Search page

Søket fant 24 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Rommet ditt

    Elevene skal tenke seg at de skal pusse opp sitt eget rom hjemme. Det skal males, legges gulvbelegg/parkett og kjøpes gardiner.

    Elevene må gjøre nødvendige mål hjemme og gjøre beregninger på materialer og kostnader. Elevene må sette opp budsjett for dette prosjektet.

    Hensikt:

    Line Johnsen - 13.05.2013 16:07

  2. Utforme og planlegge blomsterbed i parkanlegg

    Det skal anlegges et nytt blomsterbed i en privat hage. Bedet skal være utformet med en rektangulær midtdel og med en halvsirkel i begge kortendene, med diameter lik kortenden. Det skal beregnes materialkostnader og tidsbruk og kostnader til dette blomsterbedet med kravspesifikasjoner, og det skal lages ei skisse i målestokk 1:10 til kunde.

    Eleven skal finne materialleverandør til det som trenges ved bruk av internett, annonseaviser eller telefonkontakt. Eleven skal også estimere arbeidstida og gi et skriftlig tilbud på denne jobben.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 18:23

  3. Utregning av garasjeoppgave

    Elevene får en oppgave der de skal bli kjent med formler og bruk. De vil også se at det er noe de regner på i programfaget sitt, og at det er nyttig i fremtidig yrke.

    Mille - 07.11.2013 09:38

  4. BOLIGabc - Ord og uttrykk i byggesaker

    En god og detaljert ordliste over ord og begreper innenfor Bygg- og anleggsteknikk.

    Maria Therese Kirkerud - 12.11.2013 13:24

  5. Praktisk bruk av trappeformelen

    En enkel oppgave som går på praktisk bruk av trappeformelen

    Anita - 05.02.2014 14:55

  6. Begreper i geometri 1

    Oppgaven går ut på å teste seg selv i å forstå og gjenkjenne begreper i geometrien.

    Rolf Liebich - 11.03.2015 11:22

  7. Desimaltall og meterstokken

    Mange elever i videregående skole vet ikke hvor lang en meter er! Jeg mener at foreldrene gjerne kan gi ungen sin en meterstokk i julegave eller bursdagspresang. Lær ungen hvordan man måler fra A til B.

    For å øve inn desimaltall kan du som lærer feste en meterstokk på tavla med teip. Skriv 0,00 ved 0cm og 1,00 ved 100cm. Hvor kommer 0,50 til å måtte skrives? Ved 50cm selvfølgelig. Deretter kan læreren spørre om de andre desimaltallene mellom 0 og 1. Nå er det riktignok milliarder av desimaltall mellom 0 og 1, men det er ikke nødvendig å ta alle.

    torhol35@hotmail.com - 30.01.2013 14:49

  8. Lage innhegning for husdyr

    Planlegge og bygge en innhegning for mindre husdyr, som kaniner, høns, lam o.l.

    Foto: Rolf Liebich. Lisens: CC-by-sa.

    Oppgaven er relativt åpen, men det er gitt betingelser/rammer for materialer og hvordan det kan løses. Det skal først lages et par skisser over alternative løsninger, hvor elevene får gjøre erfaringer med at arealet kan variere innenfor en gitt omkrets.

    Rolf Liebich - 13.05.2013 17:15

  9. Mål av våtrom

    Som flislegger kan du komme til en jobb og ikke vite hva som er gjort av murarbeid før du skal legge fliser. Dersom du legger fliser på et bad som ikke er riktig konstruert, står du selv i fare for å måtte dekke feilene. Det er derfor veldig viktig at du er sikker på at både vegger og gulv er i orden.

    Undervisningsopplegget inneholder realistiske matematikkoppgaver med utregninger som en flislegger må gjøre i forberedelsene av flisleggingen.

    Oppgavene er utarbeidet sammen med forskalingslærer Tor Magne Fiskå gjennom FYR-arbeidet på Godalen VGS.

    Håkon Tveit - 21.01.2015 20:38

  10. Åttekantet lysthus - geometri og algebra

        

     

     

    Foto: Wenche Dypbukt

     

    Wenche Dypbukt - 13.04.2015 12:32

  11. Kvadrat og kubikk

    Foto: Bodil Bergersen, CC-by-sa

    Hensikten med oppgaven er å øke forståelsen for sammenhengen mellom og forskjellen på areal og volum

    Arbeidsoppdraget går ut på

    1. å skjære til en kvadratisk plate på en kvadratmeter (1 m2)
    2. å skjære til flere plater og sette disse sammen med den første slik at det blir en kubikkmeter (1 m3)
    3. å beregne diagonalen i kubikkmeteren

    bodil-ahrens.berge - 30.01.2013 15:44

  12. Blanding av betong

    BLANDINGSFORHOLD OG SEKTORDIAGRAMMER

    Illustrasjon hentet fra http://ndla.no/nb/node/123478?fag=16381
    Laget av Wenche Dypbukt

     

    Beskrivelse/Presentasjon

    Wenche Dypbukt - 18.02.2013 18:52

  13. Beregne volum og pris på trelast

    Åpen oppgave med utgangspunkt i Kaplabrikker.

    Limtrebru under bygging. Foto: Lars Mæhlum. Lisens: CC by-sa. Kilde: snl.no

    Utstyr:

    harbre - 13.05.2013 17:43

  14. Dekk og matematikk

    Opplegget tar utgangspunkt i informasjon som står på dekk. Ut fra informasjonen snakker vi om, og vi kan regne på, disse emnene i matematikk:

    Thorleif Westby - 06.11.2013 15:33

  15. Møbelmontering

    Denne oppgaven er knyttet til elevenes produksjon av et skap med glassplate i døren, og består av fire små deloppgaver.

    Inneholder også arbeidstegning av skapdøren.

    Laget av Maria Therese Kirkerud (matematikklærer) og Asbjørn Lura (programfaglærer).

    Maria Therese Kirkerud - 17.12.2013 13:11

  16. Verktøykasse og geometri

    Tverrfaglig opplegg i matematikk og bygg- og anleggsteknikk med enkle geometriberegninger av verktøykassen.

    Læringsmål: Eleven skal lære å følge tegninger, bruke relevant verktøy, samt gjøre beregninger relatert til verktøykassen de har laget.

    Grunnleggende ferdigheter:

    -Å kunne rekne som grunnleggjande ferdigheit inneber å bruke symbolspråk, matematiske omgrep, framgangsmåtar og varierte strategiar til problemløysing og utforsking som tek utgangspunkt både i praktiske, daglegdagse situasjonar og i matematiske problem.

    Elisabeth K - 31.01.2014 11:57

  17. Anbud på arbeidsbukk

    Tverrfaglig opplegg i matematikk og bygg- og anleggsteknikk med kostnadsberegning av arbeidsbukk.

    Læringsmål:

    Eleven skal lære å bruke digitale verktøy til å sette opp budsjett for å beregne anbud på en arbeidsbukk

    Grunnleggende ferdigheter:

    Å kunne rekne som grunnleggjande ferdigheit inneber å bruke symbolspråk, matematiske omgrep, framgangsmåtar og varierte strategiar til problemløysing og utforsking som tek utgangspunkt både i praktiske, daglegdagse situasjonar og i matematiske problem.

    Elisabeth K - 31.01.2014 13:21

  18. Ventilasjonsrør

    Lite opplegg om å lage ventilasjonsrør. Material- og kostnadsberegning.

    Læringsmål:

    • Beregne omkrets av sirkel, overflate av sylinder og areal av rektangel. Se sammenhenger mellom diameter i sirkel og lengden på plata.
    • Øve på valsing og sammenføying av rør.

    kjekn - 05.02.2014 14:57

  19. Trappebygging fra AtB

    Foto: Wenche Dypbukt

     

    Klassen organiseres i grupper. 

    Gruppene skal bruke trappeformelen og «bygge» ei trapp fra A til B.

    Oppdraget starter med å merke av to punkt (A og B) på gulvet eller veggen.  Hver gruppe skal ved hjelp av maskeringstape markere ei trapp som forbinder disse to punktene. Trappa må "bygges" i henhold til trappeformelen.

    Wenche Dypbukt - 06.01.2015 09:41

  20. Tverrfaglig FYR-prosjekt i Ungt Entreprenørskap og Programfag

    Gruppas egenproduserte hytter/store søpleboder og/eller annet praktisk arbeid skal “selges av produsentene”.

    Arbeidet skal foregå i etablerte arbeidslag, organisert som et firma og følgelig må følgende utarbeides /etableres:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 12.11.2014 15:06

Pages