de som trenger grunnleggende tilrettelegging.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 09:12

  18. Work placement

    Elevar på yrkesfaglege utdanningsprogram har ofte praksis eller utplassering i arbeidslivet. Då er det naturleg å nytte desse erfaringane dei har gjort seg i arbeid i engelsk. Denne oppgåva er ei rapportoppgåve og inneheld to variantar; ei oppgåve for elevar som har hatt utplassering i Noreg, og ei oppgåve for elevar som har hatt utplassering i utlandet. Elevane øvar seg i dei grunnleggjande dugleikane i lesing og skriving og digitale verktøy. Rapporten kan vere skriftleg eller munnleg.

    kribef - 14.05.2013 11:32

  19. Kitchen safety

    I dette opplegget skal elevene beskrive farer som kan true på kjøkkenet. Opplegget er tilrettelagt for svake elever på VG1 nivå.

    Elevene skal kunne bruke ordbøker for å kunne beskrive hva som forårsaker farene som vises i bilde opplegget er basert på.

    Elevene skal bli bevisst på vanlig faremomenter i kjøkkenet. De skal videre utvide ordforrådet sitt ved å kunne beskrive hva slags utstyr/situasjoner som er farlige, og samtidig øve seg i å uttrykke seg i fullstendige setninger.

    Julia Day - 18.05.2013 13:45

  20. Clans and kilts

    Elevene skal lage en presentasjon og skrive en tekst der de presenterer en av de skotske klanene. De må finne klanens kilt og beskrive mønsteret og hva slags stoff som brukes til kilten. Videre skal de finne klanens historiske bakgrunn sett i lys av Skotlands historie.

    Parvis jobbing som skal resultere i en digital presentasjon og en skrevet tekst. Elevene prøves i både skriftlig og muntlig framstillingsevne.

    Knut Sverre Johnsen - 15.10.2013 13:51

Pages