Search page

Søket fant 84 resultater på 0.059 sekunder.

Søkeresultater

  1. Engelske tekstordnere

    Nyttige ord som kan brukes for å styrke grunnleggende skriveferdigheter.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 10:00

  2. Good hygiene at the workplace

    Oversette tekst, dra ut informasjon, lage instruks

    Eleven skal i dette opplegget gjøre flere ting. Han skal først lese en norsk tekst om hygiene på kjøkkenet. Teksten skal deretter oversettes fritt ved hjelp av vedlagt vokabular, det vil si at eleven skal gjengi hovedtemaene. Han behøver ikke oversette ordrett. Til slutt skal eleven bruke oversettelsen som utgangspunkt for å skrive en instruks for hva som er god hygiene på et kjøkken. Lærer bør i forkant ha snakket om hva en instruks er.

    marinab - 14.05.2013 10:59

  3. Keep the Wheels Turning: Cycling in London

    Photo: Tatjana Berg. CC-by-nc-sa

    Pupils learn new vocabulary, watch and listen to a video clip from YouTube, prepare a short speech and write an instruction: How to Use Boris Bikes

    Tatjana Berg - 14.05.2013 11:12

  4. Tverrfaglig presentasjon fra verkstedet

    Elevene danner grupper på 2-3 personer for å lage en presentasjon av et maskinelement fra verkstedet. Fagene som skal representeres blir norsk, engelsk og dokumentasjon og kvalitet.

    Elevene velger selv hva de skal presentere, men det må være et produkt som er på verkstedet på den aktuelle skolen.

    De må ved hjelp av produktets bruksanvisning komme fram til hvordan produktet er bygget opp og hvordan det virker. Bruksanvisningen skal være på norsk (i følge norsk lov), men elevenes presentasjonen skal være på engelsk. Selve presentasjonen skal være på 3-5 min per person.

    0612hojo - 23.09.2013 14:52

  5. Computer electronics and health, safety and environment

    Elevane skal reflektere over korleis helse, miljø og tryggleik spelar inn i sitt framtidige yrke. Elevane skal tenkje over kva potensielle risikoar dei kan støte på i yrket sitt. Dei skal også jobbe med kva tryggingstiltak og utstyr dei brukar i jobben, og kva dei sjølve kan gjere for å unngå helseproblem.

    Grunnleggjande dugleik; å kunne uttrykkje seg skriftleg og munnleg.

    kribef - 13.05.2013 14:45

  6. How to operate a construction machine

    Kort differensiert skriveoppgåve om anleggsmaskiner. Elevane skal skrive kort om ei valfri anleggsmaskin, og gi ei kort beskriving av kva maskina blir brukt til og korleis denne fungerer. Elevane skal også skrive noko om korleis ein brukar maskina på ein trygg måte. Oppgåva kan også vere utgangspunkt for ein munnleg aktivitet.

    Grunnleggjande dugleik: å kunne uttrykkje seg skriftleg og munnleg.

    kribef - 13.05.2013 15:11

  7. Reader's Theater

    Dette er et fint hjelpemiddel for å jobbe med muntlig i klassen.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 09:00

  8. Audio Puzzle

    Et undervisningsopplegg hvor elever jobber med lytteforståelse og ordforråd ved å pusle sammen en lydfil i programmet Audacity. Dette er et undervisningsopplegg som kan brukes i alle programområder. Her som et eksempel for Bygg og anlegg.

    kirth060866 - 14.11.2013 11:39

  9. Handel over landegrenser - TIP

    Elevene skal bruke engelsk til å skrive en instruksjon til handel over landegrenser. Målet er at elevene skal lære seg regler ved handel med andre land, og kunne uttrykke dette på engelsk- noe som er høyst relevant i arbeidslivet.

    Mariann Svendsen - 17.11.2013 11:57

  10. Workshop Drawing

    Emne:
    Verktøy og areal

    Kort beskrivelse av opplegget:

    Dette er et prosjekt som kan fenge de som er mer praktisk anlagt, men allikevel tilfredsstille behovet for utvikling av engelsken. Elever skal tegne verkstedet/arbeidsrom der de har sitt praktisk virke i faget til fordypning, enten på skolen eller praksisplassen. Det skal navngis alt i rommet fra vegger, vindu til verktøyet og bord og stoler.

    ginarn - 20.02.2014 10:09

  11. When will smartphone batteries get smart?

    Elever svarer på spørsmål om smarttelefonteknologi basert på nyhet fra BBC, og skriver om egen erfaring med smarttelefoner.

    Mål: Elevene skal forstå hovedinnhold og detaljer i en engelsk tekst om smarttelfonbatterier, og skal kunne formidle kunnskapen videre til data- og elektronikklærer.

    Grunnleggende ferdigheter: Å kunne lese og å kunne skrive.

    Julia Day - 18.03.2014 13:07

  12. Hjelp skoleungdom i et annet land!

    Innledning:

    Gruppen skal starte en veldedig organisasjon hvor formålet er å hjelpe skoleungdom i en bestemt skole i et bestemt land (søsterklasse) med skolemateriell.

    Oppgave:

    1. Etabler kontakt med aktuell skole/klasse for å kartlegge behov

    2. Lag en plan for anskaffelse av aktuelt materiale

    3. Lag en plan for forsendelse av aktuelt materiale

    4. Lag en kostnadsoversikt

    5. Lag en finansieringsplan

    6. Forbered en presentasjon for aktuelle sponsorer/aktører

    7. Gjennomfør presentasjonen

    25096902 - 30.01.2014 14:37

  13. Food and Nutrients

    Innføringsoppgaver i emnet næringsstoffer. Elevene lager en liste over hva de selv har spist dagen før, plasserer disse matvarene i en matsirkel, øver på ordene på Quizlet, søker informasjon om hvilke næringsstoffer hver enkelt matvare inneholder, og samtaler om hva de evt. bør spise mer eller mindre av.

    Etter økta skal elevene kunne:

    elikje - 16.01.2014 10:22

  14. Channels

    Trinn/nivå: VG2Emne: English in the media and aspects of entertainment and culture
    Content:

    • English in the media
    • Aspects of entertainment and culture
    • Language and Communication
    • Presenting opinions formally and informally

    Learning aims:

    Using different listening and reading strategies

    Presenting opinions formally and informally

    ginarn - 18.06.2014 09:07

  15. Any Day Can Be A Bad Day. A Wedding Planner (written communication in FYR)

    The activities improve basic skills in reading, talking and writing.

    The final product is a message to a Facebook friend.

    Tatjana Berg - 04.12.2014 14:30

  16. Designed for the Dump: E-Waste

    This material deals with electrical and electronic waste (so-called e-waste), its consequences and what could be done about it.  We aim to answer the following main questions as part of the period:

    What is e-waste?
    Why are electrical and electronic devices “designed for the dump"?
    What are the consequences of e-waste?
    What does Norwegian and international law say about e-waste?
    What could be done about this problem?
    What could YOU do?

    jannike.berger@skoyenasen.gs.oslo.no - 10.02.2015 16:17

  17. How to argue for a case in a written text

    The object of the lesson is to teach the students how they can argue for a case by referring to statistics, similar situations, experts, and research in their written texts.

    elikje - 14.04.2015 10:47

  18. Edgar Poe`s Gothic Fiction (Collaborative Learning)

    Students practise different basic skills by watching two animations, taking notes, writing a Gothic Story and recording it with sound effects.

     

    Tatjana Berg - 30.04.2015 11:23

  19. Kubisme - "kubehus" som skal brukes til oppbevaring eller dekorasjon

    Portrett av Picasso malt av Juan Gris

    Line Johnsen - 14.05.2013 09:43

  20. Indigenous Literature: Butterflies

    A lesson plan for working with Patricia Grace's Butterflies focussing on cultural differences and understanding. This is particularly related to the following competency goal from Kommunikasjon og Samhandling: grunngi og vurdere eigne haldningar og veremåtar når omsorg og utvikling hos brukaren er målet, uavhengig av kultur, religion, livsførsel og funksjonsnivå hos den andre

    Goal: Students will gain an understanding of different cultures value different things and that this can lead to misunderstandings when cultures meet.

    Bronia Hamilton - 14.05.2013 09:54

Pages