Search page

Søket fant 32 resultater på 0.042 sekunder.

Søkeresultater

  1. Lyrikk og rap

    Målet er å gjøre lyrikkundervisningen mer relevant for elevene. I dette opplegget sammenlignes Nordahl Griegs "Til ungdommen" med Gatas Parlaments "Til ungdommen". Elevene jobber med vedlagte oppgaver til disse tekstene. Dette opplegget er ment å etterfølge en innføringsøkt om lyriske virkemidler.

    Grunnleggende ferdigheter: å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å lese

    Ingunn Hinna Thomassen - 22.05.2013 15:13

  2. Muntlig eksamen i norsk - et eksempel på yrkesretting

    Dette er ikke et undervisningsopplegg, men et eksempel på hvorden en del av muntlig eksamen i norsk kan yrkesrettes. Denne eksamen ble gjennomført på VG 2, Byggteknikk.

    Yrkesretting av både skriftlig og muntlig eksamen i fellesfagene er et hett tema om dagen, og jeg skulle selv gjerne sett flere eksempler på hvordan særlig muntlig eksamen kan yrkesrettes.

    Kom gjerne med innspill på eksempelet jeg legger ut her.

    Se fila som ligger vedlagt.

    Ingunn Hinna Thomassen - 15.10.2013 09:31

  3. Norsk - parallellskriving

    Et undervisningsopplegg som ivaretar sjangerlære og grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving.

    krilin - 30.04.2013 11:14

  4. Ikkje tarv eg det skvipet | Stefan Andreas Sture - Academia.edu

    Dette er et forslag til et undervisningsopplegg rundt dikteren Olav H. Hauge og hans dikt "Til Kvase den vise". Opplegget er tenkt brukt i norskundervisningen på yrkesfag, men kan tilpasses bruk i andre sammenhenger også. Opprinnelig fra 2009.

    Stefan Andreas Sture - 11.11.2013 13:42

  5. VENSKAP – Å JOBBE MED FILMEN BUDDY

    Tverrfagleg samarbeid i norsk og samfunnsfag. Kan brukast på alle studieretningar, vg2

    ØVING PÅ DEI GRUNNLEGGANDE FERDIGHEITENE:

    Øving på munnlege, skriftlege og digitale ferdigheiter

    Eit opplegg om filmen ”Buddy” som kombinerar norsk og samfunnsfag. Elevane svarar rett inn i oppgåva. Tema er venskap og sosialisering.

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 15.11.2013 12:24

  6. ”SKAL LÆRE NORDMENN Å LUKTE”

    Tverrfaglig samarbeid mellom norskfaget og de ulike programfaga på alle programområder.

    Grunnleggende ferdigheter: Lese, skrive, uttrykke seg muntlig

    Opplegget tar utgangspunkt i reportasjen ”Han luktet hvor gammel jeg var” (http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.8289880). Man kan velge blant en del førlesingsaktiviteter og videre arbeid. Grad av yrkesretting kan variere. Må avtales.

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 15.11.2013 12:37

  7. Arbeid med novelle

    Arbeid med leseforståing og verkemiddel i novelle. Høver som del av eit større arbeid med novelle.

    brinor - 10.01.2014 13:02

  8. "I Urskogen", arbeid med novellesjangeren

    Tenkeskrivingsoppgaver og etterlesingsoppgaver i forbindelse med novella "I Urskogen" av Morten Harry Olsen. Etterlesingsoppgavene har et analytisk preg over seg.

    johhus - 13.01.2014 12:10

  9. Prøysen i klasserommet

    Gjennomgang av både novellekjennetegn og informasjon om Alf Prøysen. Elevene jobber med elevhefte og skriver svarene i et skjema. Heftet leveres inn og kan brukes som utgangspunkt for en muntlig samtale med vurdering.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 18.06.2014 10:30

  10. Fagsamtaler om roman

    Elevene har lest en roman og fått en gjennomgang av romansjangeren. De jobber i grupper med oppgaver knyttet til romanen og har en fagsamtale med lærer i etterkant, som blir vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 18.06.2014 11:23

  11. Barnebok og lesestund på Design og håndverk (sammensatte tekster, litterære virkemidler)

    Elevene skal lage en illustrert barnebok. Det skal brukes virkemidler som bildeutsnitt og perspektiv. Dessuten skal de bruke virkemidler fra sjangeren novelle og strukturer fra barnelitteratur som hjem - borte - hjem.

    Barneboka ble lest opp for barn i barnehagealder. Lesing med innlevelse.

    karber7 - 27.03.2014 11:31

  12. Lag ein reklameannonse for linja di

    Elevane skal lage ein reklameannonse for yrkeslinja si. Målet er å få elevar på ungdomsskulen til å søkje på denne linja. Dette opplegget kan fungere fint som gruppearbeid.

    Grunnleggjande ferdigheiter:

    • å kunne uttrykkje seg munnleg
    • å kunne skrive
    • å kunne lese
    • å kunne bruke digitale verktøy

    Sluttprodukt: Sluttproduktet skal vere ein annonse. Denne kan til dømes vere ein plakat eller ei PowerPoint-side. Elevane skal til slutt presentere produktet og grunngi vala dei har gjort.

    Elinn Devold Myklebust - 23.04.2014 13:59

  13. Fra en lyrikkformidlers "bekjennelser". Om å lese lyrikk

    Personlig essay av Stefan Andreas Sture fra Bok og bibliotek nr 6 2012, ligger vedlagt som PDF.

    Stefan Andreas Sture - 11.11.2013 17:30

  14. Onlineaviser.no - finn aviser, tidsskrifter, magasiner, nyheter m.m.

    Lenkesamling. Norske aviser, tidsskrifter og blader. Egen del til svenske og danske medier. Også lenker til andre internasjonale medier.

    BaDy1 - 31.10.2013 14:08

  15. Seksordsnovelle

    Dette er en fin måte å bevisstgjøre eleven på vendepunkt i novellesjangeren og valg av ord.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 11:21

  16. Tokolonneskjema til muntlig framlegg om episke tekster

    Dette er ment som en ramme for de elevene som trenger dette.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 12:40

  17. Ikke vær pyse, gjør en diktanalyse!

    DE GRUNNLEGGENDE FERDIGHETENE:

    Lesing, skriving, samtale, muntlige og digitale.

    • Innlede med oppklipt dikt, som elevene setter sammen igjen til sine dikt (eksempelvis: Vepsen, Inger Hagerup).

    • Samtale om tolkning av lyriske tekster.

    • Ta utgangspunkt i en sangtekst--> rapp, trekke frem virkemidler som utgangspunkt for analysedelen.

    • Analyse av dikt/sangtekst: Skriftlig produkt (se sammensatt tekst)

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 12.11.2013 13:44

  18. Myter og andre fortellinger

    Denne oppgaven er treleddet. Elevene skal a) få en forståelse for hva myter og fortellinger er, b) få skrivetrening ved at de leverer inn en artikkel om temaet, c) få en trening i å holde foredrag for en gruppe tilhørere (klassen) om den ene delen av den skriftlige oppgaven.

    johhus - 05.02.2014 15:08

  19. NATURSTI MED LITTERÆRE VIRKEMIDLER - poster klare tll å henge opp!

    Målet er å få litterære virkemidler og begreper for novelle og lyrikk godt under huden. Metoden passer til kinestetisk og taktil læringsstil. Dette er et opplegg som passer alle linjer på yrkesfag. De skal bevege seg ut, og teste ut ulike litterære virkemidler i praksis. Jeg lot dem jobbe individuelt, men par går også bra. De kan ta bilder underveis, men de klarer seg fint med bare penn og papir.

    karber7 - 06.05.2014 12:37

  20. "Min venn TV" av Gro Dahle

    Elevene skal lese sakprosateksten "Min venn TV" av Gro Dahle, bruke ulike læringsstrategier og lese med ulike oppdrag.

    Grunnleggende ferdigheter:

    Elevene leser teksten og tittelen som de skal reflektere over.

    Elevene uttrykker seg skriftlig ved blant annet tenkeskriving og bruk av gule lapper.

    Elevene uttrykker seg muntlig i par og på klassenivå.

    Linn Økland - 03.04.2014 16:00

Pages