Search page

Søket fant 25 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Biopoem

    Nyttig for å hjelpe eleven til å trenge inn i teksten og personbeskrivelser

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 10:43

  2. Vurdering av muntlige tekster

    Skjema for vurdering av muntlig framlegg.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 12:07

  3. Blackout by Emily Barr: reading a novel (Quick Reads)

    The assignment is focused on reading, understanding, role playing, and writing a news report.

    Students can improve all basic skills while working with the assignment.

    Tatjana Berg - 13.02.2014 10:31

  4. Poetry and Songwriting

    Dette er et undervisningsopplegg i engelsk som skal hjelpe elever til å forstå og anvende poetiske virkemidler som "Rhyming/Rhyme Scheme" og "imagery: similes & metaphors" og få hjelp i den kreative prosessen med å skrive et eget dikt og/eller sangtekst.

    Jan Espen Andresen - 29.11.2013 13:25

  5. Edgar Poe`s Gothic Fiction (Collaborative Learning)

    Students practise different basic skills by watching two animations, taking notes, writing a Gothic Story and recording it with sound effects.

     

    Tatjana Berg - 30.04.2015 11:23

  6. Indigenous Literature: Butterflies

    A lesson plan for working with Patricia Grace's Butterflies focussing on cultural differences and understanding. This is particularly related to the following competency goal from Kommunikasjon og Samhandling: grunngi og vurdere eigne haldningar og veremåtar når omsorg og utvikling hos brukaren er målet, uavhengig av kultur, religion, livsførsel og funksjonsnivå hos den andre

    Goal: Students will gain an understanding of different cultures value different things and that this can lead to misunderstandings when cultures meet.

    Bronia Hamilton - 14.05.2013 09:54

  7. The Moose and the Sparrow

    Innhold:

    Dette opplegget tar utgangspunkt i en litterær tekst, The Moose and the Sparrow av Hugh Garner, og er delt opp i tre faser med spesiell fokus på lese- og skrivestrategier. Metodene er utarbeidet av Skrivesentret og finnes i heftet «I Skrivende Stund».

    Fase 1 Førskriving og lesing: Tenkeskriving

    Alternativ 1: Tenkeskriving til et bilde eller tegning (5 minutter)

    Alternativ 2: Tenkeskriving til et bilde om person, sted og tid (10-15 minutter)

    ginarn - 14.05.2013 12:48

  8. The Importance of Being Esperanza

    Hispanics in the USA

    Reading and Writing: Pupils read some chapters from The House on Mango Street by Sandra Cisneros, do exercises focused on vocabulary and grammar and then write their own texts inspired by the author: A letter to a character from the book and a vignette about their dream house.

    Listening Comprehension: Pupils listen to an interview with Sandra Cisneros and answer some questions.

    Tatjana Berg - 13.05.2013 15:39

  9. Working with picture books

    Differensiert skriveoppgåve som tek for seg biletbøker. Elevane jobbar med kvar si biletbok og ser på korleis bilete og tekst er brukt, farge, uttrykksmåtar og balanse mellom tekst og bilete. Oppgåva dekkjer dei grunnleggjande dugleikane i lesing og skriving. Sluttproduktet er ein analysetekst.

    kribef - 13.05.2013 17:12

  10. Short story analysis - The Hitch-Hiker

    Dette er et opplegg for å lære elevene fomatet short story og om Roald Dahl.

    Elevene får i oppgave å lese novella enten som tegneserie eller originaltekst, med en lekseprøve (multisvarsoppgave på Fronter) i den påfølgende timen.

    I den neste dobbeltimen går vi i gjennom novelleformatet og ser filmen, og begynner å skrive en novelleanalyse av The Hitch-Hiker. Lekse til neste time er å gjøre ferdig denne med innlevering på Fronter.

    Pål Aarsæther - 12.11.2013 13:28

  11. Designprosjekt: lydbokomslag

    - Tittel: Lydbokcover
    - Trinn/nivå: Vg1 – engelsk og medier og kommunikasjon
    - Emner: Photoshop, design, lesing og drøfting av noveller med yrkesfaglig lesefokus, arbeid med engelsk vokabular
    - Tidsramme: 3-4 uker
    - Idé og utarbeidelse: Frode Heichelmann og Malin Waaler, Bardufoss Høgtun vgs, Troms

    frohe120369 - 20.02.2014 14:56

  12. Digital billedfortelling

    Elevene velger en tekst fra læreboka i engelsk. Teksten tolkes i form av digital billedfortelling basert på egne bilder. Sluttproduktet blir en video hvor elevene har lest inn tekst og lagt inn fotografier som underbygger budskapet.

    larskristia - 22.09.2014 14:08

  13. A Baker's Dozen

    Elevane jobbar med temaet baking. Elevane jobbar med tekstar, omgrep og vokabular knytt til temaet. Opplegget består av tre delar. Første del inneheld førebuande aktivitetar der elevane les forteljinga «A Baker’s Dozen» og finn ut om historia til baking/brød. I andre del jobbar elevane med vokabular for baking og bakevarer. I siste del jobbar elevane med oppgåver knytt til filmen «Wallace and Gromit: A Matter of Loaf and Death». Alle dei grunnleggande ferdigheitene blir dekt i større eller mindre grad. 

    kribef - 13.11.2014 14:32

  14. Social competance/social skills (ikke ferdig)

    Innhold:

    Cooperation with children in your future occupation; for instance kindergarden

     

    Læringsmål:

    Forstå barn

    Kommunisere med barn og deres foreldre på engelsk:

    Kunne disse begrepene

    Cooperation with children- samhandling mellom barn

    Responsibility=Ansvar

    Assertiveness=Selvhevdelse

    Self-control=Selvkontroll

    Emphaty=empati

    Beeing happy/joyful/playful= lek, glede, humør

     

    Grunnleggende ferdigheter:

    Lese

    IKT

    skjerven2@hotmail.com - 13.10.2015 14:47

  15. Our House

    Undervisningsopplegget tek føre seg dei mest vanlege (og mindre vanlege) hustypane ein finn i Storbritannia. Elevane jobbar med vokabularøving og opplegget kan nyttast som inngangsport til temaet hus og husbyggjing. Opplegget er tenkt som ein timeaktivitet utan formell vurdering. Forslag til utvidingar er beskrive nedanfor.

    kribef - 23.02.2015 13:50

  16. Tupac Shakur lyrics analysis with interview from 1988

    Tupac Shakur is 17 years old in 1988, the age of most VG1 students. He is a teenager with strong opinions and engagement for his community, friends and family. He speaks about his mother, their life in poverty, and the choices a young man has to consider.

    2 Pac became what Elvis is for Rock and Roll and The Beatles is for pop music. He had a major influence on Rap and Hiphop in the 90’s and when he died in 1996 he has become an icon for a lot of youths world wide.

    Torleif Sleveland - 10.02.2015 12:20

  17. Reading literature: War Horse

    Les War Horse og gjør aktivitetene.

    siwaina - 09.02.2015 15:55

  18. Terrorisme - Tverrfaglig prosjekt (FYR)

    Engelsk: Språklæring, Muntlig kommunikasjon, Skriftlig kommunikasjon, Kultur, samfunn og litteratur

    Medier og Kommunikasjon: Mediedesign og medieuttrykk, Mediekommunikasjon, Medieproduksjon

    Samfunnsfag: Internasjonale forhold, Politikk og Demokrati

     

    Sluttprodukt:

    • Diktanalyse i engelsk
    • Bokdesing i mediefag
    • Samfunnsfaglig artikkel om terrorisme i samfunnsfag

    kari.anne.kjerstad@akademiet.no - 01.12.2015 15:55

  19. Writing in FYR: Compare and Contrast Two Characters in books or films.

    Foto: Corbis/NTB Scanpix
    Lisens: CC-by-sa
    Kilde: ndla.no

     

    Pupils practise basic skills: reading, writing, speaking. The aim of the activity is to prepare pupils for writing a 5 paragraph text.

    Step 1

    Pupils fill in tables comparing two characters: their appearance, actions, motivations,background,personality, relationships, conflicts, and changes.

    Step 2

    Tatjana Berg - 16.10.2014 14:53

  20. Insight selling

    Ekskursjon til nasjonalmuseet for samtidskunst og Engebret Cafe.

    Eleven skal kunne finne frem til, bearbeide og presentere ny informasjon på norsk og engelsk.

    Eleven skal videre skjønne betydningen av fagkunnskap for å kunne presentere på norsk og engelsk samtidskunst på en god måte. Eleven skal kunne forstå service og engelskkunnskapens betydning for Cafe Engebret sin suksess og overlevelse på sikt.

    Julie Bjørnstad - 03.06.2016 10:00

Pages