Search page

Søket fant 51 resultater på 0.059 sekunder.

Søkeresultater

  1. Work procedure

    Elevene skal lage prosedyrer for arbeidsoperasjoner på engelsk mens de er ute i praksis. Dette vil ende opp i både skriftlig og muntlig sluttprodukt som kan vurderes med karakter av både yrkesfaglærer og engelsklærer.

    Opplegget kan brukes på alle yrkesfaglige linjer.

    1306olto - 23.09.2013 15:24

  2. Fagartikkel - Nurse Assistant

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er skriving av fagartikkel med temaet nurse assistant. Det er en fordel hvis elevene har kjennskap til temaet på forhånd gjennom for eksempel diskusjoner og lesing av relevant litteratur. Skrivingen kan gjerne innledes med et arbeid med en modelltekst, slik at elevene får kjennskap til hva som forventes av innholdet i en fagartikkel og selve sjangeren fagartikkel. Teksten skrives i to utkast (prosessorientert skriving) med lærerrespons midtveis.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 17.12.2012 13:59

  3. Presentation of Art and Design Product

    Eleven velger ett produkt han/hun har laget i programfaget som presenteres muntlig og/eller skriftlig. Fokus på begrunnelse for valg av materiale, utstyr, farger. Beskrivelse av fremgangsmåte. Refleksjon rundt hva eleven synes om sitt produkt og hva som evt kunne vært gjort annerledes.

    Grunnleggende ferdigheter er lese, skrive, snakke og digitale ferdigheter.

    Ellen B Tuvsjøen - 07.11.2013 10:58

  4. Bon Appétit!

    1. Students watch a short video clip (4 min.) and write down the polite phrases they can hear in the video.
    2. They create dialogues following the instruction, write them down and practise them afterwards.
    3. Students practise and improve some basic skills: listening, writing, talking.
    4. They focus on polite phrases and special vocabulary.

    Tatjana Berg - 18.11.2013 18:10

  5. Jobs and tools in Health and Social Care

    Learning objectives: At the end of the lesson students will:

    • Learn, understand and use words related to jobs in Social and Health Care
    • (optional) learn the elements of short story
    • (optional) learn how to write a short story
    • (optional) learn how to self-evaluate own progress in learning English words/short story elements

    Irina Pattaeva - 19.02.2014 14:37

  6. Supernanny

    To undervisningsopplegg av liknende karakter. Oppgavene er varierte, og temaet er barneoppdragelse i Norge, Storbritannia og USA. Tidsbruk avhenger av klasse, men fra 3-6 timer avhengig av nivå.

    Supernanny VG1 har oppgaver som også dekker kompetansemål i programfag knyttet til lek og aktivitet.

    Supernanny VG2 har oppgaver som kan være eksamensforberedende.

    1702jeso - 21.02.2014 11:34

  7. An Electric Interview

    (gratis fra Dreamstime) © Cristian Nitu | Dreamstime Stock Photos

    Opplegget handler om å intervjue en annen elev på norsk eller engelsk om arbeid med et system fra programfag. Elevene jobber videre med intervjuet ved å skrive det ned og oversette til engelsk, og så brukes det til å skrive brukerveiledning eller sammendrag om systemet. Intervjuet kan også gjennomføres på engelsk.

    Julia Day - 30.01.2014 19:14

  8. Lumberjacks and Heli-logging

    Dette undervisningsopplegget kan om ønskelig brukes som et opplegg sammen med undervisningsopplegget "The Moose and the Sparrow" http://fyr.ndla.no/nb/teachingprogramme/3590.

    Når elevene skal jobbe med de ulike oppgavene kan det vært lurt å fokusere på at de kun skal bruke papir og blyant/penn når de jobber med skriveaktivitetene.

    Læringsmål:

    ginarn - 08.01.2014 11:44

  9. Milling - Turning - Drilling (Outline)

    Milling - Turning - Drilling (Outline)

    Truls Marius Sverd - 08.04.2014 11:30

  10. Child Labour in the Past: written communication (writing in FYR)

    The activity targets basic skills: writing, listening, speaking and IT literacy.

    Pupils use laptops with headphones to collect some materials from the Internet.  Afterwards the findings are discussed in small groups or pairs.

    The materials from the Internet should help write a letter (Written communication)

    Pupils change their identity by stepping into the shoes of a child from Victorian Britain and write a letter to a friend. The worksheet has  some questions to help pupils to write a successful letter.

    Tatjana Berg - 10.11.2014 18:58

  11. Occupations in Building and Construction

    Elevane jobbar med yrka på bygg og anleggsfag. Dei vel eit av yrka som programområdet leier til, og fordjupar seg i dette. Vidare vel ei form å presentere det dei har fordjupa seg i, anten munnleg eller skriftleg. Mottakargruppa for denne presentasjonen er ei tenkt gruppe med utvekslingsstudentar på besøk i Noreg. Elevane kan også velje ulike innfallsvinklar til kva dei vil presentere frå yrket. Opplegget øver skriftleg og munnleg kommunikasjon, fagvokabular og digitale ferdigheiter. 

     

    kribef - 03.12.2014 10:34

  12. Designed for the Dump: E-Waste

    This material deals with electrical and electronic waste (so-called e-waste), its consequences and what could be done about it.  We aim to answer the following main questions as part of the period:

    What is e-waste?
    Why are electrical and electronic devices “designed for the dump"?
    What are the consequences of e-waste?
    What does Norwegian and international law say about e-waste?
    What could be done about this problem?
    What could YOU do?

    jannike.berger@skoyenasen.gs.oslo.no - 10.02.2015 16:17

  13. Vurderingskriterier og kompetansemål for engelsk Vg1

    I dette evalueringsskjemaet finner du alle kompetansemålene i engelsk Vg1 brutt ned til mål tilpasset karakternivåene 1 - 2, 3 - 4 og 5 - 6. De grunnleggende ferdighetene for det enkelte målområde; språklæring, muntlig kommunikasjon, skriftlig kommunikasjon og kultur, samfunn og litteratur, er også delt inn i de samme karakternivåene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.02.2015 15:19

  14. Plan an English lesson for 1st graders

    Students will plan a 15-30 minute lesson in basic English for 1st graders (6 year olds). Students will have to decide the best way to teach their chosen topic. They will be asked to write a plan for the lesson, as well as their reasons for the choices they made. The lessons may be carried out in practise as well, either in an actual 1st grade class/kindergarden or within their own class with the rest of the students playing 1st graders.

    inghau - 14.04.2015 11:17

  15. Photo story from "PTF-work"

    Selvstendig tverrfaglig oppgave som eleven jobber med i løpet av, for eksempel, en to-ukers PTF-periode.

    lisbeham@vfk.no - 10.02.2015 09:49

  16. Yrkesretting av engelsk på TIP: Writing a Report

    Dette undervisningsopplegget bygger på loggskriving på engelsk. Undervisningsopplegget bør gå over noen uker, ca 20-30 min ukentlig; resultatet blir bedre når man bruker tid på det. Alt faglig innhold kan yrkesrettes og knyttes til praksis i verksted eller yrkesfaglig teori. 

     

     

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 18:00

  17. Guided Tour of English Speaking Tourists in Norway

    I denne oppgaven skal du planlegge guiding av en gruppe engelsktalende gruppe turister fra de ankommer flyplassen til de går ombord på Hurtigruta i Bodø.

    15046601 - 07.11.2013 11:26

  18. Yrkesretting av engelsk på TIP: loggskriving

    Dette undervisningsopplegget bygger på loggskriving på norsk. Det er best å starte dette i norsktimene slik at elevene er kjent med sjangeren og kan fokusere på ordlæring. 

    Det er skriftlige ferdigheter som først og fremst er vektlagt her, men det er ingenting i veien for at vurderingene også kan være muntlige.

    Torleif Sleveland - 09.02.2015 17:46

  19. Pre-writing and written activity

    Opplegget er en skriveprossess hvor elevene først starter med enkle førskrivingsaktiviteter for deretter å jobbe med å skrive en lengre tekst.

    Bruk PowerPoint-presentasjonen for å gi elevene innspill til hva de kan skrive om. Gå veien om korte, konkrete spørsmål til tankekart til egenprodusert sammenhengende tekst

    Læringsmål: Skrive en lang sammenhengende tekst med logisk oppbygging og variert språk.

    Grunnleggende ferdighet: Skriftlig og muntlig aktivitet

    ginarn - 19.12.2013 10:05

  20. Physical activity and quality of life

    På hvilken måte kan fysisk aktivitet bedre livskvalitet? Elevene jobber med skriftlig eller muntlig presentasjon om emnet. De velger selv ut hvilken gruppe de har lyst til å fokusere på, f.eks. eldre, funksjonshemmede, barn eller andre. Sluttproduktet kan enten være å levere inn en skriftlig tekst, eller de kan ha en muntlig presentasjon. Evt kan de avslutningsvis gi en demonstrasjon til resten av klassen av hvordan en type fysisk aktivitet kan foregå.

    Grunnleggende ferdigheter er lese, skrive, snakke, og digitale ferdigheter.

    Ellen B Tuvsjøen - 06.11.2013 15:38

Pages