Search page

Søket fant 18 resultater på 0.059 sekunder.

Søkeresultater

  1. Theme Travel in the UK - Service and transport

    Elevene skal bruke relevant informasjon på internett til å lage og presentere en temareise til et land/sted i UK. Elevene skal lage en brosjyre på engelsk ved hjelp av programmet Publisher (Office-pakken). Brosjyren og opplysninger om markedsføringsidè og økonomiske beregninger skal inngå i presentasjonen. Opplegget øver både skriftlige, muntlige, kommunikative, digitale og matematiske ferdigheter.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 16.11.2012 12:15

  2. Where Shit Happens

    Dette opplegget er basert på et prosjekt der elevene bygde en utedo, men kan knyttes til hvilket som helst produkt. Opplegget kan gjøres helt eller delvis. Elevene vil jobbe med ordinnlæring, muntlig aktivitet både på verksted og i form av presentasjoner og tekst. Grunnleggende ferdigheter som å lese, regne, snakke og skrive blir berørt. Jobber enten individuelt eller i grupper. Det er flere sluttprodukter i dette prosjektet: PowerPoint-presentasjon; muntlig presentasjon; materialsliste; salgsprospekt; brev med materialsbestilling til engelsk/amerikansk materialsleverandør.

    0904arst - 13.05.2013 16:49

  3. Make your own Haiku Poetry!

    Elevene lærer om haiku som sjanger og lager en klasseutstilling av haikudikt på engelsk. Diktene skal settes inn i layout i ett av Adobeprogrammene som elevene er kjent med (Photoshop, Illustrator eller InDesign).

    Etter en innledende forelesning om sjangeren, jobber elevene individuelt, med lærer som veileder.

    Grunnleggende ferdigheter som dekkes i dette prosjektet er skriving, lesing og bruk av digitale verktøy.

    Opplegget kan tilpasses andre programfagområder der elevene da bruker Power-Point eller et annet presentasjons-/designverktøy.

    Svein Anders Kvellestad - 08.05.2013 14:42

  4. Occupations in Building and Construction

    Elevane jobbar med yrka på bygg og anleggsfag. Dei vel eit av yrka som programområdet leier til, og fordjupar seg i dette. Vidare vel ei form å presentere det dei har fordjupa seg i, anten munnleg eller skriftleg. Mottakargruppa for denne presentasjonen er ei tenkt gruppe med utvekslingsstudentar på besøk i Noreg. Elevane kan også velje ulike innfallsvinklar til kva dei vil presentere frå yrket. Opplegget øver skriftleg og munnleg kommunikasjon, fagvokabular og digitale ferdigheiter. 

     

    kribef - 03.12.2014 10:34

  5. Designed for the Dump: E-Waste

    This material deals with electrical and electronic waste (so-called e-waste), its consequences and what could be done about it.  We aim to answer the following main questions as part of the period:

    What is e-waste?
    Why are electrical and electronic devices “designed for the dump"?
    What are the consequences of e-waste?
    What does Norwegian and international law say about e-waste?
    What could be done about this problem?
    What could YOU do?

    jannike.berger@skoyenasen.gs.oslo.no - 10.02.2015 16:17

  6. How to argue for a case in a written text

    The object of the lesson is to teach the students how they can argue for a case by referring to statistics, similar situations, experts, and research in their written texts.

    elikje - 14.04.2015 10:47

  7. An HMS project in Agriculture and horticulture and Equestrian and farrier activities

    Elevane skal førebu ein presentasjon om helse og sikkerheit i eit område innan landbruk/hestefag for ei tenkt målgruppe - the Young Farmer's Club. Elevane skal jobbe i par. Målet er at dei skal betre engelskkunnskapane sine om HMS, men også bli meir merksam på eigen og andre sin tryggleik både i heimen, på garden og på skulen. Opplegget øver lesing som grunnleggande ferdigheit, evna til å organisere og framstille informasjon - også skjematisk - og har elles fokus på munnlege ferdigheitar.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.11.2012 12:35

  8. Short story analysis - The Hitch-Hiker

    Dette er et opplegg for å lære elevene fomatet short story og om Roald Dahl.

    Elevene får i oppgave å lese novella enten som tegneserie eller originaltekst, med en lekseprøve (multisvarsoppgave på Fronter) i den påfølgende timen.

    I den neste dobbeltimen går vi i gjennom novelleformatet og ser filmen, og begynner å skrive en novelleanalyse av The Hitch-Hiker. Lekse til neste time er å gjøre ferdig denne med innlevering på Fronter.

    Pål Aarsæther - 12.11.2013 13:28

  9. Fritidsaktiviteter for tenåringer

    Elevene lager «stands» og brosjyrer. De skal presentere en eller flere brosjyrer der de beskriver hva ungdom med ulike interesser kan gjøre av aktiviteter sommer- og/eller vinterstid i sitt nærmiljø. Presentasjonen bør overtale ungdommer til å bli med på aktivitetene.

    metteor - 19.12.2013 13:07

  10. The Restaurant of your Dreams

    Et fire ukers undervisningsopplegg for RM, hvor elevene kan jobbe kreativt innenfor det å lage sin egen restaurant. Sluttproduktet er både en muntlig presentasjon og skriftlige tekster inklusive annonse, meny, dagbokside og ordliste.

    Liv Kristin Rasmussen - 12.11.2013 14:04

  11. Engelsk nyhetsreporter/journalist

    I mange medieyrker må man kommunisere via internett som reportere/journalister osv. via videokonferanse, chat, mobil, sosiale medier osv. Dette gjelder spesielt hvis man jobber i et internasjonalt selskap er nyhetsreporter i krig eller man skal dekke en nyhetshendelse på direkten på tv osv.

    Forslag til scenario:

    - Krigsreporter i utlandet

    - tv-reporter for en engelskspråklig tvkanal

    - Dekke en fødsel i dyrepark

    - Dekke en begivenhet i et engelskspråkelig land (feks. USA, Storbritannia)

    niclin - 11.12.2013 11:35

  12. Social competance/social skills (ikke ferdig)

    Innhold:

    Cooperation with children in your future occupation; for instance kindergarden

     

    Læringsmål:

    Forstå barn

    Kommunisere med barn og deres foreldre på engelsk:

    Kunne disse begrepene

    Cooperation with children- samhandling mellom barn

    Responsibility=Ansvar

    Assertiveness=Selvhevdelse

    Self-control=Selvkontroll

    Emphaty=empati

    Beeing happy/joyful/playful= lek, glede, humør

     

    Grunnleggende ferdigheter:

    Lese

    IKT

    skjerven2@hotmail.com - 13.10.2015 14:47

  13. Eksamensforberedelse

    Dette er en oppgave som skal fungere som forberedelse for eksamen for elever i vg2 yrkesfag. Elevene skal i utgangspunktet gå igjennom oppgaven i grupper og lage en muntlig presentasjon for klassen. Hvis faglærer vil, så kan man også be om et skriftlig svar på oppgaven som kan brukes som vurderingsmateriale. 

    Oppgaven er laget med utgangspunkt at elever innenfor yrkesfag gjerne gjør det bra på eksamen hvis de kan finne den yrkesfagrettede oppgaven og anvende sin fagkunnskap på denne.

    Tid: 2-4 uker. 

    halsau@vgs.nfk.no - 14.04.2015 11:09

  14. Lokale mattradisjoner

    Elevene skal presentere lokal tradisjonsmat for turister. De skal også lage lokal tradisjonsmat. I løpet av prosjektet skal elevene lære om lokal mat, lage lokal mat, og presentere lokal matkultur for turister. Sluttproduktet skal være en stand for turister om lokale mattradisjoner. Her skal det presenteres smaksprøver og informasjon om lokal matkultur. Informasjonen kan være i form av en brosjyre, photostory-film eller annet.

    guri.duesten@stfk.no - 01.12.2015 15:16

  15. Tverrfaglig arbeid med motorblokk

    Tverrfaglig samarbeid med engelsk, norsk, matematikk og naturfag med utgangspunkt i tekniske tjenester Vg1, TIP.

    Læringsmål fra alle nevnte fag. Muntlige og skriftlige øvelser og vurdering.

    Lærer Michelle Weme - 19.02.2014 14:20

  16. The Ultimate Food Truck

    Opplegget er eit gruppearbeid (pararbeid) om fenomenet food truck som stadig blir meir og meir populært og anerkjent, også i Noreg. Elevane jobbar med å utvikle kvart sitt food truck konsept som dei så legg fram munnleg for klassen. Opplegget øvar både digitale og munnlege og skriftlege grunnleggjande ferdigheiter. Som inspirasjon og førebuing til gruppearbeidet kan klassen sjå filmen "Chef" som handlar om ein kokk som startar med food truck.

    Bilde: http://amis30porboston.blogspot.no/2013/05/mayfair.html 

    kribef - 23.02.2015 11:04

  17. What Stuff When and Where?

    Snekker skifter tak Elevene skal beskrive hvilke materialer som brukes i en spesifikk produksjon og hvilke alternativer som finnes. Dette gjøres gjennom bilder og tekst. De kan jobbe med f.eks. tak, vegg eller gulv og fundamentering. Ordlæring, muntlig og skriftlig fremmstilling. PowerPoint med notater i notatfeltet.

    0904arst - 13.05.2013 18:00

  18. Open pit mining

    Elevene leser tekster om ulike typer dagbrudd og nødvendig utstyr for å drifte disse. De jobber i grupper og lager en presentasjon som fokuserer på en type drift. Opplegget tar omlag 6 skoletimer.

    Læringsmål:

    Martin Almaas - 31.10.2013 11:34