Search page

Søket fant 17 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Bruk tallerkenmodellen og beregn næringsinnhold

    I dette undervisningsopplegget skal elevene lage lunsjporsjoner ved hjelp av tallerkenmodellen. En viktig målsetning er å kunne vurdere næringsinnhold opp mot anbefalinger.

    Det jobbes med følgende grunnleggende ferdigheter:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 01.10.2012 09:02

  2. Elbilsalget øker

    Informativ fagstoffartikkel om økning i elbilsalget i Norge og verden forøvrig med mange faktaopplysninger. Artikkelen inneholder også matematikkoppgaver knyttet til fagteksten.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 16.10.2012 16:38

  3. Tverfagleg matglede ved Øyrane vgs.

    Infofilm om bruk av tverfagleg undervising på yrkesfag i vidaregåande skule. Filmen viser elevar og lærarar sine refleksjonar kring arbeid i restaurant og matfag/fellesfag skuleåret 2012-2013.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 12.08.2014 14:52

  4. Spesialkost

    Hensikten med oppgaven er å ta utgangspunkt i oppskrifter på spesialkost (her: diabetes) og vurdere næringsinnhold i maten, både mengde og sammensetning. I matematikk blir det snakk om overslagsregning, forholdstall og omgjøringer.

    Av utstyr trenger elevene skrivesaker og kalkulator.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i RM arbeider vi med å bruke mål, vekt og volum og tilpasse oppskrifter/resepter.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 15.11.2012 11:52

  5. Matematikk i medier og kommunikasjon - relevante likninger og forholdstall

    I dette undervisningsopplegget finner du oppgaver knyttet til likninger og forholdstall som er relevant for MK-faget.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 04.12.2015 22:03

  6. Næringsrik mat i barnehagen

     

    Foto: Einar Gjærevold. Lisens: CC-by-sa. Kilde: ndla.no

     

    Innhold:

    Sette sammen et enkelt måltid med hensyn til energi og næringsinnhold for barn i barnehagen

     

    Om undervisningsopplegget (rammer)

    Kortfattet og punktvis presentasjon av undervisningsopplegget som skal vise:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.10.2016 13:30

  7. Grafisk framstilling

    Kartleggingsprøver i matematikk på Vg1 viser at mange elever ikke klarer å lese av et linjediagram. Det kan være:

    • Feiltolking av inndelingen av aksene
    • Lese av på feil plass

    Hensikten med dette opplegget er 2- delt: Først skal elevene forsøke å systematisere ustrukturert informasjon med hovedvekt på presentasjon, deretter tolke et materiale som andre har laget. I forhold til grunnleggende ferdigheter i matematikk jobber vi med å kunne lese, kunne regne og å kunne uttrykke seg både skriftlig og muntlig.

    Ressurser

    Cecilie Isaksen Eftedal - 15.11.2012 11:07

  8. Forholdstall og fargelære 1

    Hensikten med oppgaven er å koble forholdstall til ulike papirformat.

    Konkrete læringsmål er begrepet forholdstall og vanlige forholdstall som kvantitetskontrast.

    Figur 1: Kvantitetskontrast
    Foto: Aina Fardal. Lisens: CC by-nc-sa

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.11.2012 09:30

  9. Matesystem i fôringsanlegg

    Oppgaven går ut på å beregne og planlegge ny drift /ombygging av et fôringsanlegg med tanke på fôring innen matproduksjon i landbruket.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i teknikk og industriell produksjon jobber vi med å foreta innstillinger på ulike maskiner.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 26.11.2012 08:52

  10. Varmekabler på bad

    Presentasjon

    Hensikten med denne oppgaven er å jobbe med målestokk, beregne areal og regning med formler. Arbeidsoppdraget vil, ut fra ei konkret arbeidstegning, gå ut på:

    1. Finne en logisk målestokk.

    2. Beregne areal og effekt på varmekabler.

    Denne oppgaven tar utgangspunkt i en plantegning av en leilighet (målestokken er 1:50, og den må skrives ut i A3-format). Denne leiligheten er ikke helt ”A4” i utformingen, og er fin å bruke til utregning av areal i forskjellige geometriske figurer.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.12.2012 15:29

  11. Vannmengde i sand

    Hensikten er at elevene skal gjøre målinger på vannmengden i en bestemt mengde sand og finne prosentvis innhold av vann.

    Arbeidsoppdraget går ut på å:

    1. Veie en bestemt mengde sand og måle volumet.

    2. Varme opp sanden til ca. 105 °C og la den stå til den er tørr.

    3. Veie opp sanden på nytt og beregne hvor mye vann det var i sanden. Vi skal også prøve å finne ut hvor mye volumet er minsket.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i BA-faget dekker vi opp å beregne størrelser, vekt, volum og masse, samt måltaking.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 14.12.2012 16:14

  12. Nivellering

    Hensikten er at elevene skal gjøre målinger, føre tabell og beregne høydeforskjeller ved hjelp av nivellering. Oppgaven kan utvides med volumberegninger av masse. Opplegget er en praktisk øvelse som også kan gjøres om vinteren med snø.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i matematikk, jobber vi med utforskning og problemløsing ut fra en praktisk situasjon som stigningsforhold ved å måle, gjøre beregninger ved hjelp av formler og føre verdier inn i tabell.

    Arbeidsoppdraget går ut på å:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 17.12.2012 09:20

  13. Sammenheng mellom algebra og kontinuitetsmåling

    Dette er en oppgave man jobber to og to, og dere skal arbeide med kontinuitetsmåling, formelsnuing og vurdere måleresultatene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 10.12.2014 16:57

  14. Tverrfaglig FYR-prosjekt i Ungt Entreprenørskap og Programfag

    Gruppas egenproduserte hytter/store søpleboder og/eller annet praktisk arbeid skal “selges av produsentene”.

    Arbeidet skal foregå i etablerte arbeidslag, organisert som et firma og følgelig må følgende utarbeides /etableres:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 12.11.2014 15:06

  15. Blodsukker, diabetes og livsstil

    Foto:Science Photo Library/NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa. Kilde. ndla.no

     

    Om undervisningsopplegget (rammer)

    Kortfattet og punktvis presentasjon av undervisningsopplegget som skal vise:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.10.2016 11:42

  16. Forholdstall og fargelære 2

    Du skal jobbe med begrepet forholdstall og et vanlig forholdstall som kvantitetskontrast. Du skal lære å uttrykke forholdstall som brøker eller som desimaltall, samt hvordan vi regner ut et forhold i prosent.

    Figur 1: Kvantitetskontrast
    Foto: Aina Fardal. Lisens: CC by-nc-sa

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.11.2012 10:12

  17. Skyvelære

    I denne oppgaven skal vi lære å bruke skyvelære, samtidig som vi skal se at det er et hjelpemiddel til å sammenligne tallverdier til brøker.

    Poenget er å oppdage at det er 2 måleskalaer som kan benyttes.

    Under ressurser ligger en link til hvordan vi bruker et skyvelære til å måle både utvendige og innvendige lengder.

    Foto: Science Photo Library / NTB Scanpix. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Cecilie Isaksen Eftedal - 17.12.2012 10:16