Search page

Søket fant 36 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Vurdering av muntlige tekster

    Skjema for vurdering av muntlig framlegg.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 12:07

  2. Tverrfaglig presentasjon fra verkstedet

    Elevene danner grupper på 2-3 personer for å lage en presentasjon av et maskinelement fra verkstedet. Fagene som skal representeres blir norsk, engelsk og dokumentasjon og kvalitet.

    Elevene velger selv hva de skal presentere, men det må være et produkt som er på verkstedet på den aktuelle skolen.

    De må ved hjelp av produktets bruksanvisning komme fram til hvordan produktet er bygget opp og hvordan det virker. Bruksanvisningen skal være på norsk (i følge norsk lov), men elevenes presentasjonen skal være på engelsk. Selve presentasjonen skal være på 3-5 min per person.

    0612hojo - 23.09.2013 14:52

  3. Språklab uten vegger

    SNAKKE: Dialogtrening, språklab uten vegger. Dette er såkalt «lukkede» hodesett som effektivt stenger ute lyd fra omgivelsene og tillater uforstyrrede samtaler. Dette er utprøvd lokalt på Åssiden. Man trenger et hodesett per elev. Hensikten er å styrke muntlig engelsk- eller norskkompetanse gjennom autentisk 1-1 dialog med via kommunikasjonsprogrammer som Skype.

    Målet er å innarbeide dette til en mer institusjonalisert/permanent praksis integrert i utvekslingsprogrammet. Bruke fagterminologi i norsk og engelsk. Alle skal få trening i muntlig praksis effektivt.

    19067302 - 19.02.2014 14:02

  4. Internasjonal reklamekampanje vg2

     

    I denne oppgaven skal elevene lage en reklamekampanje som kan brukes både nasjonalt og internasjonalt. Alle mediefagene samt engelsk og norsk kan trekkes inn i oppgaven.

    britt.guro.sather@bleiker.vgs.no - 10.02.2015 11:57

  5. Seksordsnovelle

    Dette er en fin måte å bevisstgjøre eleven på vendepunkt i novellesjangeren og valg av ord.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 11:21

  6. Salgsbrev på engelsk/norsk

    Elevene har i oppgave å kontakte en kunde i England/ Norge med et konktet tilbud på ??? (produktet kan hver enkelt lærer tilpasse)

    Hilde Hansen Aanerud - 30.01.2014 13:44

  7. Forslag til oppgave Transport og Logistikk

    FYR – oppgaveforslag VG2 Transport og Logistikk

    Elevene lager en Powerpoint-presentasjon som gir en oversikt over prosedyrer ved transport av gods over landegrenser. De skal presentere resultatet for de andre elevene i klassen. Presentasjonen skal inneholde hvilken innflytelse EU har over det norske eksport- og importregelverket, selv om Norge ikke er medlem av EU. Oppgaven skal ha en oppsummering av regelverket ved grensepassering på engelsk.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.01.2015 11:35

  8. BESØK UTANFRÅ

    Besøk av fagpersonar i klasseromet har stor verdi, utan omsyn til utdanningsnivå.

    Frode Løvik - 12.11.2013 14:16

  9. Fiskebuffèt

    Dette er et prosjekt med tema fisk. Prosjektet resulterer i en fiskebuffet med inviterte gjester (gjerne foreldre). Dette er en gylden mulighet for at elevene får vist fram hva de kan!

    Prosjektet omfatter en forberedelsesdel med planlegging, mengdeberegning, utregning av næringsinnhold, praktisk gjennomføring på kjøkkenet og innhenting av informasjon om fisk som råstoff.

    Omfatter fagområdene Råstoff- og produksjon, Kost- og livsstil, norsk, matematikk. Kan omfatte naturfag og engelsk også:-)

    hegeo - 12.02.2015 14:25

  10. Brovaktstjeneste

    Dette tverrfaglige undervisningsopplegget er rettet mot fagområdet "Maritime fag" og omfatter fagene drift og operasjon, norsk, engelsk og samfunnsfag.

    Grunnleggende ferdigheter i maritime fag innebærer å beskrive, forklare og dokumentere arbeidsoppgavene på norsk og engelsk. Det innebærer å kunne formulere muntlig og skriftlig risikovurderinger og avviksrapporter. Å kunne bruke et presist språk for å unngå misforståelser.

    Etter endt undervisning skal eleven

    - beherske rorkommandoer på norsk og engelsk

    1604para - 21.11.2013 15:04

  11. Behandling av spesialavfall og miljøgifter på bilreparasjon

    Ei samarbeidsprosjekt i faga dokumentasjon og kvalitet, engelsk og norsk. Elevane skal få kunnskap om kva spesialavfall ein finn på ein verkstad og korleis denne skal handsamast. Elevane skal også lage ei liste over spesialavfall på engelsk med norsk oversetting. Dei skal også kunne utarbeide ein plan for korleis dei vil handsame spesialavfall på ein verkstad. Dette skal presenterast munnleg.

    brinor - 25.04.2013 11:29

  12. Adjektivtrening - Restaurant og matfag

    Intensjonen med dette opplegget er å gjøre elevene mer bevisste på å bruke sine sensoriske evner til å beskrive mat.

    baar0206 - 02.12.2014 15:09

  13. ATV-prosjekt, Vg1 TIP, Godalen vgs.

    Elevene på TIP, Godalen VG1, lager ATV'er i løpet av vår-terminen. Prosjektet skaper mye engasjement og et uvanlig gruppefokus. Fellesfagene hadde en mulighet for å henge seg på dette engasjementet med å yrkes- og praksisrette. For de ulike aktivitetene i norsk og engelsk, se lenkene under. 

    For detaljer om ATV bygging må man henvende seg til TIP på Godalen.

    Torleif Sleveland - 10.02.2015 13:01

  14. Lokale restauranttilbud - tekster om mat og servering

    Med utgangspunkt i restauranttilbudet i nærmiljøet jobber vi med tekster (lesing og skriving) i norsk- og engelskfaget.

    Del 1: Lesing av restaurantanmeldelser

    Vi starter med å fokusere på restaurantanmeldelse som skiftlig sjanger. Både i norsk og engelsk leser vi typiske eksempler på restaurantanmeldelser og snakker om hva som kjennetegner disse tekstene. På engelsk jobber vi også med å ordforrådsarbeid og lærer oss ord/uttrykk som brukes for å beskrive mat og servering på restauranter. Som intro til opplegget har vi en 20-spørsmål-oppgave i begge fagene.

    Kirsti Berg-Hansen - 23.09.2013 14:48

  15. Ansettelsesprosess

    Elevene skal gå gjennom en ansettelsesprosess i en bedrift.

    Elevene må lære seg relevante engelske gloser. I norkfaget er det grunnleggende skriftlige ferdigheter som vurderes.

    De skriver en søknad på norsk, men jobbintervjuet foregår på engelsk. Her kan man benytte rollespill eller samtale, to og to. 

    Hildegunn Moland - 01.12.2015 15:10

  16. Farger og former

    Denne oppgaven krever noe samarbeid/koordinering med programfag. I det minste må man vite at temaene er gjennomgått og hvilke praktiske oppgavene som er laget i produksjonsfaget. Elevene skal få instruksjon i fargesirkelen/fargekontraster, grunnleggende geometriske og organiske former (og evt. stilisering eller forenkling av former).

    Temaene blir ofte gjennomgått på høsten og derfor er det aktuelt etter høstferien, men dette må du undersøke på DH-avdelingen på din skole. 

    Torleif Sleveland - 13.10.2015 15:05

  17. Bærekraftig og økonomisk ferietur

    Dere skal planlegge en reise tur-retur fra Askim Vgs til dere står på adresse 4 Pennsylvania Plaza New York 10001.

    Planlegge reiserute og transportmidler. Bruk internett og reiseselskaper.

    Oppgi reisetid og pris på turen totalt.

    Hvor mange gram CO2 er du ansvarlig for på en slik reise? Se tabell i naturfagsboka (Senit s.88)

    Planlegg deretter en «grønn» reiserute, med minst mulig utslipp av CO2. Hvordan endrer dette pris og reisetid på ferien din? 

    bodrek@ostfoldfk.no - 05.02.2015 15:41

  18. Creating a Brochure

    Elevene fremstiller en brosjyre, her med informasjon till elever i årskurs 10 som skal velge skole til neste år. Elevene lær og jobber med Publisher og andre digitale verktøy, lær genrer innenfor norsk og oversetter siden brosjyren til engelsk.

    stina.ericsson@hedmark.org - 01.03.2016 14:23

  19. Kosthold - lage et måltid

    Dette er et opplegg hvor man tar utgangspunkt i at elevene lager et måltid i programfaget og at elevene jobber videre med dette i engelsk og naturfag. (Gjerne norsk også, selv om vi ikke har tatt med det her.)

    Anja Saxebøl - 15.03.2016 10:56

  20. English Course for Adults/Young Learners

    This is a project where the students of the 2nd year in Upper Secondary School practise their English through teaching, at the same time as they meet their future profession (Kindergarten or elderly people). The students plan and perform an English course for children or elderly people, and as they brainstorm and bring up their ideas of how to perform the course its content, they also practise their skills from other subjects; here Norsk and Helse- og Oppvekstfag.

    stina.ericsson@hedmark.org - 01.03.2016 13:55

Pages