Search page

Søket fant 26 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Ny Barnehage

    Det blir bygget en ny barnehage i bygden din. Du får i oppdrag og se på uteområdet rundt barnehagen. Her skal det settes opp ulike lekeapparater. Du får klar beskjed om at sikkerheten er meget viktig! Ellers får du ganske frie tøyler av kommunen. Det eneste kommunen krever er først en skisse hvor du tegner inn de lekeapparatene du ønsker barnehagen skal ha (tegn riktig i forhold til kart/virkelighet). Kommunen poengterer også at du ikke skal overstige et budsjett på 500 000 kr. Let på internett og finn ca. pris på apparatene og pris på sand/bark (brukes til sandkasse, eller mykt underlag).

    Espen Sudbø - 22.11.2013 12:10

  2. Budsjett og regnskap - "Sy luhkka"

    Innenfor programfaget produksjon, skal elevene lage enkle håndverksprodukter relatert til ulike kulturer, håndverkshistorie og trender. Skolen vår ligger i et område med relativt nær tilknytning til det samiske, både historisk og i dag. Vi har derfor valgt at elevene skal sy seg hver sin Luhkka (en samisk «poncho»).

    I tilknytning til dette prosjektet skal elevene også konkretisere og begrunne eget produkt i forhold til blant annet økonomiske rammer, altså lage budsjett. Dette er også et av målene i matematikk.

    jorjo200579 - 18.06.2014 11:48

  3. Repetisjonsoppgaver om økonomibegreper

    Her er en oppgave der man får repetert alle begrepene innen økonomi.

    Elisabeth K - 11.03.2015 13:36

  4. Arbeidsoppgave i budsjett, regnskap, lån og sparing

    Oppgaven handler om en tenkt person som ønsker å ta opp lån i forbindelse med kjøp av leilighet. Elevene får i oppgave å bruke lånekalkulator til å beregne terminbeløp for lånet, sette opp et budsjett og føre regnskap, samt bruke sparekalkulator.

    karinh - 03.01.2014 10:24

  5. Skoletur

    Målet for oppgava er at elevene skal ta del i planlegging av en eventuell skoletur, og se at vi bruker matematikk i mange sammenhenger i hverdagen vår. Elevene må innhente opplysninger, bearbeide dem og presentere dem.

    Læringsmål:

    - lage et budsjett

    - bruke prosentregning

    - kunne bruke og vite hva proporsjonale og omvendte proporsjonale størrelser er

    - bruke digitale verktøy (Excel)

    irenee - 06.03.2014 09:53

  6. Handle på krita?

    Et undervisningsopplegg der elevene skal vurdere forbruk og bruk av kredittkort relatert til ungdommers hverdag.

    Opplegget inkluderer grunnleggende ferdigheter ved at elevene skal bruke digitale verktøy og presentere resultatet muntlig.

    Som igangsetter anbefales å se en episode av Luksusfellen (se lenke under). Videre skal elevene jobbe sammen i par og presentere resultatet for resten av klassen.

    Vurderes med karakter etter vurderingskriteriene i oppgaven.

    2810mjka - 17.02.2014 11:42

  7. Prosjekt Hudkrem

    I dette prosjektet blir det jobbet på tvers av flere fag (matematikk, engelsk, naturfag, norsk og programfag DH). Elevene får i oppdrag å produsere en hudkrem hvor sluttproduktet skal presenteres på en kreativ måte i krukke eller eske. Det må fastsettes en pris på produktet og det skal markedsføres i England. Hele prosessen skal dokumenteres i norsk.

    ragnhild.baglo - 11.03.2014 10:02

  8. Bærekraftig og økonomisk ferietur

    Dere skal planlegge en reise tur-retur fra Askim Vgs til dere står på adresse 4 Pennsylvania Plaza New York 10001.

    Planlegge reiserute og transportmidler. Bruk internett og reiseselskaper.

    Oppgi reisetid og pris på turen totalt.

    Hvor mange gram CO2 er du ansvarlig for på en slik reise? Se tabell i naturfagsboka (Senit s.88)

    Planlegg deretter en «grønn» reiserute, med minst mulig utslipp av CO2. Hvordan endrer dette pris og reisetid på ferien din? 

    bodrek@ostfoldfk.no - 05.02.2015 15:41

  9. Budsjett til å lage arbeidsbukk

    Læringsmål: bruke digitale hjelpemidler til å sette opp et budsjett over materialforbruk til å lage en arbeidsbukk.

    Grunnleggende ferdigheter

    Å kunne rekne i inneber å kjenne att og beskrive situasjonar der matematikk inngår, og bruke matematiske metodar til å behandle problemstillingar. Eleven må òg kommunisere og vurdere kor gyldige løysingane er. 

    Elisabeth K - 13.02.2016 15:19

  10. Kosthold - lage et måltid

    Dette er et opplegg hvor man tar utgangspunkt i at elevene lager et måltid i programfaget og at elevene jobber videre med dette i engelsk og naturfag. (Gjerne norsk også, selv om vi ikke har tatt med det her.)

    Anja Saxebøl - 15.03.2016 10:56

  11. Pannacotta med smak av tverrfaglighet

    Elevene skal lage en pannacotta, og må i den forbindelse gjøre beregninger om volum, pris og næringshold.

    ase.midttun@hfk.no - 07.12.2016 12:46

  12. Innred ditt eget rom - praktisk bruk av geometri

    Elevene har på forhånd hatt i lekse å måle soverommet sitt og beregne arealet. Elevene jobber alene eller to og to og bruker hele økta på oppgaven. Det er også muligheter for videreutvikling av oppgaven – evt differensiering for elever som ønsker noe ekstra. Dersom oppgaven samles inn, kan man komme tilbake til oppgaven et par ganger i løpet av året.

    Julie Bjørnstad - 14.02.2017 15:14

  13. Anskaffelse av bil og førerkort - på tide å spare?

    Elevene skal beregne kostnader og mulige finansieringsalternativer for innkjøp av bil og anskaffelse av førerkort klasse B. Elevene kan velge mellom noen gitte biltyper med oppgitt pris, men de må selv finne ut hva det koster å ta førerkortet. Elevene skal beregne ulike alternativer for finansiering og vurdere hva dette koster på lang sikt.

    Julie Bjørnstad - 17.02.2017 09:16

  14. Personlig økonomi, en innføring

    Oppgaven kan brukes som et tverrfaglig prosjekt på Service og samferdsel i fagene matematikk, planlegging og drift og oppfølging. Ellers fungerer oppgaven utmerket godt alene i fagene matematikk, samfunnsfag og selvsagt i økonomifag.

    lendar - 24.10.2013 11:17

  15. Lysåpning og senteravstand

    Arbeide praktisk med grunnsvill og stendere, først bare to stendere, deretter øke og generalisere.

    Måle og finne sammenhenger, notere i OneNote, etter hvert konstruere / bygge opp / lage formler.

    Bruke formlene i regneark.

    Løse formlene med hensyn på de ulike størrelsene som inngår.

    Ytterligere generalisering med antall stendere som variabel n.

    Knut Barder - 07.11.2013 09:29

  16. Anbud på arbeidsbukk

    Tverrfaglig opplegg i matematikk og bygg- og anleggsteknikk med kostnadsberegning av arbeidsbukk.

    Læringsmål:

    Eleven skal lære å bruke digitale verktøy til å sette opp budsjett for å beregne anbud på en arbeidsbukk

    Grunnleggende ferdigheter:

    Å kunne rekne som grunnleggjande ferdigheit inneber å bruke symbolspråk, matematiske omgrep, framgangsmåtar og varierte strategiar til problemløysing og utforsking som tek utgangspunkt både i praktiske, daglegdagse situasjonar og i matematiske problem.

    Elisabeth K - 31.01.2014 13:21

  17. Skiferie budsjett

    Eleven skal sette opp et budsjett og en plan for en skiferie ved å bruke Internett i kombinasjon med Excel og PowerPoint.

    Læringsmål:

    • Forstå hva et budsjett er og hva det bør inneholde.
    • Kunne bruke Excel for å lage ryddige oppstillinger av tall og annen informasjon.
    • Planlegge en aktivitet og tenke gjennom detaljene i en slik aktivitet.
    • Kunne presentere en reiseplan for klassen ved hjelp av tekst, tall, bilder og video.

    Grunnleggende ferdigheter:

    0603moeg - 18.02.2014 19:18

  18. Hverdagsøkonomi

    Budsjett og refleksjon over økonomi etter å ha sett "Luksusfellen". Laget for Helse og oppvekst, men kan brukes på alle studieretninger.

    annkl4 - 27.03.2014 12:01

  19. Økonomi og helse

    Fagene som inngår - matematikk, yrkesutøvelse og norsk kan også tas med.

    Kompetansemål fraY5 - gjøre greie for ....... Arbeidstaker, roller, regelverk, kommunikasjon, økonomi, prosentregning, lønn og skatt, søknad - skriftlig kommunikasjon. Digitale ferdigheter.

    Ressurser og utstyr:
    Kalkulator, lærebøker, Internett, egne erfaringer og nettressurser til forlagene og NDLA.

    Læringsaktivitet:
    Begynne med å finne en stilling.

    Tenk en 100% stilling hvor du betaler 33 % skatt. Finn nettolønn.

    jan.kjetil.tjemsland@rogfk.no - 09.12.2014 11:18

  20. Salg av vafler

    Klassen skal selge vafler på skolen for å tjene penger til en skoletur. I den forbindelse må elevene beregne kundegrunnlag, bestemme hvor mye vafler de skal lage, fastsette pris, etc.  Videre er det meningen at de skal sette opp et budsjett og føre regnskap.

    Wenche Dypbukt - 13.01.2015 15:35

Pages