Search page

Søket fant 37 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Rommet ditt

    Elevene skal tenke seg at de skal pusse opp sitt eget rom hjemme. Det skal males, legges gulvbelegg/parkett og kjøpes gardiner.

    Elevene må gjøre nødvendige mål hjemme og gjøre beregninger på materialer og kostnader. Elevene må sette opp budsjett for dette prosjektet.

    Hensikt:

    Line Johnsen - 13.05.2013 16:07

  2. Utforme og planlegge blomsterbed i parkanlegg

    Det skal anlegges et nytt blomsterbed i en privat hage. Bedet skal være utformet med en rektangulær midtdel og med en halvsirkel i begge kortendene, med diameter lik kortenden. Det skal beregnes materialkostnader og tidsbruk og kostnader til dette blomsterbedet med kravspesifikasjoner, og det skal lages ei skisse i målestokk 1:10 til kunde.

    Eleven skal finne materialleverandør til det som trenges ved bruk av internett, annonseaviser eller telefonkontakt. Eleven skal også estimere arbeidstida og gi et skriftlig tilbud på denne jobben.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 18:23

  3. Utregning av garasjeoppgave

    Elevene får en oppgave der de skal bli kjent med formler og bruk. De vil også se at det er noe de regner på i programfaget sitt, og at det er nyttig i fremtidig yrke.

    Mille - 07.11.2013 09:38

  4. Husmodellen

    Oppgaven er delt i tre ulike læringsoppdrag som alle bygger på en arbeidstegning (skisse av fasadetegning) av et hus. Lav inngangsterskel på hvert læringsoppdrag. Regning med målestokk, areal, volum, tetthet, prosent, og omgjøring mellom enheter.

    Oppgavene ligger vedlagt, samt fasadetegning.

    Maria Therese Kirkerud - 14.11.2013 14:39

  5. Simlean

    Med spillet Simlean kan elevene være byggeleder på en byggeplass. Simlean beskriver kompleksiteten på en byggeplass. Som byggleder må eleven ta avgjørelser i forhold til bestillinger, lagerkostnader og personell. Målet med spillet er å finne den mest kostnadseffektive måten å lede byggeprosessen på.

    harbre - 14.05.2013 09:38

  6. Lage innhegning for husdyr

    Planlegge og bygge en innhegning for mindre husdyr, som kaniner, høns, lam o.l.

    Foto: Rolf Liebich. Lisens: CC-by-sa.

    Oppgaven er relativt åpen, men det er gitt betingelser/rammer for materialer og hvordan det kan løses. Det skal først lages et par skisser over alternative løsninger, hvor elevene får gjøre erfaringer med at arealet kan variere innenfor en gitt omkrets.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 17:15

  7. Lærlinglønn bygg

    Ein skal kunne rekne ut timelønn, årslønn og feriepengar.

    Geir Løland - 12.02.2013 10:48

  8. Volum av fjell og sprengstein

     Bodil Bergersen

    Foto: Bodil Bergersen, CC-by-sa

    Elevene jobber med en modell av et fjell. Fjellet skal fjernes for å gi plass til en vei, så det skal sprenges og kjøres bort. Volumet skal beregnes både før og etter sprenging.

    Læreren (eller elevene?) lager en modell av et fjell i isopor. Målestokk oppgis.

    Hensikten med oppgaven er at elevene lærer å

    bodil-ahrens.berge - 20.03.2013 21:09

  9. Matematikk på betongverkstedet

    Elevene skal ta nødvendige mål på arbeidsstasjonene på verkstedet. Etterpå skal beregningene gjøres i matematikktimen.

    Line Johnsen - 07.11.2013 11:22

  10. Praktisk bruk av formler

    Elevene skal etter endt gjennomføring ha fått en større forståelse innenfor bruk av areal, volum og vekt.
    Elevene skal også få til mengdeenheter og kunne finne ut hvor mye de må bestille for at jobben skal kunne gjennomføres.

    Mille - 06.11.2013 14:56

  11. Mål av våtrom

    Som flislegger kan du komme til en jobb og ikke vite hva som er gjort av murarbeid før du skal legge fliser. Dersom du legger fliser på et bad som ikke er riktig konstruert, står du selv i fare for å måtte dekke feilene. Det er derfor veldig viktig at du er sikker på at både vegger og gulv er i orden.

    Undervisningsopplegget inneholder realistiske matematikkoppgaver med utregninger som en flislegger må gjøre i forberedelsene av flisleggingen.

    Oppgavene er utarbeidet sammen med forskalingslærer Tor Magne Fiskå gjennom FYR-arbeidet på Godalen VGS.

    Håkon Tveit - 21.01.2015 20:38

  12. Sikting og klassifisering av jord/sand

    Utføre sikting/veiing av jord/sand og utføre de utregninger og kalkulasjoner som naturlig følger med.
    Oppgaven utføres i nært samarbeid med programfagslærer, som har ansvar for de programfaglige sidene
    ved oppgaven.

    magmor - 09.04.2014 09:41

  13. Innføring i bygningsberegninger

    Denne oppgaven er laget med tanke på å få matematikken mer forståelig og se sammenhengen mellom fagene og nytteverdien.

    Oppgaven har blitt brukt i programfag etter at vi har tatt for oss flere yrker og sett sammenhengen mellom disse.

    Julie Bjørnstad - 17.11.2015 22:10

  14. Måleusikkerhet

    Foto: Bodil Bergersen, CC-by-sa

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i fagene matematikk, naturfag og tegning & bransjelære for å vise hvor viktig det er å velge rett måleredskap. Elevene utfører oppdraget i grupper på tre som lærer har satt opp på forhånd. Alle leverer eget ark med måleresultater og evaluering.

    Hensikten med oppgaven:

    bodil-ahrens.berge - 30.01.2013 15:19

  15. Blanding av betong

    BLANDINGSFORHOLD OG SEKTORDIAGRAMMER

    Illustrasjon hentet fra http://ndla.no/nb/node/123478?fag=16381
    Laget av Wenche Dypbukt

     

    Beskrivelse/Presentasjon

    Wenche Dypbukt - 18.02.2013 18:52

  16. Lage inngangsparti

    Foto: Rolf Liebich. Lisens: CC-by-sa.

    Det må lages tilrettelagt adkomst for rullestolbruker til ei hytte. Ved inngangsdøra skal det lages skråplant adkomst til inngangsdøra. Utgangspunktet er at betongplattingen foran døra er 0,75 m over bakkenivå, langs den ene veggen er det ei betongtrapp og skråplanet skal gå langs murveggen på andre sida av inngangen. Skråplanet skal utføres i betong, direkte på fjellgrunn.

     

    Rolf Liebich - 14.05.2013 09:58

  17. Får du bruk for matematikk på byggfag?

    Denne oppgaven går ut på at man skal tenke seg at man skal pusse opp et bad. Hva trenger eleven av kunnskaper for å utføre en slik oppgave?

    Passer godt som oppstart i matematikk. Da får du som lærer også innblikk i hva elevene kan fra ungdomsskolen.

    Elevene må bruke grunnleggende ferdigheter både fra matematikk og felles programfag for BAT. Alle hovedområdene fra matematikklæreplanen blir delvis berørt. Flere mål fra læreplanen i felles programfag i BAT.

    Line Johnsen - 14.05.2013 12:11

  18. Anbod bygg

    Elevane skal diskutere kva anbud er og rekne ut eit anbud på flislegging av eit bad. Når dei reknar ut anbudet kan elevane arbeide 2 og 2. Elevane skal skrive namnet sitt på ein lapp og levere inn sitt anbud.

    Geir Løland - 14.05.2013 11:59

  19. Lage ballkasse

    Illustrasjon: Rolf Liebich

    Det skal lages ballkasser til oppbevaring av treningsfotballer. Kassene skal stå inn til en vegg på lagerrommet i klubbhuset. Elevene skal jobbe med geometriske utfordringer, beregne diametre, høyder/lengder og volumer og tilpasse en eller flere alternative løsninger på utfordringen.

    Med 3 ulike ballstørrelser, må elevene pusle litt med tallene og finne/prøve seg fram til en eller flere mulige løsninger på hvordan kassene kan lages.

    Rolf Liebich - 23.10.2013 13:31

  20. Anbud på nytt gulv

    Måle opp og finne areal på gulv og vegg.

    Finn pris for gulv

    Finn pris for vegger.

    Gi et anbud på legging av nytt gulv (parkett) og nye vegger (veggpanel) i klasserommet. Bruk kampanjepris (se under). Beregnet arbeidstid er 2 dager. Timelønn = 350 kr/time.

    Harald Eidhammer - 29.10.2013 13:37

Pages