Search page

Søket fant 18 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Modellbygging i matematikkfaget

    Bygge modell av leikehytte som i løpet av året skal byggast på verkstaden.

    Tal og algebra

    • gjere overslag over svar, rekne praktiske oppgåver, med og utan digitale verktøy, presentere resultata og vurdere kor rimelege dei er
    • tolke og bruke formlar som gjeld dagegliv og yrkesliv

    Geometri

    Stein Loftesnes - 17.09.2013 14:04

  2. Rommet ditt

    Elevene skal tenke seg at de skal pusse opp sitt eget rom hjemme. Det skal males, legges gulvbelegg/parkett og kjøpes gardiner.

    Elevene må gjøre nødvendige mål hjemme og gjøre beregninger på materialer og kostnader. Elevene må sette opp budsjett for dette prosjektet.

    Hensikt:

    Line Johnsen - 13.05.2013 16:07

  3. Utforme og planlegge blomsterbed i parkanlegg

    Det skal anlegges et nytt blomsterbed i en privat hage. Bedet skal være utformet med en rektangulær midtdel og med en halvsirkel i begge kortendene, med diameter lik kortenden. Det skal beregnes materialkostnader og tidsbruk og kostnader til dette blomsterbedet med kravspesifikasjoner, og det skal lages ei skisse i målestokk 1:10 til kunde.

    Eleven skal finne materialleverandør til det som trenges ved bruk av internett, annonseaviser eller telefonkontakt. Eleven skal også estimere arbeidstida og gi et skriftlig tilbud på denne jobben.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 18:23

  4. Hytteutvidelse

    Rik matteoppgave hvor elevene skal tegne et påbygg på en hytte i forskjellige målestokker. Kan brukes som en introduksjon til målestokk. Det er en fordel at elevene har kjennskap til arealbegrepet og kan regne arealet av enkle figurer på forhånd.

    Elevene må ha gradskive og linjal.

    Håkon Tveit - 12.05.2015 09:05

  5. Nivellering

    Hensikten er at elevene skal gjøre målinger, føre tabell og beregne høydeforskjeller ved hjelp av nivellering. Oppgaven kan utvides med volumberegninger av masse. Opplegget er en praktisk øvelse som også kan gjøres om vinteren med snø.

    I forhold til regning som grunnleggende ferdighet i matematikk, jobber vi med utforskning og problemløsing ut fra en praktisk situasjon som stigningsforhold ved å måle, gjøre beregninger ved hjelp av formler og føre verdier inn i tabell.

    Arbeidsoppdraget går ut på å:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 17.12.2012 09:20

  6. Lage inngangsparti

    Foto: Rolf Liebich. Lisens: CC-by-sa.

    Det må lages tilrettelagt adkomst for rullestolbruker til ei hytte. Ved inngangsdøra skal det lages skråplant adkomst til inngangsdøra. Utgangspunktet er at betongplattingen foran døra er 0,75 m over bakkenivå, langs den ene veggen er det ei betongtrapp og skråplanet skal gå langs murveggen på andre sida av inngangen. Skråplanet skal utføres i betong, direkte på fjellgrunn.

     

    Rolf Liebich - 14.05.2013 09:58

  7. Situasjonsplan

    Målet for denne oppgaven er å bruke målestokk og pytagoras til å stikke ut et hus på anvist plass.

    Planet er skissert på tegningen under.

    Illustrasjon: Per Halvor Sjulstad

    Aina Fardal - 14.05.2013 01:14

  8. Lage ballkasse

    Illustrasjon: Rolf Liebich

    Det skal lages ballkasser til oppbevaring av treningsfotballer. Kassene skal stå inn til en vegg på lagerrommet i klubbhuset. Elevene skal jobbe med geometriske utfordringer, beregne diametre, høyder/lengder og volumer og tilpasse en eller flere alternative løsninger på utfordringen.

    Med 3 ulike ballstørrelser, må elevene pusle litt med tallene og finne/prøve seg fram til en eller flere mulige løsninger på hvordan kassene kan lages.

    Rolf Liebich - 23.10.2013 13:31

  9. Anbud på nytt gulv

    Måle opp og finne areal på gulv og vegg.

    Finn pris for gulv

    Finn pris for vegger.

    Gi et anbud på legging av nytt gulv (parkett) og nye vegger (veggpanel) i klasserommet. Bruk kampanjepris (se under). Beregnet arbeidstid er 2 dager. Timelønn = 350 kr/time.

    Harald Eidhammer - 29.10.2013 13:37

  10. Bygging av bindingsverkvegg

    Denne oppgåva tek utgangspunkt i det å bygge ein bindingsverkvegg på utsida av en gamal tømmervegg - som eit ledd i å etterisolere eit hus. Målet er å lære elevane om lengder, rekne ut lysopning, finne kostnader med både isolasjon og materialforbruk, men også timebetaling i forhold til anbud.

    Eian71 - 07.11.2013 10:00

  11. Geometriprosjekt på Bygg- og anleggsteknikk

    Undervisningsopplegget ble gjennomført som et større prosjekt på seks uker (2 dobbeløkter med matematikk per uke) hvor elevene fikk oppgaver i form av Læringsoppdrag. Det inneholder 3 læringsoppdrag som dekker alle kompetansemålene innenfor geometri, og hvor samtlige har forholdsvis lav inngangsterskel. Det er selvfølgelig fint mulig å bruke bare ett eller deler av et læringsoppdrag.

    I prosjektperioden arbeidet vi på verkstedet, samt arbeidsplassene tilknyttet dette.

    Maria Therese Kirkerud - 12.11.2013 13:55

  12. Verktøykasse og geometri

    Tverrfaglig opplegg i matematikk og bygg- og anleggsteknikk med enkle geometriberegninger av verktøykassen.

    Læringsmål: Eleven skal lære å følge tegninger, bruke relevant verktøy, samt gjøre beregninger relatert til verktøykassen de har laget.

    Grunnleggende ferdigheter:

    -Å kunne rekne som grunnleggjande ferdigheit inneber å bruke symbolspråk, matematiske omgrep, framgangsmåtar og varierte strategiar til problemløysing og utforsking som tek utgangspunkt både i praktiske, daglegdagse situasjonar og i matematiske problem.

    Elisabeth K - 31.01.2014 11:57

  13. Anbud på arbeidsbukk

    Tverrfaglig opplegg i matematikk og bygg- og anleggsteknikk med kostnadsberegning av arbeidsbukk.

    Læringsmål:

    Eleven skal lære å bruke digitale verktøy til å sette opp budsjett for å beregne anbud på en arbeidsbukk

    Grunnleggende ferdigheter:

    Å kunne rekne som grunnleggjande ferdigheit inneber å bruke symbolspråk, matematiske omgrep, framgangsmåtar og varierte strategiar til problemløysing og utforsking som tek utgangspunkt både i praktiske, daglegdagse situasjonar og i matematiske problem.

    Elisabeth K - 31.01.2014 13:21

  14. Sirkler, sylindre og andre runde ting

    En oppgave som gir innføring i sirkler og beregning volum av sylindre med i en aktiv/praktisk vinkling.

    Læringsmål:

    • Elevene skal bruke algebra og geometri av sirkler for senere bruk i rørleggerfaget spesielt.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Elisabeth K - 06.02.2014 12:42

  15. Enkel hytteoppgave

    Oppgave ment som en repetisjonsøkt innen areal, pytagoras, prosent og målestokk. Klart definerte oppgaver.

    oleha6 - 27.03.2014 13:47

  16. Tverrfaglig FYR-prosjekt i Ungt Entreprenørskap og Programfag

    Gruppas egenproduserte hytter/store søpleboder og/eller annet praktisk arbeid skal “selges av produsentene”.

    Arbeidet skal foregå i etablerte arbeidslag, organisert som et firma og følgelig må følgende utarbeides /etableres:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 12.11.2014 15:06

  17. Husprosjekt

    Elevane skal teikne skisse og planteikning og bygge ein modell av eit hus. Modellen kan byggast ved hjelp av papp eller dataprogramma Minecraft eller SketchUp . Prosjektet kan vera med å dekka læremål som å:

    andreas.risoy@hfk.no - 02.02.2016 14:53

  18. Innovasjonscamp - norsk, matematikk og programfaget

    Mål: Elevene skal lage et undervisningsopplegg hvor norsk og matematikk brukes inn mot programfagene og prosjekt til fordypning.

    Arbeidsmetodikk: Basert på kreativt arbeid gjennom tanker bak innovasjonscamp, Ungt Entreprenørskap.

    Alle bilder, også i vedlegg: Ingrid Fløtra. Lisens: CC by-nc-sa

    Ingrid Fløtra - 10.04.2016 13:16