Search page

Søket fant 17 resultater på 0.064 sekunder.

Søkeresultater

  1. Bruk av skriverammer

    Å gi rammer for skriving handler om å gi støtte til elevene på en slik måte at de kan se for seg tekstene de skal skrive. På denne sida har Skrivesenteret lagt ut skriverammer for debattartikkel både med og uten forslag til tekstbindere. Skriverammene er lagt ut både på bokmål og nynorsk.

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 12:48

  2. Fem prinsipper for god skriveopplæring

    Artikkelen Fem prinsipper for god skriveopplæring sto på trykk i Bedre skole 2/2013. Den er skrevet av Trude Kringstad og Trygve Kvithyld, hhv rådgiver og seniorrådgiver ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.

    Artikkelen har fokus på hva som kjennetegner god skriveopplæring - og hvorfor skriveopplæring er så viktig. Ikke bare i norskfaget, men i alle fag.

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 14:41

  3. Barns oppvekst i dag og på 1800-tallet

    Læringssamarbeidet tar utgangspunkt i barns oppvekst og liv i dag og på 1800-tallet. Elevene bruker fagkunnskap innen utviklingspsykologi, sosialfag og etikk for å gi en teoretisk ramme rundt temaet. Kunnskap om kost og ernæring i helsefag brukes for å undersøke matens betydning i dag og på 1800-tallet.  Vi leser litteratur om barns oppvekst i de ulike historiske tidsepokene.  Et mål er å se vår tids tenkning om barn og barndom i lys av historien. 

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 12:54

  4. Undervisningsopplegg om forelskelse

    Formålet er å arbeide med tema som omhandler nære relasjoner mellom ungdom. Dette tema egner seg til å utforske og forstå egne følelser. Forelskelse kan inspirere elevene til å skrive på en utviklende måte og forstå hva følelser er og gjør med dem.  Elevene skal fokusere både på ytre aktivitet og indre følelser ved fenomenet forelskelse. 

    Foto: Kristin Bøhle / Lisens: Cc-by-sa

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 14:35

  5. Å skrive fagtekster

    Norsklærer tar utgangspunkt i tema som er gjennomgått i programfagene. Eleven skal skrive fagtekst i norsk og bli veiledet i språk og struktur. Gjennom arbeidet oppnår elevene økt forståelse av tekst og av egen tankeprosess. De skal videre lære hvordan de bygger et avsnitt, tematisk og strukturelt, og de skal lære bruk av kilder.

    Foto: Kerstin Mertens, Samfoto, NTB Scanpix
    Lisens: CC-by-nc-sa

    Se vedlagt fil.

    Julie Bjørnstad - 09.09.2015 14:11

  6. Å skrive refleksjonsnotat

    I denne oppgaven skal elevene lære å reflektere over en praktisk arbeidsoppgave innenfor helse og oppvekstfag. De skriver refleksjonsnotat hvor de reflekterer over stressituasjoner, fysiske og emosjonelle belastninger. Eleven skal også begrunne valg av framgangsmåte og samarbeidet med andre. 

    Bilde: Maskot, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Se vedlagt fil.

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 13:51

  7. Aktiv lytting og omsorg

    Læringssamarbeidet tar utgangspunkt i elevenes erfaringer og fortellinger fra praksis. Vi søker en gjensidig integrering av teori og praksis for å motivere elevene til læring, og for å lette forståelsen av hvor viktig kunnskap er for utøvelsen av yrket. 

    Foto: Hartmut Schwarzbach, Samfoto, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 18:21

  8. Lytterolle i barnehagen

    Læringssamarbeidet tar utgangspunkt i elevenes erfaringer og fortellinger fra praksis. Vi integrerer teori og praksis for å motivere elevene til læring og for å lette forståelsen av hvor viktig kunnskap er for utøvelsen av yrket.

    Foto: Einar Gjærevold, Terranova Media / Lisens: CC by-sa

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 18:37

  9. Lysets historie

    Formålet med læringssamarbeidet er å gi elevene innsikt i den historiske bakgrunnen for faget elektro. Elevene skal undersøke hva oppdagelse - og lagring av- elektrisitet fikk å si for menneskets hverdagsliv, for kommunikasjonen og samfunnet i sin helhet. 

    Bilde fra pixabay.com – Public Domain

    Julie Bjørnstad - 10.09.2015 19:00

  10. Ikke-verbal kommunikasjon

    Elevene skal lære å lese og tolke andre som ledd i vernende pleie. Det handler om å øke bevisstheten om kroppsspråk, lese ansiktsuttrykk, fornemme følelser og sinnsstemninger. Denne «flytende delen» av personligheten skal eleven øve seg å respondere på. De skal både øve på kontakt og tilpasning.

    Foto fra pixabay.com. Public Domain

    Julie Bjørnstad - 11.09.2015 11:56

  11. HMS - programfag og norsk

    Elevene skal lage fem problemstillinger rundt emnet «Helse, miljø og sikkerhet». De faglige målene i programfaget står sentralt, og i tillegg skal eleven lære å lage problemstilling og deretter resonnere rundt denne.  Et faglig mål i norsk er å øve opp evnen til å lese og skrive fagtekst, lære å sortere og bruke kilder, samt gi tilbakemelding på andres fagtekst. 

    Illustrasjon: Kjell Rosland / Lisens: CC by-sa

    Klassen leser teori om HMS innenfor eget fagområde.

    Se vedlagt fil.

    Julie Bjørnstad - 11.09.2015 12:05

  12. Å jobbe med fagbegreper - for minoritetsspråklige elever

    Prosjektet har til hensikt å arbeide systematisk med fagbegrep for å lette innlæringen for minoritetsspråklige elever. Ved å sette seg inn i - og repetere -det faglige begrepssystemet i helse- og oppvekstfag, kan elevene øke sin forståelse av fagkunnskapen.

    Foto: Cornelius Poppe, Gorm Kallestad, NTB Scanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 11.09.2015 12:33

  13. Fagarbeideren

    Klassen skal fordype seg i en tverrfaglig oppgave om temaet «fagarbeider».  Oppgaven skal forankres i tradisjoner, kunnskap, arbeidsmiljø, yrkesfagets status, lærekontrakter og behov i næringslivet. Formålet er å få innsikt i fagarbeiderens situasjon i skole og arbeidsliv. 

    Foto: David Moir, NTB Scanpix, Reuters / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 13.09.2015 17:09

  14. Kommunikasjon med kunder - elektro

    Oppgaven dreier seg om en tverrfaglig tilnærming til emnet kommunikasjon. Elevene skal reflektere over kommunikasjonen med kunden, og analysen skal knyttes opp mot etikk, redelighet og forutsigbarhet. Arbeidet øver elevene i å observere, analysere og drøfte kommunikasjonen i praksisfeltet. Formålet er å få økt kunnskap om kommunikasjonssituasjonen mellom elektrikeren og kunden. 

    Foto: Lars Wittrock, NTB Sanpix / Lisens: CC by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 13.09.2015 18:06

  15. Installasjon av lys i bolig

    Oppgaven tar utgangspunkt i temaet «installasjon av lys i bolig». Formålet er at elevene skal lære å forklare en arbeidsprosess med bred basis i teori. De kan med fordel prøve ut ulike arbeidsprosesser og materialer for installering av lys i bolig, og gi begrunnelse for dette. De må også vektlegge sikkerhet og HMS i oppgaven.

    Julie Bjørnstad - 13.09.2015 18:18

  16. Personvern og etikk

    Oppbygning av hjemmesidene i IKT-fagene. Bruk av HTML, CSS og Dreamweaver til å utarbeide hjemmesider.

    Julie Bjørnstad - 02.06.2016 14:59

  17. Dokumentasjon av elevenes arbeid

    Læreplanene ber elevene dokumentere arbeidet de gjør. Med NDLAs dokumentasjonsverktøy kan elevene gjøre dette både enkelt og oversiktlig.

    Kikk etter ikonet for dokumentasjonsverktøy når du er inne på NDLAs sider. Det finner du nederst på fagets forside eller under fanen "Verktøy" i høyremenyen når du er inne på en hvilken som helst fagside.

    Julie Bjørnstad - 23.08.2016 10:50