Search page

Søket fant 30 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Språklab uten vegger

    SNAKKE: Dialogtrening, språklab uten vegger. Dette er såkalt «lukkede» hodesett som effektivt stenger ute lyd fra omgivelsene og tillater uforstyrrede samtaler. Dette er utprøvd lokalt på Åssiden. Man trenger et hodesett per elev. Hensikten er å styrke muntlig engelsk- eller norskkompetanse gjennom autentisk 1-1 dialog med via kommunikasjonsprogrammer som Skype.

    Målet er å innarbeide dette til en mer institusjonalisert/permanent praksis integrert i utvekslingsprogrammet. Bruke fagterminologi i norsk og engelsk. Alle skal få trening i muntlig praksis effektivt.

    19067302 - 19.02.2014 14:02

  2. Tools and workshop

    Dette opplegget er ment for Elektro, men kan også brukes på TIP. Hvis opplegget skal brukes på TIP må verktøy og nettstedene tilpasses programfaget for TIP.

    Fokus i opplegget er at elevene skal kunne lære seg engelske navn på de verktøy som de bruker til vanlig. De skal også lære seg å søke opp slike navn på internett, på nettsteder der man kan forvente at en elektriker kan bruke. Til slutt skal man kunne visualisere sine arbeidsplasser gjennom å kunne oversette denne visualiseringen til skriftlig og så til muntlige oppgaver.

    ginarn - 04.12.2013 09:49

  3. Modellskip (TIP)

    Mål for undervisningsopplegget: Elevene skal bygge og male et modellskip. Arbeidsprosessen skal dokumenteres på engelsk i en arbeidslogg, samt presenteres for klassen og faglærere.

    Mariann Svendsen - 16.06.2014 11:00

  4. The Milking Machine

    Læringsmål:

    Utvide eget ordforråd i forbindelse med kyr, melking, redskaper, sykdommer og hygiene.

    Kunne gjøre en praktisk-muntlig demonstrasjon i fjøset for faglærer på engelsk med bruk av flest mulig faguttrykk.

    lisfos - 06.10.2014 14:01

  5. New Company

    Dette er en type rollespill som oppfordrer til høy grad av muntlig aktivitet og samarbeid.

    Lillian Markussen - 23.04.2014 13:29

  6. The Amazing Race

    Dette opplegget kan brukes både på Vg1 og Vg2 Service og samferdsel, i samarbeid med engelsk. Opplegget kan også tilpasses norskfaget. 

     Elevene må jobbe etter læreplanmål i både engelsk og programfagene sine, og de skal jobbe casebasert. 

    anne-strom.bjoru@ntfk.no - 02.12.2014 15:50

  7. Vurderingskriterier og kompetansemål for engelsk Vg1

    I dette evalueringsskjemaet finner du alle kompetansemålene i engelsk Vg1 brutt ned til mål tilpasset karakternivåene 1 - 2, 3 - 4 og 5 - 6. De grunnleggende ferdighetene for det enkelte målområde; språklæring, muntlig kommunikasjon, skriftlig kommunikasjon og kultur, samfunn og litteratur, er også delt inn i de samme karakternivåene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.02.2015 15:19

  8. AUTO BODY PAINT SHOP

    Grunnleggende ferdigheter som brukes er lesing, lytting, skriving og muntlig bruk av språket.

    En faktatekst om lakkering og grunnleggende vokabular om emnet. En video som tar for seg steg for steg om billakkering. Oppgaver muntlige etter filmen. Skriveoppgaver om emnet "five paragraph essay". Fokus på faglig innhold om billakkering og PPE

    Torgeir Holla - 16.05.2013 11:05

  9. Jamie Oliver

    Elevene skal se på flere episoder av "Jamie`s 30-minute-meals».

    Underveis bearbeides stoffet ved oversetting av gloser og uttrykk og svar på spørsmål.

    0904arst - 11.09.2013 15:50

  10. Tiling and grouting - Building and Construction

    I dette opplegget øves elevenes evne til å ta imot muntlig instruksjon og å presentere en arbeidsprosess. Elevene bruker engelske ord og faguttrykk mens de demonstrerer hvordan flislegging og fuging foregår. Denne muntlig/praktiske presentasjonen foregår i byggverkstedet, mens elevenes forarbeid gjøres i klasse/grupperom i fellesskap og individuelt og ved øving hjemme.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.11.2012 08:31

  11. An HMS project in Agriculture and horticulture and Equestrian and farrier activities

    Elevane skal førebu ein presentasjon om helse og sikkerheit i eit område innan landbruk/hestefag for ei tenkt målgruppe - the Young Farmer's Club. Elevane skal jobbe i par. Målet er at dei skal betre engelskkunnskapane sine om HMS, men også bli meir merksam på eigen og andre sin tryggleik både i heimen, på garden og på skulen. Opplegget øver lesing som grunnleggande ferdigheit, evna til å organisere og framstille informasjon - også skjematisk - og har elles fokus på munnlege ferdigheitar.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.11.2012 12:35

  12. BESØK UTANFRÅ

    Besøk av fagpersonar i klasseromet har stor verdi, utan omsyn til utdanningsnivå.

    Frode Løvik - 12.11.2013 14:16

  13. ATV-prosjekt, Vg1 TIP, Godalen vgs.

    Elevene på TIP, Godalen VG1, lager ATV'er i løpet av vår-terminen. Prosjektet skaper mye engasjement og et uvanlig gruppefokus. Fellesfagene hadde en mulighet for å henge seg på dette engasjementet med å yrkes- og praksisrette. For de ulike aktivitetene i norsk og engelsk, se lenkene under. 

    For detaljer om ATV bygging må man henvende seg til TIP på Godalen.

    Torleif Sleveland - 10.02.2015 13:01

  14. Electric Dreams: Gadgets from the Past

    In the BBC documentary Electric Dreams, a British family and their home are stripped of all modern technology to live a life of decades past. They start out in the year 1970, and for each new day (= new year), they are given new technology that was launched that particular year. We follow the family through three decades and three episodes (one hour each): the 1970s, the '80s and the '90s.

    jannike.berger@skoyenasen.gs.oslo.no - 10.02.2015 16:51

  15. Health and nutrition

    Tverrfagleg opplegg HO og engelsk

    pernille.sordal@t-fk.no - 13.10.2015 16:17

  16. Social competance/social skills (ikke ferdig)

    Innhold:

    Cooperation with children in your future occupation; for instance kindergarden

     

    Læringsmål:

    Forstå barn

    Kommunisere med barn og deres foreldre på engelsk:

    Kunne disse begrepene

    Cooperation with children- samhandling mellom barn

    Responsibility=Ansvar

    Assertiveness=Selvhevdelse

    Self-control=Selvkontroll

    Emphaty=empati

    Beeing happy/joyful/playful= lek, glede, humør

     

    Grunnleggende ferdigheter:

    Lese

    IKT

    skjerven2@hotmail.com - 13.10.2015 14:47

  17. Teens and sex

    Føraktivitet: diskutere temaet hvor elevene får finne ord som kan være aktuelle for prosjektet og det aktuelle temaet. F.eks: prevensjon, overgrep, seksuell trakassering, etikk, moral, grensesetting, debut.(de kan jobbe i par, grupper, rotasjon etc.) oppsummering på tavlen til slutt.

    Oppgave:
    TEENS AND SEX

    Stine Pettersen - 13.10.2015 15:31

  18. Eksamensforberedelse

    Dette er en oppgave som skal fungere som forberedelse for eksamen for elever i vg2 yrkesfag. Elevene skal i utgangspunktet gå igjennom oppgaven i grupper og lage en muntlig presentasjon for klassen. Hvis faglærer vil, så kan man også be om et skriftlig svar på oppgaven som kan brukes som vurderingsmateriale. 

    Oppgaven er laget med utgangspunkt at elever innenfor yrkesfag gjerne gjør det bra på eksamen hvis de kan finne den yrkesfagrettede oppgaven og anvende sin fagkunnskap på denne.

    Tid: 2-4 uker. 

    halsau@vgs.nfk.no - 14.04.2015 11:09

  19. Ansettelsesprosess

    Elevene skal gå gjennom en ansettelsesprosess i en bedrift.

    Elevene må lære seg relevante engelske gloser. I norkfaget er det grunnleggende skriftlige ferdigheter som vurderes.

    De skriver en søknad på norsk, men jobbintervjuet foregår på engelsk. Her kan man benytte rollespill eller samtale, to og to. 

    Hildegunn Moland - 01.12.2015 15:10

  20. Lokale mattradisjoner

    Elevene skal presentere lokal tradisjonsmat for turister. De skal også lage lokal tradisjonsmat. I løpet av prosjektet skal elevene lære om lokal mat, lage lokal mat, og presentere lokal matkultur for turister. Sluttproduktet skal være en stand for turister om lokale mattradisjoner. Her skal det presenteres smaksprøver og informasjon om lokal matkultur. Informasjonen kan være i form av en brosjyre, photostory-film eller annet.

    guri.duesten@stfk.no - 01.12.2015 15:16

Pages