Search page

Søket fant 40 resultater på 0.056 sekunder.

Søkeresultater

  1. Film fra Skrivesenteret om skrivestrategier

    Filmen viser et helhetlig undervisningsopplegg som gir lærere kunnskap og ideer til hvordan de kan arbeide for å utvikle elevenes skrivestrategier i de ulike fasene av skriveprosessen. (www.skrivesenteret.no)

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 12:32

  2. Bruk av skriverammer

    Å gi rammer for skriving handler om å gi støtte til elevene på en slik måte at de kan se for seg tekstene de skal skrive. På denne sida har Skrivesenteret lagt ut skriverammer for debattartikkel både med og uten forslag til tekstbindere. Skriverammene er lagt ut både på bokmål og nynorsk.

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 12:48

  3. Fem prinsipper for god skriveopplæring

    Artikkelen Fem prinsipper for god skriveopplæring sto på trykk i Bedre skole 2/2013. Den er skrevet av Trude Kringstad og Trygve Kvithyld, hhv rådgiver og seniorrådgiver ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.

    Artikkelen har fokus på hva som kjennetegner god skriveopplæring - og hvorfor skriveopplæring er så viktig. Ikke bare i norskfaget, men i alle fag.

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 14:41

  4. Utdrag fra "ambulanse" av Johan Harstad - arbeid med innhold, form og formål i skjønnlitterær tekst

    Heftet "Treffsikker undervisning" er  gitt ut av Skrivesenteret. Det er laget i samarbeid mellom FYR-koordinatorene i norsk og nasjonal koordinator i faget.

    Heftet gir eksempler på hvordan norskundervisninga på yrkesfag kan gjøres treffsikker. Treffsikker undervisning er forankret i kompetansemåla og de grunnleggende ferdighetene. Treffsikker undervisning betyr motivasjon, mening og mestring.

    Hele heftet finner du hos Skrivesenteret:

    Julie Bjørnstad - 19.01.2015 15:07

  5. Utdrag fra "vietnam. torsdag" av Johan Harstad. Arbeid med innhold, form og formål i skjønnlitterær tekst

    Heftet "Treffsikker undervisning" er  gitt ut av Skrivesenteret. Det er laget i samarbeid mellom FYR-koordinatorene i norsk og nasjonal koordinator i faget.

    Heftet gir eksempler på hvordan norskundervisninga på yrkesfag kan gjøres treffsikker. Treffsikker undervisning er forankret i kompetansemåla og de grunnleggende ferdighetene. Treffsikker undervisning betyr motivasjon, mening og mestring.

    Hele heftet finner du hos Skrivesenteret:

    Julie Bjørnstad - 19.01.2015 15:42

  6. Utdrag frå "Og så kan hunden komme" av Jon Fosse. Arbeid med innhald, form og formål i skjønnlitterære tekstar

    Heftet "Treffsikker undervisning" er  gitt ut av Skrivesenteret. Det er laga i samarbeid mellom FYR-koordinatorane i norsk og nasjonal koordinator i faget.

    Heftet gir eksempel på korleis norskundervisninga på yrkesfag kan gjerat treffsikker. Treffsikker undervisning er forankra i kompetansemåla og dei grunnleggjande ferdigheitene. Treffsikker undervisning betyr motivasjon, meining og mestring.

    Heile heftet finn du hos Skrivesenteret:

    Julie Bjørnstad - 19.01.2015 16:07

  7. Planlegge, lage og publisere video om hvordan tilberede et måltid

    Skrivesenteret har laget et opplegg som går ut på å planlegge, skape 

    og publisere en instruksjonsvideo på YouTube om hvordan tilberede et måltid.

     

    Foto: J. Rynio StockFood / NTB Sxanpic. Lisens: CC-by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 12.12.2014 13:56

  8. Registrere avvik og utarbeide avviksrapporter. Tverrfaglig oppgave norsk/TIP

    Oppgave:  HMS – Avviksrapportering.

    FORSLAG TIL GJENNOMFØRING:

    Tidsbruk 2x 45 min.

    Oppgavens formål: Gi eleven forståelsen av viktigheten med HMS. Eleven skal bli kjent med skolens eget avvikssystem. Eleven skal minst skive et avvik, samt fremføre dette foran klassen. Fremføringen skjer etter elevens eget ønske.

    Norskdelen i denne oppgaven går ut på: Muntlig og skriftlig presentasjon, med mulighet for diskusjon. Innhente fagstoff, fokus på personvern.

    Elevoppgave:

    Julie Bjørnstad - 15.06.2015 09:41

  9. Barns oppvekst i dag og på 1800-tallet

    Læringssamarbeidet tar utgangspunkt i barns oppvekst og liv i dag og på 1800-tallet. Elevene bruker fagkunnskap innen utviklingspsykologi, sosialfag og etikk for å gi en teoretisk ramme rundt temaet. Kunnskap om kost og ernæring i helsefag brukes for å undersøke matens betydning i dag og på 1800-tallet.  Vi leser litteratur om barns oppvekst i de ulike historiske tidsepokene.  Et mål er å se vår tids tenkning om barn og barndom i lys av historien. 

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 12:54

  10. Etikk i matvareproduksjonen

    Klassen skal undersøke ulike sider ved temaet etikk innenfor ulike programfagområder i restaurant- og matfag. Hva er etisk forsvarlig i matvareproduksjon for å gi en trygg og sunn utvikling? Hvordan se etikken i forhold til bruk av tilsetningsstoffer, ærlig markedsføring, bruk av bioteknologi (genmodifisert mat)? 

    Foto: Henrik Pyndt Sørensen, NTB Scanpix. Lisens: CC-by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 13:14

  11. Undervisningsopplegg om forelskelse

    Formålet er å arbeide med tema som omhandler nære relasjoner mellom ungdom. Dette tema egner seg til å utforske og forstå egne følelser. Forelskelse kan inspirere elevene til å skrive på en utviklende måte og forstå hva følelser er og gjør med dem.  Elevene skal fokusere både på ytre aktivitet og indre følelser ved fenomenet forelskelse. 

    Foto: Kristin Bøhle / Lisens: Cc-by-sa

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 14:35

  12. Å skrive fagtekster

    Norsklærer tar utgangspunkt i tema som er gjennomgått i programfagene. Eleven skal skrive fagtekst i norsk og bli veiledet i språk og struktur. Gjennom arbeidet oppnår elevene økt forståelse av tekst og av egen tankeprosess. De skal videre lære hvordan de bygger et avsnitt, tematisk og strukturelt, og de skal lære bruk av kilder.

    Foto: Kerstin Mertens, Samfoto, NTB Scanpix
    Lisens: CC-by-nc-sa

    Se vedlagt fil.

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 14:11

  13. Verdier og eventyr

    Elevene skal arbeide aktivt med holdninger, verdier og idealer gjennom å lese eventyr. Formålet er at de skal reflektere bevisst over handlinger, væremåter, dialog og typer i eventyret. Prosjektet er et forebyggende, holdningsskapende arbeid, og i den forbindelse skal elevene studere egen rolle i gruppa.  Gruppesamarbeid er en aktiv form for læring der verdier og holdninger spilles ut verbalt, ikke-verbalt, emosjonelt og mentalt. 

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 14:50

  14. Trøndersk matkultur

    Elevene skal undersøke den trønderske matkulturen i sitt prosjekt. Hva kjennetegner den trønderske matkulturen og hvordan har den utviklet seg i historien og fram til i dag? Formålet med oppgaven er å øke elevenes bevissthet om matkulturen i Trøndelag og hvilke produkter som dyrkes fram. 

    Foto: Lance Fisher, flicker.com / Lisens: CC by-sa 2.0

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 22:37

  15. Analyse av reklame - elektro

    Elevene skal analysere innholdet i annonsen til Børsa elektro AS: 

    http://www.borsaelektro.no/tjenester/   

    Formålet med prosjektoppgaven er 

    1. å lære grunnleggende teori om reklame og virkemidler

    2. lære hvordan elektrofirmaer markedsfører sine tjenester. 

    Foto: Blickwinkler, pixabay.com / Lisens: Public Domain

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 22:53

  16. Å skrive refleksjonsnotat

    I denne oppgaven skal elevene lære å reflektere over en praktisk arbeidsoppgave innenfor helse og oppvekstfag. De skriver refleksjonsnotat hvor de reflekterer over stressituasjoner, fysiske og emosjonelle belastninger. Eleven skal også begrunne valg av framgangsmåte og samarbeidet med andre. 

    Bilde: Maskot, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Se vedlagt fil.

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 13:51

  17. Observasjon

    Elevene skal undersøke observasjon som metode innenfor helse- og oppvekstfag.  Hva styrer personens blikk under observasjonen, og hva er formålet med observasjonen?  Hvordan skille mellom subjektivt og objektivt blikk, og hvordan bruke skjønn og se helhet?

    Foto: Corbis, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 14:48

  18. Mat i historien

    Klassen skal undersøke matens utvikling i norsk historie, fra norrøn tid og fram til i dag.  Her kan elevene komme inn på matvaner og bordskikker, og mat som medisin. I dette arbeidet skal de spesielt arbeide med kildemateriale på nett, og lære å anvende disse i arbeidet. 

    Foto: NTB Scanpix / Lisens CC by-nc-sa

    Elevene skal holde framføring om emnet, og arbeide spesielt med framføringssituasjonen. De skal lære å tilegne seg fagkunnskap, og reflektere over emnet gjennom skriving. 

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 15:16

  19. Aktiv lytting og omsorg

    Læringssamarbeidet tar utgangspunkt i elevenes erfaringer og fortellinger fra praksis. Vi søker en gjensidig integrering av teori og praksis for å motivere elevene til læring, og for å lette forståelsen av hvor viktig kunnskap er for utøvelsen av yrket. 

    Foto: Hartmut Schwarzbach, Samfoto, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 18:21

  20. Lytterolle i barnehagen

    Læringssamarbeidet tar utgangspunkt i elevenes erfaringer og fortellinger fra praksis. Vi integrerer teori og praksis for å motivere elevene til læring og for å lette forståelsen av hvor viktig kunnskap er for utøvelsen av yrket.

    Foto: Einar Gjærevold, Terranova Media / Lisens: CC by-sa

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 18:37

Pages