Search page

Søket fant 7 resultater på 0.041 sekunder.

Søkeresultater

  1. Rundballer

     

    Foto: Jens Arne Meistad

     

    Hensikten med oppgaven er at elevene skal kjenne igjen geometriske former, gjøre gode målinger og deretter bruke tilhørende formler i beregninger.

    I tillegg til kompetansemål i matematikk (se under kompetansemål) dekker vi også den grunnleggende ferdigheten å kunne regne i naturbruk:

    Wenche Dypbukt - 19.01.2015 09:15

  2. Matematikk i ei kasse med settepoteter

    (Foto: Tvedestrand og Åmli vgs.)

    Små, enkle regneoppgaver med utgangspunkt i mål og vekt på kasser med settepoter.

    Julie Bjørnstad - 12.09.2014 08:18

  3. Matte og skogbruk

    Handler om å kombinere  deler av geometriundervisningen med noen enkle målinger i skogbruk.

    jensjo@vfk.no - 04.11.2015 12:40

  4. Finn spireprosenten i korn

    Undervisningsopplegg fra ndla naturbruk.

    Forsøk: Finn spireprosenten i korn.

    Hvor god kvalitet har såkornet?

    I dette forsøket skal elevene så korn, deretter registrere og beregne hvor stor andel av kornet som spirer.

     

    Berit Reitan - 19.04.2016 10:33

  5. Filetering av fisk, beregne svinn og fortjeneste

    Foto: Tom Haga / Norges sjømatråd. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Elevene skal lære seg å bruke måleredskaper, måleenheter og regne med prosenter og prosentfaktor. Samtidig er det fokus på å vurdere målenøyaktighet og målemetoder.

    Rolf Liebich - 14.05.2013 11:37

  6. Yrkesretting matte-naturbruk oppgåve

    Dette er ein konkret oppgåve knytt opp mot ein viktig prosess på hausten i forbindelse med saueproduksjon. Her bruker vi dagsaktuell tabell fra respektive slaktemottak og tal for innleverte dyr frå eiga besetning. Gjennomsnittstal etter eiga veging i fjøsen og haldvurdering gjort i fjøs i lag med programfaglærar. Så estimerer elevane kva dei kan forvente av inntekt. Denne kan utvides til å legges inn i rekneskap/økonomi og til å lage budsjett for neste sesong.

    ronjoh - 17.09.2013 14:18

  7. Fruktsalat og prosentregning

    Elevene får utdelt frukt og lager fruktsalat. Vi regner ut avskjær/svinn, andeler og prosentandeler. Til slutt spiser elevene fruktsalaten.

    Foto: Opplysningskontoret for egg og kjøtt. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

    Thorleif Westby - 07.11.2013 10:08