Search page

Søket fant 28 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Middag med energi

    Tverrfaglig opplegg som inkulderer fagene matematikk, naturfag og helsefremmende arbeid.

    Elevene skal lage en treretters middag, beregne energi og forklare hvordan maten brytes ned i fordøyelsessystemet.

    Tverrfaglig muntlig vurdering.

    2901sibi - 22.09.2013 17:51

  2. Økologisk fotavtrykk

    Et undervisningsopplegg med utgangspunkt i problemstillingen: Hvor stort økologisk fotavtrykk har hver person på jorda tigjengelig i utgangspunktet?

    Erlend Thune - 27.09.2012 11:17

  3. Språk, naturfag, mat, formingsfag,...

    Dekk læreplanmål ved å lage og spise god mat samtidig som man har hyggelig sosialt samvær. Noen av læreplanmålene som kan dekkes/knyttes opp mot oppgaven er:

    Fremmedspråk nivå 1:

    • sammenligne noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
    • gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur
    • drøfte sider ved dagligliv, tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge

    Naturfag (alle læreplanmål innen temaet ernæring og helse)

    Erlend Thune - 27.09.2012 14:39

  4. Utforske en pendel, og lære om svingninger og resonans

    Bygninger og maskiner utsettes ofte for svingninger og resonans. Dette er viktig å ta høyde for ved konstruksjoner for å hindre uønsket slitasje, sammenbrudd og ulykker. Se videolink om Tacoma Brigde.

    Kompetansemål: Forskerspiren (1nat-YF) og matematisk beskrivelse (1mat-YF)

    Utforske en pendel for å lære grunnleggende begreper om svingninger.

    1. Hva påvirker svingetida?

    2. Hvordan øke utslaget (amplitude)?

    3. Hva er det matematiske uttrykket for svingetida?

    4. Hva er resonans og hvordan oppstår det?

    2710booy - 18.02.2014 20:20

  5. Blandingsforhold i skjærevæske

    Læringsmål: Elevene skal bli i stand til å blande/etterfylle skjærevæske for sponbearbeidende maskin, etter gjeldende HMS-krav.

    Romforståelse, omgjøring mellom målenheter.

    Grunnleggende ferdigheter: lesing og regning i teknikk og industriell produksjon.

    Anders Herfoss - 19.02.2014 13:18

  6. Er ditt forbruk bærekraftig?

    Et undervisningsopplegg i naturfag og matematikk som passer for alle utdanningsprogram, der elevene skal kartlegge og vurdere sitt eget forbruk. I tillegg skal de bli kjent med kommunens ordning for sortering og gjenvinning av avfall.

    Opplegget gjennomføres i grupper og munner ut i en presentasjon som vurderes med karakter.

    2810mjka - 24.10.2013 14:34

  7. Solovn, tverrfaglig prosjekt i naturfag, matematikk og TIP

    Følgende undervisning bør lærer ha gjennomgått på forhånd:

    • Gjennomgang av solfangere bør være gjort.
    • Global oppvarming er lurt å ha drøftet
    • Areal og volum er gjennomgått
    • Tas sammen med kompetansemålet i økonomi

    fape2605 - 29.01.2014 23:24

  8. Eigne forbruksval

    Ei gruppeoppgåve der elevane skal læra om eigne forbruksval og om ulike materialtypar dei finn på verkstaden.

    Solveig M Bergo Nielsen - 29.12.2013 16:35

  9. Lag en beholder til kosmetisk krem

    Elevene skal lage et kosmetisk produkt i naturfag. Hva er mer naturlig enn å lage en beholder til den! Vi har lagd den i gips, leire og nå sist med en 3D-printer. Her er det bare fantasien som setter grenser.

    Erlend Thune - 20.02.2014 15:24

  10. Prosjekt Hudkrem

    I dette prosjektet blir det jobbet på tvers av flere fag (matematikk, engelsk, naturfag, norsk og programfag DH). Elevene får i oppdrag å produsere en hudkrem hvor sluttproduktet skal presenteres på en kreativ måte i krukke eller eske. Det må fastsettes en pris på produktet og det skal markedsføres i England. Hele prosessen skal dokumenteres i norsk.

    ragnhild.baglo - 11.03.2014 10:02

  11. Hans Rosling: Global population growth, box by box

    Hans Rosling: Global population growth, box by box

    Hildegunn Moland - 10.11.2015 13:04

  12. Bærekraftig og økonomisk ferietur

    Dere skal planlegge en reise tur-retur fra Askim Vgs til dere står på adresse 4 Pennsylvania Plaza New York 10001.

    Planlegge reiserute og transportmidler. Bruk internett og reiseselskaper.

    Oppgi reisetid og pris på turen totalt.

    Hvor mange gram CO2 er du ansvarlig for på en slik reise? Se tabell i naturfagsboka (Senit s.88)

    Planlegg deretter en «grønn» reiserute, med minst mulig utslipp av CO2. Hvordan endrer dette pris og reisetid på ferien din? 

    bodrek@ostfoldfk.no - 05.02.2015 15:41

  13. Kosthold - lage et måltid

    Dette er et opplegg hvor man tar utgangspunkt i at elevene lager et måltid i programfaget og at elevene jobber videre med dette i engelsk og naturfag. (Gjerne norsk også, selv om vi ikke har tatt med det her.)

    Anja Saxebøl - 15.03.2016 10:56

  14. FYR- design, planlegging og produksjon av sydde produkter for Vg1 Design og håndverk

    Design, planlegging og produksjon av sydde produkter for Vg1 Design og håndverk.

    Sluttprodukt: et valgfritt ferdig sydd tekstilprodukt.

    cj@huldranloke.no - 01.03.2016 20:20

  15. Finn spireprosenten i korn

    Undervisningsopplegg fra ndla naturbruk.

    Forsøk: Finn spireprosenten i korn.

    Hvor god kvalitet har såkornet?

    I dette forsøket skal elevene så korn, deretter registrere og beregne hvor stor andel av kornet som spirer.

     

    Berit Reitan - 19.04.2016 10:33

  16. Pannacotta med smak av tverrfaglighet

    Elevene skal lage en pannacotta, og må i den forbindelse gjøre beregninger om volum, pris og næringshold.

    ase.midttun@hfk.no - 07.12.2016 12:46

  17. Måleusikkerhet

    Foto: Bodil Bergersen, CC-by-sa

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i fagene matematikk, naturfag og tegning & bransjelære for å vise hvor viktig det er å velge rett måleredskap. Elevene utfører oppdraget i grupper på tre som lærer har satt opp på forhånd. Alle leverer eget ark med måleresultater og evaluering.

    Hensikten med oppgaven:

    bodil-ahrens.berge - 30.01.2013 15:19

  18. IDÈBANK FOR TVERRFAGLIG SAMARBEID mellom fellesfag og programfag på medier og kommunikasjon

    Målet med denne idébanken er å gjøre det enkelt for deg som lærer å sette i gang tverrfaglig opplæring på egen skole. Banken inneholder ideer til undervisningsopplegg/oppgaver med tilknyttede kompetansemål. Ved å ta tak i en idé du liker og kontakte en lærer du vil samarbeide med i det andre faget, er du allerede i gang! Utfra dette kan dere i samarbeid lage et detaljert undervisningsopplegg med vurderingskriterier. Ta også gjerne med elevene underveis! Ideene er, som det ligger i navnet, mulig å tilpasse eller lage en vri på ved å endre tema, kompetansemål eller omfang.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 14.05.2013 08:47

  19. Måling av blodsukker ved sunn og usunn frukost

    Eit tverrfagleg arbeid med programfaglærar. Vi måler blodsukkeret til elevane 3 gonger. Vi måler blodsukkeret før frukost, etter frukost og til slutt etter tur. Halve klassen et ein sunn frukost medan den andre halve klassen et ein usunn frukost.

    Geir Løland - 23.10.2013 11:32

  20. Tverrfaglig arbeid med motorblokk

    Tverrfaglig samarbeid med engelsk, norsk, matematikk og naturfag med utgangspunkt i tekniske tjenester Vg1, TIP.

    Læringsmål fra alle nevnte fag. Muntlige og skriftlige øvelser og vurdering.

    Lærer Michelle Weme - 19.02.2014 14:20

Pages