Search page

Søket fant 21 resultater på 0.052 sekunder.

Søkeresultater

  1. Vehicle for Sale!

    Elever på TIP bruker mye tid på å studere annonser på finn.no. Nå skal de selv lage en annonse på engelsk, der de skal fremstille en bil/motorsykkel/moped til salgs. Annonsen lages som en sammensatt tekst, med faguttrykk om kjøretøy i teksten. Hvordan skal du best appellere til en potensiell kjøper, hvilke tekniske finesser skal fremheves ved ditt kjøretøy?

    Elevene skal så parvis svare telefonisk på hverandres annonser. Her får de praktisert 'telephone English'.

    karin.d.pettersen@fremmedspraksenteret.no - 14.05.2013 12:07

  2. Tverrfaglig presentasjon fra verkstedet

    Elevene danner grupper på 2-3 personer for å lage en presentasjon av et maskinelement fra verkstedet. Fagene som skal representeres blir norsk, engelsk og dokumentasjon og kvalitet.

    Elevene velger selv hva de skal presentere, men det må være et produkt som er på verkstedet på den aktuelle skolen.

    De må ved hjelp av produktets bruksanvisning komme fram til hvordan produktet er bygget opp og hvordan det virker. Bruksanvisningen skal være på norsk (i følge norsk lov), men elevenes presentasjonen skal være på engelsk. Selve presentasjonen skal være på 3-5 min per person.

    0612hojo - 23.09.2013 14:52

  3. Work procedure

    Elevene skal lage prosedyrer for arbeidsoperasjoner på engelsk mens de er ute i praksis. Dette vil ende opp i både skriftlig og muntlig sluttprodukt som kan vurderes med karakter av både yrkesfaglærer og engelsklærer.

    Opplegget kan brukes på alle yrkesfaglige linjer.

    1306olto - 23.09.2013 15:24

  4. Theme Travel in the UK - Service and transport

    Elevene skal bruke relevant informasjon på internett til å lage og presentere en temareise til et land/sted i UK. Elevene skal lage en brosjyre på engelsk ved hjelp av programmet Publisher (Office-pakken). Brosjyren og opplysninger om markedsføringsidè og økonomiske beregninger skal inngå i presentasjonen. Opplegget øver både skriftlige, muntlige, kommunikative, digitale og matematiske ferdigheter.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 16.11.2012 12:15

  5. Where Shit Happens

    Dette opplegget er basert på et prosjekt der elevene bygde en utedo, men kan knyttes til hvilket som helst produkt. Opplegget kan gjøres helt eller delvis. Elevene vil jobbe med ordinnlæring, muntlig aktivitet både på verksted og i form av presentasjoner og tekst. Grunnleggende ferdigheter som å lese, regne, snakke og skrive blir berørt. Jobber enten individuelt eller i grupper. Det er flere sluttprodukter i dette prosjektet: PowerPoint-presentasjon; muntlig presentasjon; materialsliste; salgsprospekt; brev med materialsbestilling til engelsk/amerikansk materialsleverandør.

    0904arst - 13.05.2013 16:49

  6. Vurderingskriterier og kompetansemål for engelsk Vg1

    I dette evalueringsskjemaet finner du alle kompetansemålene i engelsk Vg1 brutt ned til mål tilpasset karakternivåene 1 - 2, 3 - 4 og 5 - 6. De grunnleggende ferdighetene for det enkelte målområde; språklæring, muntlig kommunikasjon, skriftlig kommunikasjon og kultur, samfunn og litteratur, er også delt inn i de samme karakternivåene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.02.2015 15:19

  7. How to argue for a case in a written text

    The object of the lesson is to teach the students how they can argue for a case by referring to statistics, similar situations, experts, and research in their written texts.

    elikje - 14.04.2015 10:47

  8. Photo story from "PTF-work"

    Selvstendig tverrfaglig oppgave som eleven jobber med i løpet av, for eksempel, en to-ukers PTF-periode.

    lisbeham@vfk.no - 10.02.2015 09:49

  9. Renovation

    En litt avansert oppgave for de sterkere elevene. Her må man trene på å profilere seg selv i forbindelse med kundebehandling, vise til egen kompetanse og forståelse for terminologi i faget byggfag og treteknikk. Oppgaven inneholder mye tekst, men kan med lærerhjelp redigeres til de elevene som strever med engelsk og skriving i byggfag. 

    Opplegget kan tilrettelegges og utvides mot matematikk, teknisk tegning, skriving av anbudsbrev og andre generelle byggfagstemaer. Kulturforståelse i forbindelse med ulike byggtenikker i ulike land kan også inkluderes. 

    Mariann Gulliksen Sand - 12.02.2015 14:51

  10. An HMS project in Agriculture and horticulture and Equestrian and farrier activities

    Elevane skal førebu ein presentasjon om helse og sikkerheit i eit område innan landbruk/hestefag for ei tenkt målgruppe - the Young Farmer's Club. Elevane skal jobbe i par. Målet er at dei skal betre engelskkunnskapane sine om HMS, men også bli meir merksam på eigen og andre sin tryggleik både i heimen, på garden og på skulen. Opplegget øver lesing som grunnleggande ferdigheit, evna til å organisere og framstille informasjon - også skjematisk - og har elles fokus på munnlege ferdigheitar.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.11.2012 12:35

  11. Disaster investigation

    Elevene skal ta for seg en ulykke til sjøs og finne ut mer om båten, ulykkesforløpet og konsekvensene. I tillegg skal de reflektere rundt hva som kunne vært gjort annerledes, og hvordan man kan unngå slike ulykker i framtiden. Passer for maritim-elever og/eller fiske/fangst.

    Mari Eig - 20.11.2013 09:05

  12. Writing instructions based on documentation (pictures)

    Elever i alle yrkeslinjer lærer prosesser som de trenger til yrkeslivet sitt; det kan være bygging av en bod eller riktig metode for flytting av pasienter. Avtal med programfagslæreren om at eleven skal dokumentere prosessen ved å ta bilder underveis.

    Elevene skal sette bildene sammen til å presentere til medelevene. De må kunne forklare bildene med bruk av riktig fagbegrep både i forhold til substantivene og verbene. Medelever må da skrive trinn for trinn instruksjoner basert på informasjonen de har fått fra den som presentert.

    Bronia Hamilton - 12.09.2014 09:50

  13. Eksamensforberedelse

    Dette er en oppgave som skal fungere som forberedelse for eksamen for elever i vg2 yrkesfag. Elevene skal i utgangspunktet gå igjennom oppgaven i grupper og lage en muntlig presentasjon for klassen. Hvis faglærer vil, så kan man også be om et skriftlig svar på oppgaven som kan brukes som vurderingsmateriale. 

    Oppgaven er laget med utgangspunkt at elever innenfor yrkesfag gjerne gjør det bra på eksamen hvis de kan finne den yrkesfagrettede oppgaven og anvende sin fagkunnskap på denne.

    Tid: 2-4 uker. 

    halsau@vgs.nfk.no - 14.04.2015 11:09

  14. Lifestyle diseases

    Arbeidsoppgåve om livsstilsjukdommar, der elevane skal fortelje om ein livsstilsjukdom til pasient/brukar og pårørande. Presentasjonen elevane førebur er ein teoretisk del der dei presenterer sjukdommen, og informerer om den (sjå vedlegg), og ein praktisk del der dei viser ei arbeidsoppgåve ein helsefagarbeider vil utføre med pasient/brukar knytt til sjukdommen. Oppgåva er ei øving i å kunne presenterer medisinsk informasjon på ein måte som lekpersonar kan forstå, samt syne ei helsefagleg arbeidsoppgåve og forklare denne. Det er øving i munnleg kommunikasjon.

    kribef - 13.01.2016 12:59

  15. TIP logg, rapport og instruks med vurderingsskjema og skriverammer

    Dette undervisningsopplegget går over tolv uker, men kan gjøres på kortere tid dersom man ønsker det. Det er et tverrfaglig samarbeid mellom norsk, engelsk og om mulig programfagene produksjon og dokumentasjon og kvalitet.

    Torleif Sleveland - 21.10.2014 14:45

  16. Column drill press and drill bits presentation

    Elevene forklarer korrekt bruk av søyleboremaskin og ulike spiralbor ved hjelp av Power Point. De gir også tilbakemelding på to av de andre elevenes presentasjoner.

    anny8@vaf.no - 03.02.2016 15:12

  17. Læreplanar elektro

    Dette heftet samlar kompetansemåla til elektrofag vg1 og elenergi vg2. Det kan lette arbeidet med FYR særleg i oppstartfasen. NB: alle kompetansemåla i alle fag, både programfag og fellesfag, kan sjølvsagt knytast til dette heftet.

    pernille.sordal@t-fk.no - 14.04.2016 13:57

  18. Tverrfaglig arbeid med motorblokk

    Tverrfaglig samarbeid med engelsk, norsk, matematikk og naturfag med utgangspunkt i tekniske tjenester Vg1, TIP.

    Læringsmål fra alle nevnte fag. Muntlige og skriftlige øvelser og vurdering.

    Lærer Michelle Weme - 19.02.2014 14:20

  19. Open pit mining

    Elevene leser tekster om ulike typer dagbrudd og nødvendig utstyr for å drifte disse. De jobber i grupper og lager en presentasjon som fokuserer på en type drift. Opplegget tar omlag 6 skoletimer.

    Læringsmål:

    Martin Almaas - 31.10.2013 11:34

  20. Funksjonsbeskrivelse av en dreiebenk

    Dette opplegget gjennomføres etter at elevene har gjennomgått krav til dreiebenkens HMS-reglement. Elevene gjennomgår dreiebenkens deler og funksjon på engelsk, før de tar den praktiske gjennomgangen ute i verkstedet.

     Metalldreiebenk

    Bildet er hentet hos www.ndla.no

    siwaina - 13.05.2013 15:21

Pages