Search page

Søket fant 16 resultater på 0.044 sekunder.

Søkeresultater

  1. Additiv og subtraktiv form

    De første oppgavene er matematikkoppgaver der elevene skal regne areal av sammensatte geometriske figurer.

    Den siste oppgaven er tverrfaglig der elevene skal jobbe med grunnformer i kartong for å trene på å bruke formbegreper i praktisk arbeid.

    Læringsmål:

    Aina Fardal - 21.03.2014 20:55

  2. Omkrets av additiv og subtraktiv form

    Denne oppgaven er en tilleggsoppgave til oppgaven "ADDITIV OG SUBTRAKTIV FORM" som også ligger ute på fyr.ndla.no.

    Elevene skal jobbe med å regne omkrets av sammensatte geometriske figurer og lære hvordan de kan bruke Pytagoras til å regne ut lengder som ikke er oppgitt.

    Aina Fardal - 21.03.2014 21:05

  3. Positiv og negativ form - areal av sammensatte figurer

    POSITIV OG NEGATIV FORM
    VI ADDERER OG SUBTRAHERER FORMER

     

    Et undervisningsopplegg der elevene skal regne ut sammensatte arealer ved å addere og subtrahere former.

    Foto: Wenche Dypbukt (elevarbeid ved Charlottenlund vgs.)

     

    Wenche Dypbukt - 20.01.2015 12:29

  4. Litt matematikk i fargehjulet

    Vi benytter fargehjulet til å tegne kvadrat, rektangel osv. Elevene finner ut av areal og omkrets o.a.

    Mange av D&H elevene har et noe anstrengt forhold til matematikk. I dette opplegget (som meget lett kan utvides til å omfatte pytagoras, formlikhet osv.), skal elevene tegne, måle og fargelegge. Litt aktivitet letter innlæringen er grunntanken her.

    Anders Fløtra - 08.04.2013 13:27

  5. Emballasjedesign

    Oppgave der elevene skal designe og lage en emballasje som rommer 1 liter. Elevene står fritt til å velge form. En av dimensjonene (høyde eller grunnflate) må låses. Elevene bestemmer selv hvilken og gir denne dimensjonen ønsket størrelse. Deretter beregnes den andre ved å snu om på volumformel (eller ved prøving og forbedring).

    elro0604 - 23.10.2013 14:50

  6. Prosjekt Hudkrem

    I dette prosjektet blir det jobbet på tvers av flere fag (matematikk, engelsk, naturfag, norsk og programfag DH). Elevene får i oppdrag å produsere en hudkrem hvor sluttproduktet skal presenteres på en kreativ måte i krukke eller eske. Det må fastsettes en pris på produktet og det skal markedsføres i England. Hele prosessen skal dokumenteres i norsk.

    ragnhild.baglo - 11.03.2014 10:02

  7. Lage pute

    I dette undervisningsopplegget skal elevene framstille en pute fra ide til ferdig produkt.

    Foto: Hans / Pixabay.com
    Lisens: PD

    Lage en inspirasjonscollage, ideskisser av form, dekor og presentasjonstegning.

    Det skal lages mønster til puta.

    Putetrekk skal vrangsyes, størrelse, form, stoff og dekor er valgfritt.

    Rolf Liebich - 23.04.2014 13:17

  8. Forholdstall og fargelære 1

    Hensikten med oppgaven er å koble forholdstall til ulike papirformat.

    Konkrete læringsmål er begrepet forholdstall og vanlige forholdstall som kvantitetskontrast.

    Figur 1: Kvantitetskontrast
    Foto: Aina Fardal. Lisens: CC by-nc-sa

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.11.2012 09:30

  9. Geometriske former

    Oppgaven er en introduksjon til temaet om geometriske former i Design- og håndverksfaget og en introduksjon til volum i matematikkfaget.

    Klassen blir delt i 4 grupper. Hver gruppe skal beregne, utføre og dokumentere læringsoppdrag med ulike geometriske figurer som utgangspunkt. Gruppene lager former i 2D og 3D. Oppgaven tar utgangspunkt i former med rette sideflater. Sylinder, kjegle og kule er utelatt, og kan dermed være en mulig utvidelse av oppgaven.

    Aina Fardal - 30.01.2013 15:48

  10. Pepperkakehus

    I denne oppgaven skal elevene planlegge baking av tre pepperkakehus og bake disse.

    Arbeidsoppdraget består i å:

    1) lage en tegning av pepperkakehusene

    2) bergene mengden deig som trengs

    3) gjøre kostnadsberegninger

    4) bake pepperkakehusene og evaluere resultatet

    Når kakene skal bakes kan tilgang på ovn være en begrensende faktor. For å sikre at men får gjennomført bakinga på rimelig tid kan det være lurt å kreve av elevene at alle fire vegger til pepperkakehuset skal få plass på et bakebrett.

    elro0604 - 12.03.2013 15:01

  11. Ittens fargesirkel og geometri

    Ittens fargesirkel kan være et fint utgangspunkt for å regne areal av sammensatte figurer samtidig som elevene lærer viktige begreper i fargelære. Geogebra blir brukt i denne oppgaven til å finne lengdene på de ulike geometriske figurene i fargesirkelen. Dersom det er ønskelig at elevene ikke skal utføre disse målingene digitalt, kan man i stedet printe ut bildet av fargesirkelen.

    Fokus på grunnleggende ferdigheter i oppgaven:

    Aina Fardal - 14.05.2013 12:41

  12. Forhold: Det gylne snitt og menneskekroppen

    Dette er en praktisk øvelse hvor elevene måler avstanden fra gulv til navle, fra navle til isse osv. Siden skal de regne ut forholdet mellom de ulike størrelsene for så å oppdage at det gylne snitt går igjen i menneskekroppen. Det er en rekke andre gylne snitt i menneskekroppen; f.eks. bredden på munnen dividert med bredden på nesen eller bredden på de to fortennene dividert på høyden på tennene. Det gylne snitt definerer ofte det vi i vår kultur oppfatter som et pent ansikt og en velproporsjonert kropp. Dette kan elevene utforske videre på egenhånd

    Anders Fløtra - 23.10.2013 11:00

  13. Blandinger og forhold, NCS

    Vi tar utgangspunkt i det naturlige fargesystemet NCS. Elevene henter selv fargekort hos fargehandleren. Definisjon av fargekoden repeteres og vi regner med de praktiske følgene når vi skal blande farger.

    Anders Fløtra - 23.10.2013 13:23

  14. Blandingsforhold med fargesirkel(NCS)

    Introduksjon av blandingsforhold med NCS. Elevene skal ved hjelp av bestemte farger og fargekoder finne blandingsforhold. Gjennom å lage forskjellige farger i forskjellige mengder kan får elevene se blandingsforhold både som farger og som tall.

     Undervisningsopplegget inneholder:

    • Lærerveiledning
    • Oppgaver
    • Generelle oppgaver om blandingsforhold

    Håkon Tveit - 09.02.2015 16:26

  15. Design en pute

    Oppgaven består i å designe en pute som skal selges i en interiørbutikk i byen. For at puten skal være salgbar, må hensyn til trend og målgruppe spille inn i designprosessen fra ide til ferdig produkt. I tillegg skal oppgaven lære hensiktsmessig materialforbruk og økonomiske rammer for arbeidet. Matematikkoppgavene kan brukes uavhengig den praktiske gjennomføringen i Design og håndverk. 

    Aina Fardal - 11.03.2015 10:59

  16. Forholdstall og fargelære 2

    Du skal jobbe med begrepet forholdstall og et vanlig forholdstall som kvantitetskontrast. Du skal lære å uttrykke forholdstall som brøker eller som desimaltall, samt hvordan vi regner ut et forhold i prosent.

    Figur 1: Kvantitetskontrast
    Foto: Aina Fardal. Lisens: CC by-nc-sa

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.11.2012 10:12