Search page

Søket fant 61 resultater på 0.059 sekunder.

Søkeresultater

  1. Vurdering av muntlige tekster

    Skjema for vurdering av muntlig framlegg.

    Torleif Sleveland - 14.05.2013 12:07

  2. Helter

    Velg deg en av disse heltetypene:

    • Den klassiske helten
    • Den litterære helten
    • Hverdagshelten
    • Anithelten

    Bruk photostory, moviemaker, power point presentasjon eller film til å presentere heltetypen du har valgt. Begrunn hvorfor personen du har valgt kan kalles en helt. Fortell hvorfor du valgte nettopp denne heltetypen.

    Arbeidet med temaet helter vil vurderes opp i mot muntlig karakter i norsk.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 16:16

  3. VG2 hudpleie - lage sammensatt tekst

    Yrkesretting på VG2 hudpleie med utgangspunkt i tekster fra programfagene. Ta utgangspunkt i læreboka i hudpleie, og finn tekster der som er relevante for temaene:

    1. Kosmetiske operasjoner

    2. Hårfjerning

    3. Menn og velvære

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.03.2013 12:48

  4. Ungdom og alkohol

    Undervisningsopplegget fokuserer på grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og muntlighet. Det overordnede temaet er ungdom og alkohol som igangsetter for diskusjon og sakprosarettet skriving.

    kriros - 30.04.2013 11:33

  5. "Grisen" av Saabye Christensen

    GRISEN AV LARS SAABYE CHRISTENSEN

    Fokus på:

    • spenningskurve

    • høydepunkt

    • konsentrasjon

    • systematisering av ytre handling

    • konflikter i det flerkulturelle samfunn

    • helsefag: håndtering av kulturkonflikter på arbeidsplassen

    inghja - 30.04.2013 12:41

  6. Kantinemat

    Er det skolens oppgave å passe på hva elevene skal spise? Eller et dette noe hver elev skal ta ansvar for selv? Bør det selges usunne matvarer i kantina på skolen? Eller bør den være sunn og riktig?

    Dette er spørsmål elevene i arbeid med denne oppgava, skal reflekter rundt og skrive om.

    kjersti ottesen - 03.05.2013 12:33

  7. Søknad på mediejobb med påfølgende jobbintervju

    Elevene skal søke jobb i en reelt utlyst jobb. De skal også legge ved cv. Etterpå skal alle gjennom et jobbintervju. Intervjuerne velger da hvem som får jobben, og argumenterer overfor gruppa. Gruppa sier seg enig/uenig med intervjuerne.

    2208nibe - 18.02.2014 20:21

  8. Språklab uten vegger

    SNAKKE: Dialogtrening, språklab uten vegger. Dette er såkalt «lukkede» hodesett som effektivt stenger ute lyd fra omgivelsene og tillater uforstyrrede samtaler. Dette er utprøvd lokalt på Åssiden. Man trenger et hodesett per elev. Hensikten er å styrke muntlig engelsk- eller norskkompetanse gjennom autentisk 1-1 dialog med via kommunikasjonsprogrammer som Skype.

    Målet er å innarbeide dette til en mer institusjonalisert/permanent praksis integrert i utvekslingsprogrammet. Bruke fagterminologi i norsk og engelsk. Alle skal få trening i muntlig praksis effektivt.

    19067302 - 19.02.2014 14:02

  9. Rørleggerfaget i historiske rammer

    Foto: Hartmut Schwarzerbach. NTB/Scanpix. Lisens: CC- by-nc-sa

    Elevene skal holde en presentasjon om historien til rørleggerfaget. Elevene kan jobbe to og to, om de ønsker det. De må få med hele utviklingen fra oldtiden til i dag.

    Roy-Olav T. Øien - 10.03.2014 14:02

  10. Konflikthåndtering i rollespill

    Norsk VG2

    • Lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner
    • Mestre ulike roller i samtaler, diskusjoner, dramatiseringer og presentasjoner
    • Kombinere auditive, skriftlige og visuelle uttrykksformer og bruke ulike digitale verktøy i presentasjoner

    Sikkerhet VG2

    • Vurdere konfliktrisiko i ulike situasjoner og foreslå tiltak for å forebygge og håndtere konfliktsituasjoner

    Grunnleggende ferdigheter: Muntlige og digitale

    Metode: Rollespill

    18056901 - 30.01.2014 14:31

  11. Høna eller egget - hvem har det verst?

    Diskusjon om etikk i kylling-/eggproduksjon. (Eller annen matproduksjon). Elevene presenterer en matreklame og peker på retoriske appellformer. Elevene skaffer informasjon fra matprodusenter som bakgrunn for videre refleksjon.

    Læringsmål

    • Elevene skal kunne bruke saklige argumenter i diskusjon.
    • Elevene skal kunne samle inn og vurdere faktaopplysninger.
    • Elevene skal bli bevisst etiske problemstillinger.

    Sluttprodukt

    rora0708 - 04.02.2014 10:36

  12. Observasjonsnotat fra praksis

    Det er viktig at skriveopplæringen på yrkesfag er yrkesrettet og relevant for elevene. For å motivere elevene til skriving, må skrivingen være meningsfylt. Den skriftlige kommunikasjonen i yrket er viktig, og noe de må forholde seg til hver eneste dag. I tillegg er observasjon en viktig del av yrket, og noe elevene må trene på. Dette gjør dem i stand til å kartlegge behov hos brukere.

    Charlotte Sem Birkeli - 16.12.2013 14:11

  13. Arbeid med novelle

    Arbeid med leseforståing og verkemiddel i novelle. Høver som del av eit større arbeid med novelle.

    brinor - 10.01.2014 13:02

  14. Samtale om en vegg

    Hensikten med dette undervisningsopplegget er å skape en samtalesituasjon der elevene anvender fagspråk og øver seg på å møte en kunde. Kunden ønsker en fagmann som skal bygge en vegg og har bedt om et møte på forhånd for å få sakkyndig informasjon, diskutere framgangsmåte og materialbruk. Presist språk, evne til å gi gode forklaringer (ikke velge den korteste) og møte kunder er viktig.

    Opplegget involverer faglærer i norsk og programfag. Dette er et lite opplegg med fokus på muntlige ferdigheter.

    rora0708 - 21.01.2014 11:29

  15. Søken etter det gode liv

    Tema: Kulturmøte

    Tverrfaglig samarbeid mellom samfunnsfag og norsk på vg2 yrkesfag på alle programfag.

    Grunnleggende ferdigheter: Eleven skal trene på å utvikle muntlig ferdighet gjennom samtale, intervju og presentasjon. I tillegg skal de øve på skriftlig ferdighet gjennom skriftlig refleksjonslogg.

    Produkt:

    • Intervju

    • Refleksjonslogg der du reflekterer over eget arbeid og egen læring

    Presentasjon

    asemo - 06.06.2014 13:47

  16. Kon - Tiki og Thor Heyerdahl - fakta og fiksjon

    Lese samtidslitteratur, virkemidler i film, skrive filmanmeldelse, reflektere over forskjell på fakta og fiksjon.

    karber7 - 27.03.2014 11:51

  17. En pakkereise - Reiseliv

    Yrkesdifferensiert oppgave

    Her følger undervisningsopplegg og selve oppgaven

    mette.larsen6@gmail.com - 02.12.2014 15:59

  18. Om "neger" som et rasistisk ord

    Videoklipp som tar opp bruken av ordet "neger", og som kan brukes som utgangspunkt for undervisning tilknyttet temaet mobbing og rasisme.

    Monica Nordeng - 12.09.2011 13:36

  19. Onlineaviser.no - finn aviser, tidsskrifter, magasiner, nyheter m.m.

    Lenkesamling. Norske aviser, tidsskrifter og blader. Egen del til svenske og danske medier. Også lenker til andre internasjonale medier.

    BaDy1 - 31.10.2013 14:08

  20. Tverrfaglig undervisningsopplegg norsk, samfunnsfag og markedsføring

    Drammen videregående skole har siden 2011 hatt et opplegg i midtimen som kalles "Mat for hjernen". Opplegget går ut på at de elevene som ønsker det, kan høre et foredrag og være deltakere i en debatt etterpå. Flere kontroversielle emner har vært representert. Dette opplegget som er lagt ut her, er knyttet til 100-årsjubileet for kvinners stemmerett i Norge og handler om å bruke stemmeretten og det å være i minoritet eller majoritet. Opplegget kan brukes om mange emner.

    Lærer - 06.11.2013 16:13

Pages