Search page

Søket fant 152 resultater på 0.055 sekunder.

Søkeresultater

  1. Tut og køyr - arbeid med samansett tekst

    Opplegget tek sikte på å gi elevane erfaring med samansette tekstar, både å lese og vurdere slike tekstar, samt å sjølve produsere slike tekstar. Elevane får også trening i å formidle munnleg framfor ei forsamling.

    Opplegget tek også sikte på å gje elevane ein sjanse til å produsere ein fagtekst knytt til eige programområde. Her kan dei sjølve velje kva fagområde dei vil leggje vekt på. Samstundes får dei også erfaring med å produsere og publisere ein samansett tekst.

    DEI GRUNNLEGGANDE FERDIGHEITENE:

    Elevane skal trene på:

    brinor - 14.05.2013 12:07

  2. Muntlig fremføring HMS

    Muntlig fremføring med power point HMS

    Helga-Marit Bolstad - 14.05.2013 12:31

  3. Et yrke innen "Design og håndverk"

    Elevene trener på å holde muntlige foredrag knyttet til et tema i programfaget, og på det å lage sammensatte tekster.

    PRESENTASJON:

    Lage en presentasjon av et yrke som design og håndverklinja legger grunnlaget for: Hva går yrket ut på, og hvor kan man jobbe? Hva trenger man av utdanning? Hvordan er det med jobbmuligheter, arbeidstider og lønn innenfor dette yrket?

    Tomas Bjørnstad - 22.05.2013 13:29

  4. Tverrfaglig presentasjon fra verkstedet

    Elevene danner grupper på 2-3 personer for å lage en presentasjon av et maskinelement fra verkstedet. Fagene som skal representeres blir norsk, engelsk og dokumentasjon og kvalitet.

    Elevene velger selv hva de skal presentere, men det må være et produkt som er på verkstedet på den aktuelle skolen.

    De må ved hjelp av produktets bruksanvisning komme fram til hvordan produktet er bygget opp og hvordan det virker. Bruksanvisningen skal være på norsk (i følge norsk lov), men elevenes presentasjonen skal være på engelsk. Selve presentasjonen skal være på 3-5 min per person.

    0612hojo - 23.09.2013 14:52

  5. Intervju: En fagarbeiders hverdag

    Elevene skal intervjue en av montørene/fagarbeiderne når de er ute i praksis.

    ansk9 - 11.02.2013 07:53

  6. Fire hjørner med lyrikk

    • Lyrikk og illustrasjoner, tverrfaglig undervisningsopplegg i norsk og design og håndverk.
    • Lærer henger opp fire dikt, ett i hvert hjørne. Elevene går rundt i rommet og må lese alle diktene før de kan velge det diktet de liker best.
    • Når alle elevene har valgt dikt, forteller de som står i samme hjørne hverandre hvorfor de har valgt det diktet. Etterpå forteller hver gruppe resten av elevene hvorfor de valgte det diktet.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 15:08

  7. Reklameprosjekt med utgangspunkt i egen elevbedrift

    Elevene skal ta utgangspunkt i sin elevbedrift. Med bakgrunn i teorikapitlet om reklame i læreboka skal de produsere reklamemateriell, henholdsvis en plakat og en brosjyre.

    Når reklamemateriellet foreligger, skal de skrive to dokument, en virkemiddelanalyse hvor de analyserer og reflekterer over utarbeidelsen og effekten av materiellet og et markedsstrategidokument.

    Fokus for opplegget er kreativ utfoldelse og teoriforankret arbeid innenfor programfaget Kommunikasjon og Service.

    bjorgk - 13.05.2013 15:10

  8. Helter

    Velg deg en av disse heltetypene:

    • Den klassiske helten
    • Den litterære helten
    • Hverdagshelten
    • Anithelten

    Bruk photostory, moviemaker, power point presentasjon eller film til å presentere heltetypen du har valgt. Begrunn hvorfor personen du har valgt kan kalles en helt. Fortell hvorfor du valgte nettopp denne heltetypen.

    Arbeidet med temaet helter vil vurderes opp i mot muntlig karakter i norsk.

    nina.larsen.ness@oppland.org - 13.05.2013 16:16

  9. Teikneseriar - kva og korleis fortel dei?

    Arbeid med teikneseriar etter læringsmål om samansett tekst. Lærar kan velje å dele klassen i grupper eller å la elevane jobbe åleine. Arbeidet kan munne ut i munnleg presentasjon med samansett tekst, skriftleg analyse eller ein læringsdiskusjon. Ein kan også ha kombinasjonar av desse.

    brinor - 13.05.2013 16:57

  10. VG2 hudpleie - lage sammensatt tekst

    Yrkesretting på VG2 hudpleie med utgangspunkt i tekster fra programfagene. Ta utgangspunkt i læreboka i hudpleie, og finn tekster der som er relevante for temaene:

    1. Kosmetiske operasjoner

    2. Hårfjerning

    3. Menn og velvære

    Anniken Solfjeld Pedersen - 23.03.2013 12:48

  11. Boking

    Elevene inviteres til å ta bilder av mennesker med bok/bøker (lesende), helst en de har lånt på skolebiblioteket. Dere velger selv situasjon etc., men kravet er minimum en person samt en bok pr. bilde. Bildet kan tas med mobiltelefon eller annet utstyr eleven selv disponerer.

    harkri - 30.04.2013 11:55

  12. Motiv og tema i tekster - en kreativ måte å drøfte og tolke innhold

    Opplegget fokuserer på grunnleggende ferdigheter innen lesing og digitale verktøy. Målet med opplegget er å øke elevenes forståelse av motiv og tema i tekster, og hvordan en på en kreativ og morsom måte kan konkretisere og visualisere en tekst.

    kriros - 30.04.2013 12:14

  13. En drittjobb

    Dette er tenkt som et dokumentasjonsprosjekt av en praktisk arbeidsoppgave, hvor norskfaget og bransjelære samarbeider. Utgangspunktet er et faktisk utført stykke jobb: En reparasjon av et kloakkrør. Men opplegget kan også tilpasses andre typer av arbeidsoppgaver.

    Her inngår alle de grunnleggende ferdigheter: Skriving, lesing, regning, muntlighet og digitale verktøy.

    Metode: Det er tenkt som et gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning underveis.

    Sluttproduktet blir en skriftlig rapport eller tilsvarende levert på Fronter, med både tekst og bilde.

    peto - 31.10.2013 13:17

  14. VENSKAP – Å JOBBE MED FILMEN BUDDY

    Tverrfagleg samarbeid i norsk og samfunnsfag. Kan brukast på alle studieretningar, vg2

    ØVING PÅ DEI GRUNNLEGGANDE FERDIGHEITENE:

    Øving på munnlege, skriftlege og digitale ferdigheiter

    Eit opplegg om filmen ”Buddy” som kombinerar norsk og samfunnsfag. Elevane svarar rett inn i oppgåva. Tema er venskap og sosialisering.

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 15.11.2013 12:24

  15. Korleis forklare elektronikk munnleg og skriftleg til Kari og Ola?

    Grunnleggande ferdigheter: Å kunne lese, uttrykke seg munnleg og skriftleg

    Opplegget inneheld mange ulike aktivitetar der programfaglærar og norsklæraren samarbeider.

    Sluttprodukt:

    1. Skriftleg tekst, frå gruppa, og ikkje-fagpersonar les han. «Kva forstår dei (ikkje)?»

    Faglærar i norsk og faglærar i programfaget vurderer, med karakter.

    Terese Kristin Aarsund Myklebust - 15.11.2013 19:02

  16. Muntlig presentasjon: Helse og oppvekst, norsk retorikk

    Dere skal selv velge dere en livsstilssykdom. Denne skal dere presentere til et publikum (klassen og faglærer). Husk at ingen av oss i publikum kan noe om denne sykdommen fra før. Dere skal si noe om hvordan sykdommen utarter seg, hva konsekvensene av denne er, og forsøke å si noe om framtidsutsikter.

    Presentasjonen skal være på minimum fem, maksimum ti minutter.

    suhe - 18.02.2014 19:57

  17. Språklab uten vegger

    SNAKKE: Dialogtrening, språklab uten vegger. Dette er såkalt «lukkede» hodesett som effektivt stenger ute lyd fra omgivelsene og tillater uforstyrrede samtaler. Dette er utprøvd lokalt på Åssiden. Man trenger et hodesett per elev. Hensikten er å styrke muntlig engelsk- eller norskkompetanse gjennom autentisk 1-1 dialog med via kommunikasjonsprogrammer som Skype.

    Målet er å innarbeide dette til en mer institusjonalisert/permanent praksis integrert i utvekslingsprogrammet. Bruke fagterminologi i norsk og engelsk. Alle skal få trening i muntlig praksis effektivt.

    19067302 - 19.02.2014 14:02

  18. Svinn og kriminalitet

    Sikkerhetsfaget, økonomi, norsk og samfunnsfag. Dette opplegget inkluderer også faget samfunnsfag. Vi har valgt å ta med kompetansemål:

    • Analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte hvordan slike handlinger kan forebygges, og hvordan rettsstaten fungerer (udir)

    Turid V. Tveiten - 30.01.2014 14:31

  19. Konflikthåndtering i rollespill

    Norsk VG2

    • Lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner
    • Mestre ulike roller i samtaler, diskusjoner, dramatiseringer og presentasjoner
    • Kombinere auditive, skriftlige og visuelle uttrykksformer og bruke ulike digitale verktøy i presentasjoner

    Sikkerhet VG2

    • Vurdere konfliktrisiko i ulike situasjoner og foreslå tiltak for å forebygge og håndtere konfliktsituasjoner

    Grunnleggende ferdigheter: Muntlige og digitale

    Metode: Rollespill

    18056901 - 30.01.2014 14:31

  20. Livsstil og helse

    I dette tverrfaglige opplegget skal elevene arbeide i grupper (lære å samarbeide), og fordype seg i temaer rundt spesialkost. Produktene som skal vurderes er et skriftlig arbeide (resonnerende tekst) som skal presenteres for klassen (foredrag). Gruppene bør ikke ha flere enn fire medlemmer.

    johhus - 05.02.2014 14:38

Pages