Search page

Søket fant 11 resultater på 0.059 sekunder.

Søkeresultater

  1. Planlegge, lage og publisere video om hvordan tilberede et måltid

    Skrivesenteret har laget et opplegg som går ut på å planlegge, skape 

    og publisere en instruksjonsvideo på YouTube om hvordan tilberede et måltid.

     

    Foto: J. Rynio StockFood / NTB Sxanpic. Lisens: CC-by-nc-sa

    Julie Bjørnstad - 12.12.2014 13:56

  2. Arbeidsoppdrag i verksted

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er et arbeidsoppdrag elevene har utført på verkstedet eller i en bedrift. Elevene skal dokumentere arbeidsoppdraget med bilder og/eller film. Sluttproduktet er en individuell PowerPoint som inkluderer denne dokumentasjonen, og som skal framføres muntlig. Elevene skal også vurdere sin egen læring i etterkant av dette undervisningsopplegget.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 21.11.2012 11:42

  3. Å være en dyktig fagarbeider

    Gjennom dette opplegget skal eleven få kunnskap om/reflektere rundt hva som ligger i utsagnet ”Å være en dyktig fagarbeider”. Med utgangspunkt i ulike tekster og oppgaver ønsker opplegget å bevisstgjøre elevene på at språk og handlinger blir oppfattet og tolket av andre mennesker. Vårt handlingsmønster og væremåte blir vurdert av lærere, kunder og arbeidsgiver. Elevene skal gjennom opplegget erfare at dannelse er et viktig element i yrkesutøvelsen.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.11.2012 13:11

  4. Verktøy og sikkerhet - PowerPoint etter HMS-kurs

    I programfaget får elevene nødvendig bakgrunnskunnskap om sikkerhetsutstyr og bruk av verktøy (HMS-kurs). I norskfaget skal elevene formidle kunnskap de har fått om sikkerhetsutstyr og bruk av verktøy. Sluttproduktet er en PowerPoint. Denne kan vurderes for seg eller brukes i sammenheng med en muntlig presentasjon.

    Målgruppe

    Tverrfaglig samarbeid norsk og programfag Vg1 bygg og anleggsteknikk. Gjennomføres like i etterkant av HMS-kurs.

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 26.11.2012 11:52

  5. Å reie tom seng - heilskift

    I denne oppgåva skal Vg2-elevar gi Vg1-elevar ein munnleg instruksjon i korleis ein reier ei seng. Tanken er at elevane blir svært medvitne kva dei gjer når dei har ansvar for å lære frå seg til andre. Her får dei testa ferdigheitene og kunnskapane sine i både kommunikasjon og sengereiing.

    Målgruppe

    Tverrfagleg samarbeid mellom norsk og programfag på Vg2 helsearbeidarfaget

    Grunnleggjande ferdigheiter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 28.11.2012 13:44

  6. Sikkerhet - er det viktig?

    Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i sjangeren artikkelskriving. Temaet HMS-opplæring gjennomgås i programfaget. I etterkant av denne gjennomgangen samtaler læreren med elevene om temaet. Elevene jobber med innlæring av sentrale begrep og artikkelsjangeren. Til slutt skal elevene skrive en fagartikkel knyttet til sikkerhetsopplæringen i programfaget.

    Målgruppe

    Tverrfaglig undervisningsopplegg VG2, kan brukes i alle programfag

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.11.2012 11:18

  7. Presentasjon av lokale og økologiske råvarer

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er et arbeidshefte som elevene skal lage i forbindelse med «mesterskap» i VG2 kokk- og servitørfag. Heftet presenteres for de andre i klassen i form av et foredrag. De årlige konkurransereglene i «fylkesmesterskap» og «Østlandsmesterkap» vil legge rammene for hvilke kriterier som stilles til dette arbeidsheftet, men kravene til et arbeidshefte kan se slik ut:

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.12.2012 11:57

  8. Din språkhistorie og yrkesfaglige begreper

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaene språk og kultur. Elevene skal arbeide med språk og kultur gjennom egen familiehistorie, jobbe med fagbegreper knyttet til kokk- og servitørfaget, samt skrive sin egen språkhistorie og framføre den muntlig.

    Målgruppe

    Norsk vg2 og kokk- og servitørfag

    Grunnleggende ferdigheter

    Elevene skal trene på å være aktør og deltaker i muntlige framføringer. De skal også trene på å skrive en tekst om sin egen språkhistorie i selvvalgt sjanger.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.12.2012 15:08

  9. Kunden i fokus? Verkstaden som servicebedrift

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er temaet rollespel som programfaget legg rammene for. I programfaget arbeider elevane med kommunikasjon og opplæring i service. Dei må mellom anna ta stilling til kva det er viktig å tenkje på for ein mekanikar og ein som jobbar i kundemottak. I norskfaget arbeider elevane med munnleg kommunikasjon, verbal og non-verbal. Skriftleg legg norskfaget rammer i høve til tekst som skal leverast i etterkant. Sluttproduktet er eit refleksjonsnotat med grunnlag i eleven si rolle i rollespelet.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 07.12.2012 15:10

  10. Service i arbeidslivet

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er temaet service i arbeidslivet. Elevene jobber med uformell skriving om temaet service og med relevante begreper i programfaget. De skal videre lytte til fagstoff knyttet til temaet, samt skrive en kreativ tekst med utgangspunkt i et romanutdrag, eventuelt et rollespill eller lage en digital historiefortelling.

    Målgruppe

    Norsk vg1 eller vg2 på service og samferdsel

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 04.12.2012 10:52

  11. Differensial

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er et rollespill. Temaet differensial gjennomgås i programfaget slik at elevene får kunnskap om emnet. Elevet skal videre forberede rollene til rollespillet i par, øve på rollene både som mekaniker og kunde, samt framføre rollespillet for klassen.

    Målgruppe

    Tverrfaglig undervisningsopplegg norsk og vg2 kjøretøy

    Grunnleggende ferdigheter

    Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig

    Cecilie Isaksen Eftedal - 10.12.2012 09:05