Search page

Søket fant 24 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Reklameprosjekt med utgangspunkt i egen elevbedrift

    Elevene skal ta utgangspunkt i sin elevbedrift. Med bakgrunn i teorikapitlet om reklame i læreboka skal de produsere reklamemateriell, henholdsvis en plakat og en brosjyre.

    Når reklamemateriellet foreligger, skal de skrive to dokument, en virkemiddelanalyse hvor de analyserer og reflekterer over utarbeidelsen og effekten av materiellet og et markedsstrategidokument.

    Fokus for opplegget er kreativ utfoldelse og teoriforankret arbeid innenfor programfaget Kommunikasjon og Service.

    bjorgk - 13.05.2013 15:10

  2. Helter

    Velg deg en av disse heltetypene:

    • Den klassiske helten
    • Den litterære helten
    • Hverdagshelten
    • Anithelten

    Bruk photostory, moviemaker, power point presentasjon eller film til å presentere heltetypen du har valgt. Begrunn hvorfor personen du har valgt kan kalles en helt. Fortell hvorfor du valgte nettopp denne heltetypen.

    Arbeidet med temaet helter vil vurderes opp i mot muntlig karakter i norsk.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 16:16

  3. Svinn og kriminalitet

    Sikkerhetsfaget, økonomi, norsk og samfunnsfag. Dette opplegget inkluderer også faget samfunnsfag. Vi har valgt å ta med kompetansemål:

    • Analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte hvordan slike handlinger kan forebygges, og hvordan rettsstaten fungerer (udir)

    Turid V. Tveiten - 30.01.2014 14:31

  4. Konflikthåndtering i rollespill

    Norsk VG2

    • Lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner
    • Mestre ulike roller i samtaler, diskusjoner, dramatiseringer og presentasjoner
    • Kombinere auditive, skriftlige og visuelle uttrykksformer og bruke ulike digitale verktøy i presentasjoner

    Sikkerhet VG2

    • Vurdere konfliktrisiko i ulike situasjoner og foreslå tiltak for å forebygge og håndtere konfliktsituasjoner

    Grunnleggende ferdigheter: Muntlige og digitale

    Metode: Rollespill

    18056901 - 30.01.2014 14:31

  5. Valgte jeg rett da jeg begynte på Service og samferdsel?

    Tverrfaglig oppgave i 2 deler.

    Norsk og programfag og PTF.

    Gjøre seg kjent med yrkene som Service og samferdsel fører til, og søke jobb i praksis.

    mette.larsen6@gmail.com - 02.12.2014 14:55

  6. En pakkereise - Reiseliv

    Yrkesdifferensiert oppgave

    Her følger undervisningsopplegg og selve oppgaven

    mette.larsen6@gmail.com - 02.12.2014 15:59

  7. Tverrfaglig undervisningsopplegg norsk, samfunnsfag og markedsføring

    Drammen videregående skole har siden 2011 hatt et opplegg i midtimen som kalles "Mat for hjernen". Opplegget går ut på at de elevene som ønsker det, kan høre et foredrag og være deltakere i en debatt etterpå. Flere kontroversielle emner har vært representert. Dette opplegget som er lagt ut her, er knyttet til 100-årsjubileet for kvinners stemmerett i Norge og handler om å bruke stemmeretten og det å være i minoritet eller majoritet. Opplegget kan brukes om mange emner.

    Lærer - 06.11.2013 16:13

  8. Informasjonsbrosjyre om brukernes rettigheter

    Tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og salg- og servicefag som kan brukes på både Vg1- og Vg2 nivå.

    tonjes - 18.12.2013 10:57

  9. Å selge en forretningsidé

    Undervisningsopplegget innebærer at elevene arbeider med forretningsidéen sin, både i tekstform og i bildefortelling (Photostory 3). Forretningsidéen som tekst inngår som deltekst i et større dynamisk kjernedokument kalt forretningsplan. Kjernedokumentet er hoveddokumentet der ulike fagtekster legges inn underveis gjennom hele vg1 SS.

    bjorgk - 10.04.2013 14:33

  10. Skrive artikkel for SAS sitt magasin Scanorama

    Du skal skrive en sammensatt tekst med bilder og bildetekst for dette magasinet som skal tiltrekke seg turister til Alta. Teksten skal innholde tittel, innledning, hoveddel med tre avsnitt, der hvert avsnitt beskriver et tilbud til turister i Alta. Avslutt artikkelen med en konklusjon. Tenk på målgruppa når du lager denne teksten, hvordan du kan bruke språk og bilder fra Alta. Ta gjerne dine egne bilder.

    Bruk lenkene nedenfor som inspirasjon.

    2408soru - 18.02.2014 19:33

  11. Forslag til oppgave Transport og Logistikk

    FYR – oppgaveforslag VG2 Transport og Logistikk

    Elevene lager en Powerpoint-presentasjon som gir en oversikt over prosedyrer ved transport av gods over landegrenser. De skal presentere resultatet for de andre elevene i klassen. Presentasjonen skal inneholde hvilken innflytelse EU har over det norske eksport- og importregelverket, selv om Norge ikke er medlem av EU. Oppgaven skal ha en oppsummering av regelverket ved grensepassering på engelsk.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 23.01.2015 11:35

  12. Instruksjonsfilm Service og samferdsel vg1 norsk

    Instruksjonsprosjekt med film som resultat for norsk vg1 Service og samferdsel. gjennomført høsten 2014. Knyttet til temaet Den gode fagarbeider, med fokus på holdninger, væremåte, kommunikasjon og språkbruk i arbeidslivet. Vurdering - måloppnåelse. Egenvurdering + hverandrerespons. 

    Instruksjonsprosjekt 1SSA

    Hvorfor: Tilpasse språk og uttrykksformer til situasjonen og trene på presis og tydelig muntlig formidling

    Arbeidsform: arbeider i par/smågrupper

    andrea.singstad@ntfk.no - 11.03.2015 14:48

  13. Sammensatte tekster og reklameanalyse

    FYR-prosjekt Ål vidaregående skole Buskerud fylkeskommune

       

    Terje D, Heidi, Eirik, Lars, Per Lyder

     

    Fredag 1.november 2013.

     

    Norsk vg2, Naturbruk og Salg, service og sikkerhet

    Læreplanmål norsk: Sammensatte tekster

    Tore Arnegard - 06.11.2013 14:33

  14. Personvern og etikk

    Oppbygning av hjemmesidene i IKT-fagene. Bruk av HTML, CSS og Dreamweaver til å utarbeide hjemmesider.

    Julie Bjørnstad - 02.06.2016 14:59

  15. Salgssamtalen

    Oppgaven gis etter teoretisk gjennomgang av kjøper- og selgerrollen og salgssamtalen i programfaget. Deretter kan elevene jobbe selvstendig i grupper á to. Elevene skal lage et rollespill med selger og kjøper. Samtalen skal filmes og gjøres tilgjengelig.

    Begge lærere fungerer som veiledere og er tilstede ved fremvisning av filmene. 

    Se vedlegg for flere detaljer.

    Julie Bjørnstad - 03.06.2016 11:27

  16. Lage en salgsutstilling

    Elevene skal lage en salgsutstilling med bøker fra skolebiblioteket. De velger et knippe bøker som de lager salgsplakater og eventuelt annet salgsmateriell til (bokinnstikk, "magebelte"). For å lage en spennende utstilling må de tenke gjennom elementer og tekst på materiell, plassering og presentasjon, stoppeffekt, osv. 

    Opplegget er ment for programfaget markedsføring og salg i kombinasjon med norsk. De grunnleggende ferdighetene opplegget dekker er å kunne uttrykke seg skriftlig og å kunne bruke digitale verktøy.

     

    harall16@student.uia.no - 30.03.2017 19:50

  17. Poesi-kafé

    Hovedtema: "Hvordan tjene penger på poesi-kafé?"

    I opplegget planlegges og gjennomføres en poesi-kafé for elever på Vg1. Elevene står selv for innholdet og arrangementet. Elevene gjør økonomiske beregninger og vurderer hvorvidt det er mulig å tjene penger på en poesi-kafé. 

    Hildegunn Moland - 25.03.2015 10:42

  18. Praksisrapport

    Utgangspunktet for dette undervisningsopplegget er utarbeidelsen av en praksisrapport. Elevene får utdelt kriterier for hva rapporten skal inneholde, samt informasjon om logg og refleksjonsnotat som er sentrale deler av arbeidet med rapporten. Elevene skal også holde en muntlig framføring ved hjelp av PowerPoint som en del av dette arbeidet. Kriterier for vurdering av rapport og muntlig framføring deles ut i forkant av arbeidet (se ressurser for vedlegg).

    Målgruppe

    Tverrfaglig samarbeid i norsk og service- og samferdsel

    Cecilie Isaksen Eftedal - 03.12.2012 09:09

  19. Forslag til årsplan_fag og IKT_Service og samferdsel VG1

    Denne filen inneholder et forslag til årsplan med fokus på IKT på service og samferdsel, vg1. Planen er laget av lærerne på service og samferdsel på THVS i Vestfold.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 17.12.2012 14:44

  20. Foredrag med PowerPoint om sosiale medier

    Lærere i programfaget kommunikasjon og service og norsklærer samarbeider om et felles undervisningsopplegg, der elevene skal utarbeide en presentasjon med bruk av PowerPoint. I programfagtimene har elevene fått en grundig innføring i bruk av PowerPoint, mens i norsktimene har de jobbet med muntlige ferdigheter. Elevene holder presentasjonen både for norsklærer og programfaglærer. Det settes to karakterer, en karakter i programfag og en i norsk.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 06.03.2013 16:14

Pages