Search page

Søket fant 30 resultater på 0.061 sekunder.

Søkeresultater

  1. Work procedure

    Elevene skal lage prosedyrer for arbeidsoperasjoner på engelsk mens de er ute i praksis. Dette vil ende opp i både skriftlig og muntlig sluttprodukt som kan vurderes med karakter av både yrkesfaglærer og engelsklærer.

    Opplegget kan brukes på alle yrkesfaglige linjer.

    1306olto - 23.09.2013 15:24

  2. Listening | GetEnglishLessons.com

    Listening activities, conversation lessons, songs, grammar with worksheets

    Tatjana Berg - 30.01.2014 13:09

  3. Tools and workshop

    Dette opplegget er ment for Elektro, men kan også brukes på TIP. Hvis opplegget skal brukes på TIP må verktøy og nettstedene tilpasses programfaget for TIP.

    Fokus i opplegget er at elevene skal kunne lære seg engelske navn på de verktøy som de bruker til vanlig. De skal også lære seg å søke opp slike navn på internett, på nettsteder der man kan forvente at en elektriker kan bruke. Til slutt skal man kunne visualisere sine arbeidsplasser gjennom å kunne oversette denne visualiseringen til skriftlig og så til muntlige oppgaver.

    ginarn - 04.12.2013 09:49

  4. Channels

    Trinn/nivå: VG2Emne: English in the media and aspects of entertainment and culture
    Content:

    • English in the media
    • Aspects of entertainment and culture
    • Language and Communication
    • Presenting opinions formally and informally

    Learning aims:

    Using different listening and reading strategies

    Presenting opinions formally and informally

    ginarn - 18.06.2014 09:07

  5. Brakes: oral communication in FYR (mechanics)

    Pupils practise different basic skills: writing, talking, reading and IT literacy.

    Warm up activity: 3 min. writing about brakes

    Pair work: discussing questions in pairs (the set of questions aboout the brake system)

    Role play: pupils write a dialogue between a mechanic and an American tourist that has faulty brakes.

    Follow up activity: Pupils can read Drive in a motorcar by Roald Dahl (short story analysis)

    The website www.wikihow gives step by step instructions on different operations in the garage.

    Tatjana Berg - 04.12.2014 10:32

  6. Vurderingskriterier og kompetansemål for engelsk Vg1

    I dette evalueringsskjemaet finner du alle kompetansemålene i engelsk Vg1 brutt ned til mål tilpasset karakternivåene 1 - 2, 3 - 4 og 5 - 6. De grunnleggende ferdighetene for det enkelte målområde; språklæring, muntlig kommunikasjon, skriftlig kommunikasjon og kultur, samfunn og litteratur, er også delt inn i de samme karakternivåene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.02.2015 15:19

  7. An HMS project in Agriculture and horticulture and Equestrian and farrier activities

    Elevane skal førebu ein presentasjon om helse og sikkerheit i eit område innan landbruk/hestefag for ei tenkt målgruppe - the Young Farmer's Club. Elevane skal jobbe i par. Målet er at dei skal betre engelskkunnskapane sine om HMS, men også bli meir merksam på eigen og andre sin tryggleik både i heimen, på garden og på skulen. Opplegget øver lesing som grunnleggande ferdigheit, evna til å organisere og framstille informasjon - også skjematisk - og har elles fokus på munnlege ferdigheitar.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.11.2012 12:35

  8. Create your identity

    Elevene skal konstruere en engelskspråklig identitet. De skal lage et logisk liv til denne personen, formalia som navn, adresse, utdanning, jobb, familie, men også ta med hendelser. Elevene skal på "Blind Date" på kafé med sin person, og må forberede seg på å ha noe å snakke om fra livet sitt. De kan ha så mange forskjellige dater som tiden tillater.

    Læringsmål: Føre en samtale på engelsk. Bruke bakgrunnsstoff fra engelskspråklig verden i samtalen.

    Grunnleggende ferdigheter: Lesing, skriving, muntlig aktivitet, digitale ferdigheter.

    ginarn - 19.12.2013 09:09

  9. Women in the Kitchen

    I denne læringsaktiviteten jobbar elevane med ulike ting. Opplegget er i hovudsak ei lytteøving ved bruk av podcast, men tek opp aktuelle tema som likestilling og kjønnsfordelinga på professionelle kjøkken. I tillegg får elevane øva dialektforståing og ulike variasjonar av engelsk. Elevane jobbar med spørsmålsark medan dei lyttar til podcasten. Spørsmåla kan ein nytte til vidare diskusjon om likestilling og kjønnsfordeling, og t.d. samanlikne med Noreg. 

    kribef - 18.12.2014 07:55

  10. Angle Grinder - Technical and Industrial Production

    Et tverrfaglig opplegg i muntlig engelsk, norsk og programfag på TIP.

    Elevene skriver manus til – og lager en instruksjonsvideo på engelsk der de skal foklare sikker bruk av vinkelsliper på verksted. Opplegget tar utgangspunkt i en video om bruk av vinkelsliper, og læringsaktivitetene forgår både i engelsk-, norsk-, og programfagtimene. Elevene lærer strategier for ordinnlæring og øver skriftlige, muntlige (kommunikasjon) og digitale ferdigheter. Et elevprodukt er inkludert i opplegget.

    Svein Anders Kvellestad - 16.04.2013 20:15

  11. A Baker's Dozen

    Elevane jobbar med temaet baking. Elevane jobbar med tekstar, omgrep og vokabular knytt til temaet. Opplegget består av tre delar. Første del inneheld førebuande aktivitetar der elevane les forteljinga «A Baker’s Dozen» og finn ut om historia til baking/brød. I andre del jobbar elevane med vokabular for baking og bakevarer. I siste del jobbar elevane med oppgåver knytt til filmen «Wallace and Gromit: A Matter of Loaf and Death». Alle dei grunnleggande ferdigheitene blir dekt i større eller mindre grad. 

    kribef - 13.11.2014 14:32

  12. ATV-prosjekt, Vg1 TIP, Godalen vgs.

    Elevene på TIP, Godalen VG1, lager ATV'er i løpet av vår-terminen. Prosjektet skaper mye engasjement og et uvanlig gruppefokus. Fellesfagene hadde en mulighet for å henge seg på dette engasjementet med å yrkes- og praksisrette. For de ulike aktivitetene i norsk og engelsk, se lenkene under. 

    For detaljer om ATV bygging må man henvende seg til TIP på Godalen.

    Torleif Sleveland - 10.02.2015 13:01

  13. Electric Dreams: Gadgets from the Past

    In the BBC documentary Electric Dreams, a British family and their home are stripped of all modern technology to live a life of decades past. They start out in the year 1970, and for each new day (= new year), they are given new technology that was launched that particular year. We follow the family through three decades and three episodes (one hour each): the 1970s, the '80s and the '90s.

    jannike.berger@skoyenasen.gs.oslo.no - 10.02.2015 16:51

  14. Social competance/social skills (ikke ferdig)

    Innhold:

    Cooperation with children in your future occupation; for instance kindergarden

     

    Læringsmål:

    Forstå barn

    Kommunisere med barn og deres foreldre på engelsk:

    Kunne disse begrepene

    Cooperation with children- samhandling mellom barn

    Responsibility=Ansvar

    Assertiveness=Selvhevdelse

    Self-control=Selvkontroll

    Emphaty=empati

    Beeing happy/joyful/playful= lek, glede, humør

     

    Grunnleggende ferdigheter:

    Lese

    IKT

    skjerven2@hotmail.com - 13.10.2015 14:47

  15. Teens and sex

    Føraktivitet: diskutere temaet hvor elevene får finne ord som kan være aktuelle for prosjektet og det aktuelle temaet. F.eks: prevensjon, overgrep, seksuell trakassering, etikk, moral, grensesetting, debut.(de kan jobbe i par, grupper, rotasjon etc.) oppsummering på tavlen til slutt.

    Oppgave:
    TEENS AND SEX

    Stine Pettersen - 13.10.2015 15:31

  16. Eksamensforberedelse

    Dette er en oppgave som skal fungere som forberedelse for eksamen for elever i vg2 yrkesfag. Elevene skal i utgangspunktet gå igjennom oppgaven i grupper og lage en muntlig presentasjon for klassen. Hvis faglærer vil, så kan man også be om et skriftlig svar på oppgaven som kan brukes som vurderingsmateriale. 

    Oppgaven er laget med utgangspunkt at elever innenfor yrkesfag gjerne gjør det bra på eksamen hvis de kan finne den yrkesfagrettede oppgaven og anvende sin fagkunnskap på denne.

    Tid: 2-4 uker. 

    halsau@vgs.nfk.no - 14.04.2015 11:09

  17. Lokale mattradisjoner

    Elevene skal presentere lokal tradisjonsmat for turister. De skal også lage lokal tradisjonsmat. I løpet av prosjektet skal elevene lære om lokal mat, lage lokal mat, og presentere lokal matkultur for turister. Sluttproduktet skal være en stand for turister om lokale mattradisjoner. Her skal det presenteres smaksprøver og informasjon om lokal matkultur. Informasjonen kan være i form av en brosjyre, photostory-film eller annet.

    guri.duesten@stfk.no - 01.12.2015 15:16

  18. Treretters Meny - Muntlig Presentasjon

    3-retters meny fra valgfritt land som presenteres på engelsk. Muntlig presentasjon m. evt. skriftlig tilleggsmateriell.

    Skriftlig (programfag): Oppskrifter og fremgangsmåte (evt. på norsk).

    Muntlig utspørring av engelsk- og programfaglærer.

    Rammer for muntlig presentasjon:

    Lag en presentasjon (ppt/prezi) om mat fra et valgfritt land. Presentasjonen bør inneholde

    jarleh - 01.12.2015 15:54

  19. UN's sustainable development goals

    I desember 2015 presenterte FN sine bærekraftsmål for dei neste 15 åra, med 17 mål for ei meir bærekraftig framtid. I dette undervisningsopplegget jobbar elevane med desse måla, sett opp mot ein global samanheng så vel som yrkesområdet sitt. Elevane jobbar i par eller grupper med kjelder, og problemløysing. I oppgåva får elevane øvd munnleg kommunikasjon, kjeldekritikk og argumentasjon.

    kribef - 25.01.2016 10:47

  20. ActivePupils

    Kjære kollega,

    Som mangeårig språklektor, og nå rektor, vil jeg gjerne dele med deg og dine engelsklærere mine 200 lærerike og humoristiske rollespill til engelskundervisningen på 5.-10. trinn og i v.g.s. Rollespillene er gratis og ligger på ActivePupils.com.

    ---------------------

    Torleif Sleveland - 04.02.2016 13:45

Pages