Search page

Søket fant 9 resultater på 0.058 sekunder.

Søkeresultater

  1. Tverrfaglig presentasjon fra verkstedet

    Elevene danner grupper på 2-3 personer for å lage en presentasjon av et maskinelement fra verkstedet. Fagene som skal representeres blir norsk, engelsk og dokumentasjon og kvalitet.

    Elevene velger selv hva de skal presentere, men det må være et produkt som er på verkstedet på den aktuelle skolen.

    De må ved hjelp av produktets bruksanvisning komme fram til hvordan produktet er bygget opp og hvordan det virker. Bruksanvisningen skal være på norsk (i følge norsk lov), men elevenes presentasjonen skal være på engelsk. Selve presentasjonen skal være på 3-5 min per person.

    0612hojo - 23.09.2013 14:52

  2. Språklab uten vegger

    SNAKKE: Dialogtrening, språklab uten vegger. Dette er såkalt «lukkede» hodesett som effektivt stenger ute lyd fra omgivelsene og tillater uforstyrrede samtaler. Dette er utprøvd lokalt på Åssiden. Man trenger et hodesett per elev. Hensikten er å styrke muntlig engelsk- eller norskkompetanse gjennom autentisk 1-1 dialog med via kommunikasjonsprogrammer som Skype.

    Målet er å innarbeide dette til en mer institusjonalisert/permanent praksis integrert i utvekslingsprogrammet. Bruke fagterminologi i norsk og engelsk. Alle skal få trening i muntlig praksis effektivt.

    19067302 - 19.02.2014 14:02

  3. The Revenge - et hørespill uten ord!

    Hørespill uten ord!

    Andrew Sachs (jfr. Manuel i «Hotell i særklasse») fikk i 1978 BBC til å kringkaste sitt berømte hørespill (ca 25 min.) uten ord – bare med lydeffekter - kalt The Revenge. Det kan være vanskelig å få lasta ned, men en mulighet er her, hvor du også finner et 4 minutters intervju med Sachs først:

    Svein Anders Kvellestad - 23.05.2013 13:49

  4. Seksordsnovelle

    Dette er en fin måte å bevisstgjøre eleven på vendepunkt i novellesjangeren og valg av ord.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 11:21

  5. BESØK UTANFRÅ

    Besøk av fagpersonar i klasseromet har stor verdi, utan omsyn til utdanningsnivå.

    Frode Løvik - 12.11.2013 14:16

  6. ATV-prosjekt, Vg1 TIP, Godalen vgs.

    Elevene på TIP, Godalen VG1, lager ATV'er i løpet av vår-terminen. Prosjektet skaper mye engasjement og et uvanlig gruppefokus. Fellesfagene hadde en mulighet for å henge seg på dette engasjementet med å yrkes- og praksisrette. For de ulike aktivitetene i norsk og engelsk, se lenkene under. 

    For detaljer om ATV bygging må man henvende seg til TIP på Godalen.

    Torleif Sleveland - 10.02.2015 13:01

  7. Ansettelsesprosess

    Elevene skal gå gjennom en ansettelsesprosess i en bedrift.

    Elevene må lære seg relevante engelske gloser. I norkfaget er det grunnleggende skriftlige ferdigheter som vurderes.

    De skriver en søknad på norsk, men jobbintervjuet foregår på engelsk. Her kan man benytte rollespill eller samtale, to og to. 

    Hildegunn Moland - 01.12.2015 15:10

  8. Farger og former

    Denne oppgaven krever noe samarbeid/koordinering med programfag. I det minste må man vite at temaene er gjennomgått og hvilke praktiske oppgavene som er laget i produksjonsfaget. Elevene skal få instruksjon i fargesirkelen/fargekontraster, grunnleggende geometriske og organiske former (og evt. stilisering eller forenkling av former).

    Temaene blir ofte gjennomgått på høsten og derfor er det aktuelt etter høstferien, men dette må du undersøke på DH-avdelingen på din skole. 

    Torleif Sleveland - 13.10.2015 15:05

  9. Tverrfaglig arbeid med motorblokk

    Tverrfaglig samarbeid med engelsk, norsk, matematikk og naturfag med utgangspunkt i tekniske tjenester Vg1, TIP.

    Læringsmål fra alle nevnte fag. Muntlige og skriftlige øvelser og vurdering.

    Lærer Michelle Weme - 19.02.2014 14:20