Search page

Søket fant 18 resultater på 0.044 sekunder.

Søkeresultater

  1. Prosjekt utplassering

    Presentasjon

    Prosjekt til fordypning på Vg1 skal gi elevene mulighet til å prøve ut enkelte eller flere sider av aktuelle lærefag innen relevante utdanningsprogrammer, få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene. Elevene skal gjennom dette prosjektet få erfaring med ett yrke.

    Målgruppe

    Tverrfaglig samarbeid i norsk, salg- og service, matematikk og engelsk

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.12.2012 14:09

  2. Ressurshefte om argumenterende skriving

    Ressursheftet er ment som en veiledning til lærere for å
    videreutvikle undervisningen i argumenterende skriving. Her
    finnes også oppgaver som lærerne kan ta med direkte ut i
    klasserommet.
     
    Heftet er utarbeidet av Skrivesenteret.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 13.02.2015 14:04

  3. Tenkeskriving på yrkesfag

    I mange av yrkesfagene forekommer det lite skriving. Filmen "Tenkeskriving på yrkesfag" viser hvordan en kan bruke tenkeskriving som en integrert del av den ellers praktiske undervisninga. Vi møter elever fra TIP-linja ved Verdal videregående skole som bruker tenkeskriving i faget sveising. Elevene får først en praktisk gjennomgang av sveisinga, deretter får de noen refleksjonsspørsmål de skal "tenkeskrive" rundt.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 24.09.2014 10:01

  4. Velg yrkesfag - bli ingeniør! - Norsk YF og SF - NDLA

    På denne siden finner du et eksempel på en femavsnittstekst med yrkesfagsrelevant innhold av allmenn interesse. Innlegget er skrevet av en student som tar ingeniørutdanning på fagskolen. Teksten har også oppgaver knyttet til seg: http://ndla.no/nb/node/137930?fag=116784.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 17.10.2014 13:20

  5. Ulike fortellersynsvinkler

    Denne oppgaven er laget for

    • å introdusere fagbegrepet fortellersynsvinkler
    • vise hvilken betydning fortellersynvinkel kan ha i en tekst
    • få elevene til skrive kreative tekster med fokus på fortellersynsvinkel

     

    Tekster:

    Tekst: Næss, Atle: En liten krimfortelling, «I språket», Tekstlære, 1997

    Kortfilm: Gilje, Vibeke og Svendsen, Bodil Louise: «Point of you», 2012. http://www.youtube.com/watch?v=Y3TWsAGnK3U

    Cecilie Isaksen Eftedal - 12.05.2015 11:49

  6. Innleveringsoppgave i norsk og helse- og oppvekstfag

    Dette er et undervisningsopplegg som er prosessorientert. Elevene skal jobbe individuelt og i samarbeid med læreren. Oppgaven skal skrives i to omganger, det vil si i to utkast. Førsteutkastet skal minst inneholde innledningen og to avsnitt av hoveddelen. Det leveres inn, og eleven får tilbakemelding fra læreren ut fra gitte kriterier (se refleksjon/vurdering). Veiledningen fra læreren hjelper eleven når han/hun skal skrive videre. Når andreutkastet leveres skal hele teksten være ferdig.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 10.11.2012 14:14

  7. Samleside for interaktiviteter - guider og eksempler

    På denne siden finner du informasjon om bruk av våre interaktive produksjonsverktøy. Det er en rekke innholdstyper du kan lage på deling.ndla.no, alt fra enkle fyll-ut oppgaver til mer kompliserte spillaktige aktiviteter.

    Send en epost eller klikk på "Rapporter"-knappen for å be om flere guider eller tips om nye verktøy.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 04.02.2015 17:41

  8. Instruksjon

    Presentasjon

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er en teoretisk gjennomgang av temaet instruksjon. Etter gjennomgang av tema jobber elevene parvis med instruksjon i en praktisk oppgave. Elevene skal både tegne selv og instruere i tegning etter en mal. Oppgaven skal også inneholde en refleksjonsdel der elevene reflekterer over læringsutbytte av denne måten å jobbe på. Det jobbes med den grunnleggende ferdigheten muntlig.

    Opplegget passer til en 90 minutters økt.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.12.2012 09:47

  9. Analyse av novella "Gugg" av Lars Saabye Christensen

    I dette opplegget skal elevene jobbe med novella "Gugg" av Lars Saabye Christensen. De får mulighet til å jobbe individuelt, i grupper og i hel klasse i de ulike oppgavene knytta til opplegget. Opplegget legger vekt på de grunnleggende ferdighetene lesing og skriving, samt muntlig arbeid med teksten. Arbeid med ulike lesestrategier, spesielt med hensyn til førforståelse av teksten, står sentralt. I etterkant av lesinga av novella skal elevene jobbe med refleksjonsoppgaver, oppgaver knytta til sjangerforståelse og analyse av novella, samt en større skriveoppgave.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 18.10.2012 15:50

  10. Å være en dyktig fagarbeider

    Gjennom dette opplegget skal eleven få kunnskap om/reflektere rundt hva som ligger i utsagnet ”Å være en dyktig fagarbeider”. Med utgangspunkt i ulike tekster og oppgaver ønsker opplegget å bevisstgjøre elevene på at språk og handlinger blir oppfattet og tolket av andre mennesker. Vårt handlingsmønster og væremåte blir vurdert av lærere, kunder og arbeidsgiver. Elevene skal gjennom opplegget erfare at dannelse er et viktig element i yrkesutøvelsen.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.11.2012 13:11

  11. Historia til yrket ditt!

    Utgangspunktet for undervisningsopplegget er ein munnleg presentasjon av historia til elektrofaget (eller eit anna programfag). Elevane brukar lærebøker og andre ressursar til å setje seg inn i utviklinga av elektrofaget (elektrodynamikken) frå den spede byrjinga på 1600-talet og til i dag. I programfaget får elevane den teoretiske bakgrunnskunnskapen. Norskfaget legg rammer i forhold til den munnlege framføringa.

    Målgruppe

    Eit tverrfagleg undervisningsopplegg i norsk og elektrofag

    Grunnleggjande ferdigheiter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 28.11.2012 08:37

  12. Blogg og retorikk

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet sammensatte tekster. Elevene jobber med sammensatte tekster i norskfaget, og blir kjent med retoriske begreper. De diskuterer hva en blogg er, og kjennetegn ved bloggsjangeren gjennomgås. Elevene skal gjennomføre et gruppearbeid og holde en muntlig presentasjon.

    Målgruppe

    Norsk vg1 og vg2 på medier og kommunikasjon/alle programfag

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.11.2012 09:41

  13. Sikkerhet - er det viktig?

    Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i sjangeren artikkelskriving. Temaet HMS-opplæring gjennomgås i programfaget. I etterkant av denne gjennomgangen samtaler læreren med elevene om temaet. Elevene jobber med innlæring av sentrale begrep og artikkelsjangeren. Til slutt skal elevene skrive en fagartikkel knyttet til sikkerhetsopplæringen i programfaget.

    Målgruppe

    Tverrfaglig undervisningsopplegg VG2, kan brukes i alle programfag

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.11.2012 11:18

  14. Sosiale medier i et dannelsesperspektiv - Facebook

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet sosiale medier. Norskfaget legger rammer i forhold til teksttyper (artikkel) og grafisk utforming av tekster og presentasjoner.

    Målgruppe

    Norskfaget på yrkesfaglige programområder

    Grunnleggende ferdigheter

    Cecilie Isaksen Eftedal - 29.11.2012 12:00

  15. Din språkhistorie og yrkesfaglige begreper

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaene språk og kultur. Elevene skal arbeide med språk og kultur gjennom egen familiehistorie, jobbe med fagbegreper knyttet til kokk- og servitørfaget, samt skrive sin egen språkhistorie og framføre den muntlig.

    Målgruppe

    Norsk vg2 og kokk- og servitørfag

    Grunnleggende ferdigheter

    Elevene skal trene på å være aktør og deltaker i muntlige framføringer. De skal også trene på å skrive en tekst om sin egen språkhistorie i selvvalgt sjanger.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.12.2012 15:08

  16. Framtidshåp - arbeid med samansett tekst og verdiar

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er temaet samansett tekst. Elevane startar med å lese teksten «Strandblondine» av Bertrand Besigye, før dei jobbar med tenkjeskriving knytt til innhaldet i teksten. Deretter ser dei kortfilmen «Tørt og kjølig». Elevane blir delt i grupper som får konkrete oppgåver til kva dei skal sjå etter i filmen. Dei ser filmen ein gong til. Gruppene framfører munnleg det dei har funne ut og diskuterer funna i klassen. Elevane skal og skrive ein kreativ tekst.

    Målgruppe

    Norsk på yrkesfaglege programområde

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.12.2012 10:49

  17. Rapportskriving

    Gjennom dette opplegget skal elevene arbeide praktisk. De skal lage et fuglehus i papp, og deretter skrive ned hva som blir gjort. Det å skrive en rapport kan være vanskelig for mange. Dette blir en praktisk gjennomgang av rapportskriving. I løpet av dette arbeidet vil elevene se at det er en sammenheng mellom norsk, matematikk og programfag.

    Målgruppe

    Cecilie Isaksen Eftedal - 18.12.2012 14:16

  18. Udir.no - Etterutdanningsmateriell for fag- og yrkesopplæring

    Udir.no - Etterutdanningsmateriell for fag- og yrkesopplæring

    Cecilie Isaksen Eftedal - 19.04.2013 09:31