Search page

Søket fant 29 resultater på 0.071 sekunder.

Søkeresultater

  1. "Anleggsprosa" og HMS - tverrfaglig samarbeid mellom norsk og programfag på bygg- og anleggsteknikk

    Elevene skal trene på å lese små skjønnlitterære tekster og bruke disse i arbeidet med å skrive en HMS-plan for en byggeplass. Sluttproduktet er å velge mellom å skrive en saktekst eller en kreativ tekst.

    Presentasjon:

    • Tina Åmodts «Anleggsprosa» brukes som inspirasjon for egen skriving, og som eksempel på hvordan en byggeplass kan være.
    • Det er en fordel at en i bransjelære har behandlet temaet, og at elevene har noe kunnskap om temaet.
    • Elevene får skrive tekster fra sitt eget utdanningsprogram

    Cecilie Isaksen Eftedal - 22.10.2012 18:46

  2. Innleveringsoppgave i norsk og helse- og oppvekstfag

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet prosessorientert skriving av fagartikkel med innhold fra helse- og oppvekstfaget. Det er en fordel hvis elevene har kjennskap til temaet på forhånd gjennom for eksempel diskusjoner og lesing av relevant litteratur. Den prosessorienterte skrivingen kan gjerne innledes med et arbeid med en modelltekst, slik at elevene får kjennskap til hva som forventes av innholdet i en fagartikkel og selve sjangeren fagartikkel. Teksten skrives i to utkast med lærerrespons midtveis.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.12.2012 10:30

  3. Prosjekt utplassering

    Presentasjon

    Prosjekt til fordypning på Vg1 skal gi elevene mulighet til å prøve ut enkelte eller flere sider av aktuelle lærefag innen relevante utdanningsprogrammer, få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene. Elevene skal gjennom dette prosjektet få erfaring med ett yrke.

    Målgruppe

    Tverrfaglig samarbeid i norsk, salg- og service, matematikk og engelsk

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.12.2012 14:09

  4. Skriving i yrkesfag: Bygg

    Denne filmen viser et samarbeidsprosjekt på Verdal videregående skole om skriving på yrkesfag. Bakgrunnen for prosjektet er at yrkesfaglærere på skolen ønsket å samarbeide med norsklærerne om elevenes skriving. Det er enighet blant elever og lærere om at skriveferdighet er viktig for å lykkes i skole og arbeidsliv. «Skriv det må´n jo uansett», sier en av elevene i filmen. Likevel er det til dels dårlig motivasjon for «norsk» blant en del yrkesfagelever.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 24.09.2014 09:45

  5. Skriving i yrkesfag: TIP

    Denne filmen viser et samarbeidsprosjekt på Verdal videregående skole om skriving på yrkesfag. Bakgrunnen for prosjektet er at yrkesfaglærere på skolen ønsket å samarbeide med norsklærerne om elevenes skriving. Det er enighet blant elever og lærere om at skriveferdighet er viktig for å lykkes i skole og arbeidsliv. «Skriv det må´n jo uansett», sier en av elevene i filmen. Likevel er det til dels dårlig motivasjon for «norsk» blant en del yrkesfagelever.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 24.09.2014 08:58

  6. Skriving i yrkesfag: Helse og sosialfag

    Denne filmen viser et samarbeidsprosjekt på Verdal videregående skole om skriving på yrkesfag. Bakgrunnen for prosjektet er at yrkesfaglærere på skolen ønsket å samarbeide med norsklærerne om elevenes skriving. Det er enighet blant elever og lærere om at skriveferdighet er viktig for å lykkes i skole og arbeidsliv. «Skriv det må´n jo uansett», sier en av elevene i filmen. Likevel er det til dels dårlig motivasjon for «norsk» blant en del yrkesfagelever.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 24.09.2014 09:57

  7. Tenkeskriving på yrkesfag

    I mange av yrkesfagene forekommer det lite skriving. Filmen "Tenkeskriving på yrkesfag" viser hvordan en kan bruke tenkeskriving som en integrert del av den ellers praktiske undervisninga. Vi møter elever fra TIP-linja ved Verdal videregående skole som bruker tenkeskriving i faget sveising. Elevene får først en praktisk gjennomgang av sveisinga, deretter får de noen refleksjonsspørsmål de skal "tenkeskrive" rundt.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 24.09.2014 10:01

  8. Yrkesretting på Rosthaug vgs i Buskerud

    Dette klippet fra Distriktsnyheter Østafjells viser hvordan lærerne yrkesretter norskfaget for elever på byggfag ved Rosthaug videregående skole.

    NRK TV - Distriktsnyheter Østafjells - 20.01.2014, tid:7:43

    Cecilie Isaksen Eftedal - 10.02.2014 09:59

  9. Velg yrkesfag - bli ingeniør! - Norsk YF og SF - NDLA

    På denne siden finner du et eksempel på en femavsnittstekst med yrkesfagsrelevant innhold av allmenn interesse. Innlegget er skrevet av en student som tar ingeniørutdanning på fagskolen. Teksten har også oppgaver knyttet til seg: http://ndla.no/nb/node/137930?fag=116784.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 17.10.2014 13:20

  10. Rapport fra PTF

    Eleven skal ta utgangspunkt i en aktivitet, en konflikt, en rutinesituasjon – en opplevelse der hun var nødt til å ta en avgjørelse der og da. Eleven skal også si noe om hvordan hun reagerte og hva hun gjorde. Situasjonen skal beskrives på en saklig og objektiv måte. Se vedlegg for forslag til mal for rapport.

    Rapporten skal leveres inn og vurderes med godkjent/ikke godkjent.

    Se også vedlegg for eksempel på praksisrapport med og uten kommentarer. Rapporten som tekst er ikke dårlig, men har forbedringspotensiale på innholdssiden.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 11.09.2013 17:38

  11. Innleveringsoppgave i norsk og helse- og oppvekstfag

    Dette er et undervisningsopplegg som er prosessorientert. Elevene skal jobbe individuelt og i samarbeid med læreren. Oppgaven skal skrives i to omganger, det vil si i to utkast. Førsteutkastet skal minst inneholde innledningen og to avsnitt av hoveddelen. Det leveres inn, og eleven får tilbakemelding fra læreren ut fra gitte kriterier (se refleksjon/vurdering). Veiledningen fra læreren hjelper eleven når han/hun skal skrive videre. Når andreutkastet leveres skal hele teksten være ferdig.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 10.11.2012 14:14

  12. Forslag til oppgave Transport og Logistikk

    FYR – oppgaveforslag VG2 Transport og Logistikk

    Elevene lager en Powerpoint-presentasjon som gir en oversikt over prosedyrer ved transport av gods over landegrenser. De skal presentere resultatet for de andre elevene i klassen. Presentasjonen skal inneholde hvilken innflytelse EU har over det norske eksport- og importregelverket, selv om Norge ikke er medlem av EU. Oppgaven skal ha en oppsummering av regelverket ved grensepassering på engelsk.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.01.2015 11:35

  13. Tverrfaglig kostoppgave norsk og helsefremmende

     

    Lag en kostplan for en eldre bruker på 83 år. Brukeren sitter mye i ro, har dårlig matlyst og er obstipert.

    1. Start oppgaven med en innledning hvor du presenterer situasjonen du ser for deg.
    2. Forklar måltidsrytmen, hva kostholdet bør inneholde og eventuelt hvordan man bør legge måltidene til rette.
    3. Begrunn valgene dine på en objektiv måte.
    4. Husk å oppgi hvilke kilder du har brukt.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 10.12.2014 12:00

  14. Vitaminbrosjyre: FYR-oppgave med norsk, naturfag og kosthold og livsstil

    Mål for oppgaven er at eleven skal kunne lage en informativ og faglig korrekt brosjyre om ulike vitaminer.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 10.12.2014 17:21

  15. Søke jobb

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er at elevene skal være jobbsøkere og gjennomføre et jobbintervju i form av et rollespill. Elevene skal lære å skrive jobbsøknad og CV som en del av læreprosessen. Norsklærer gjennomgår sjangerkrav for søknad, CV og jobbintervju. Programfaget gir eleven bakgrunn for å velge den rette stillingen han/hun vil søke på (annonser aviser, NAV, Finn.no etc.) Programfaglærer er med på intervjuet og bidrar med faglige kommentarer og spørsmål.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 26.11.2012 13:50

  16. Verktybruk/loddeboltstativ

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er at elevane skal lage eigne loddeboltstativ. Programfaget legg rammer i forhold til kva ein skal satse på innanfor emnet automatiseringssystem. I programfaget får elevane både teoretisk bakgrunnskunnskap og praktisk erfaring. Norskfaget legg rammer i forhold til teksttypar (skriftleg instruksjon og grafisk utforming).

    Målgruppe

    Tverrfagleg samarbeid mellom norsk og elektrofag

    Grunnleggjande ferdigheiter

    Elevane skal trene på lesing og skriving av fagtekstar i eit tverrfagleg undervisningsopplegg.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 27.11.2012 14:23

  17. Telefonsambandet

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er ein case og ein fagtekst om data- og elektronikksystem. Programfaget legg rammer i forhold til kva ein skal satse på innanfor dette emnet. I programfaget får elevane både teoretisk bakgrunnskunnskap og praktisk erfaring. Norskfaget legg rammer i forhold til teksttypar (rapport og grafisk utforming).

    Målgruppe

    Tverrfagleg samarbeid mellom norsk og elektrofag

    Grunnleggjande ferdigheiter

    Elevane skal trene på lesing og skriving av fagtekstar i eit tverrfagleg undervisningsopplegg.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 27.11.2012 16:52

  18. Historia til yrket ditt!

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er ein munnleg presentasjon av historia til elektrofaget (eller eit anna programfag). Elevane brukar lærebøker og andre ressursar til å setje seg inn i utviklinga av elektrofaget (elektrodynamikken) frå den spede byrjinga på 1600-talet og til i dag. I programfaget får elevane den teoretiske bakgrunnskunnskapen. Norskfaget legg rammer i forhold til den munnlege framføringa.

    Målgruppe

    Eit tverrfagleg undervisningsopplegg i norsk og elektrofag

    Grunnleggjande ferdigheiter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 28.11.2012 08:37

  19. Temaoppgave: funksjonshemming

    Presentasjon

    Elevene har fått utdelt en ”case” i programfaget, hvor de skal ta for seg en pasient som også er elev ved Strømsbu vgs, med en funksjonshemming. Elevene skal skrive en oppgave om denne pasienten og hvordan de skal tilrettelegge for denne eleven på skolen og følge prinsippet som heter ”universell utforming”. Elevene skal også ha et rollespill i programfaget Yrkesutøvelse om denne pasienten og levere inn svar på spørsmål i programfaget Helsefremmende arbeid.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 28.11.2012 14:40

  20. Sikkerhet - er det viktig?

    Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i sjangeren artikkelskriving. Temaet HMS-opplæring gjennomgås i programfaget. I etterkant av denne gjennomgangen samtaler læreren med elevene om temaet. Elevene jobber med innlæring av sentrale begrep og artikkelsjangeren. Til slutt skal elevene skrive en fagartikkel knyttet til sikkerhetsopplæringen i programfaget.

    Målgruppe

    Tverrfaglig undervisningsopplegg VG2, kan brukes i alle programfag

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.11.2012 11:18

Pages