Search page

Søket fant 44 resultater på 0.067 sekunder.

Søkeresultater

  1. Muntlig presentasjon: Helse og oppvekst, norsk retorikk

    Dere skal selv velge dere en livsstilssykdom. Denne skal dere presentere til et publikum (klassen og faglærer). Husk at ingen av oss i publikum kan noe om denne sykdommen fra før. Dere skal si noe om hvordan sykdommen utarter seg, hva konsekvensene av denne er, og forsøke å si noe om framtidsutsikter.

    Presentasjonen skal være på minimum fem, maksimum ti minutter.

    suhe - 18.02.2014 19:57

  2. Språklab uten vegger

    SNAKKE: Dialogtrening, språklab uten vegger. Dette er såkalt «lukkede» hodesett som effektivt stenger ute lyd fra omgivelsene og tillater uforstyrrede samtaler. Dette er utprøvd lokalt på Åssiden. Man trenger et hodesett per elev. Hensikten er å styrke muntlig engelsk- eller norskkompetanse gjennom autentisk 1-1 dialog med via kommunikasjonsprogrammer som Skype.

    Målet er å innarbeide dette til en mer institusjonalisert/permanent praksis integrert i utvekslingsprogrammet. Bruke fagterminologi i norsk og engelsk. Alle skal få trening i muntlig praksis effektivt.

    19067302 - 19.02.2014 14:02

  3. Høna eller egget - hvem har det verst?

    Diskusjon om etikk i kylling-/eggproduksjon. (Eller annen matproduksjon). Elevene presenterer en matreklame og peker på retoriske appellformer. Elevene skaffer informasjon fra matprodusenter som bakgrunn for videre refleksjon.

    Læringsmål

    • Elevene skal kunne bruke saklige argumenter i diskusjon.
    • Elevene skal kunne samle inn og vurdere faktaopplysninger.
    • Elevene skal bli bevisst etiske problemstillinger.

    Sluttprodukt

    rora0708 - 04.02.2014 10:36

  4. Å lage forside til roman

    Elevene velger seg en roman, leser og diskuterer i lesesirkler ut fra spørsmål og stikkord fra lærer. Deretter lager de en ny forside til sin roman og presenterer denne for klassen. Hensikten er å både jobbe med romansjangeren og sammensatt tekst.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 17.06.2014 11:28

  5. Miniforedrag om norsk forfatter

    Elevene trekker lapp med navnet til en norsk forfatter og skal forberede en muntlig presentasjon på fire minutter. Lærer og klassen blir enige om hva som er viktig å ha med i et slikt miniforedrag.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 18.06.2014 10:38

  6. Fagsamtaler om roman

    Elevene har lest en roman og fått en gjennomgang av romansjangeren. De jobber i grupper med oppgaver knyttet til romanen og har en fagsamtale med lærer i etterkant, som blir vurdert med karakter.

    Inger-Kristin Larsen Vie - 18.06.2014 11:23

  7. Muntlig presentasjon av selvvalgt tema

    Dette opplegget kan brukes på alle programområder.

    marram - 27.03.2014 11:40

  8. Lag ein reklameannonse for linja di

    Elevane skal lage ein reklameannonse for yrkeslinja si. Målet er å få elevar på ungdomsskulen til å søkje på denne linja. Dette opplegget kan fungere fint som gruppearbeid.

    Grunnleggjande ferdigheiter:

    • å kunne uttrykkje seg munnleg
    • å kunne skrive
    • å kunne lese
    • å kunne bruke digitale verktøy

    Sluttprodukt: Sluttproduktet skal vere ein annonse. Denne kan til dømes vere ein plakat eller ei PowerPoint-side. Elevane skal til slutt presentere produktet og grunngi vala dei har gjort.

    Elinn Devold Myklebust - 23.04.2014 13:59

  9. Bok til alle (Leser søker bok)

    Undervisningsopplegget er inspirert av arbeidet til foreningen "Leser søker bok" (se nettressurs).

    Dette er et gruppearbeid som kan passe for elever på VG1 helse og oppvekst, VG2 barn og ungdom og VG2 helsefagarbeider. Resultatet skal bli en dramatisering/presentasjon, med hovedvekt på muntlig aktivitet.

    Elevene reflekterer rundt litteratur, tilgangen på dette, og hvilken betydning høytlesning kan ha for mennesker i ulike situasjoner. De skal også lære seg å se dette i sammenheng med deres egen posisjon som yrkesutøvere.

    Helga Tryggvason Vorren - 24.04.2014 12:02

  10. Internasjonal reklamekampanje vg2

     

    I denne oppgaven skal elevene lage en reklamekampanje som kan brukes både nasjonalt og internasjonalt. Alle mediefagene samt engelsk og norsk kan trekkes inn i oppgaven.

    britt.guro.sather@bleiker.vgs.no - 10.02.2015 11:57

  11. HMS; ergonomi og trening for å forebygge belastningsskader

    Tverrfaglig samarbeid mellom bygg- og anleggsteknikk vg1, norsk og kroppsøving

    MÅL: Elevene skal lære seg korrekte arbeidstillinger på verksted/byggeplass, og lære styrke og bevegelsesøvinger som skal ivareta egen helse.

    Korrekte arbeidsstillinger og øvelser skal dokumenteres med bilder/film (digital fortelling), og elevene skal holde en muntlig presentasjon for medelever og lærere. 

    linnmageroy@hotmail.com - 27.05.2015 10:16

  12. Et annet perspektiv på søknad og CV

    Her finner du mange gode ideer til hva som bør og må være med og kanskje ikke bør være med i tekstene.

    CV-nerden René Brunsvik gir mange gode tips til søkere som vi kanskje kan lære av, og han gir et godt bilde av mottakerbevissthetsperspektivet: Hva er det arbeidsgiveren frykter når hun/han skal ansette?

    En praktisk side å bruke i undervisningen.

    Torleif Sleveland - 05.10.2013 15:43

  13. Kommunikasjon på bilverkstedet

    Video som handler om kommunikasjon mellom ansatte på bilverksted og kunde.

    Monica Nordeng - 11.09.2011 20:54

  14. Tverrfaglig undervisningsopplegg norsk, samfunnsfag og markedsføring

    Drammen videregående skole har siden 2011 hatt et opplegg i midtimen som kalles "Mat for hjernen". Opplegget går ut på at de elevene som ønsker det, kan høre et foredrag og være deltakere i en debatt etterpå. Flere kontroversielle emner har vært representert. Dette opplegget som er lagt ut her, er knyttet til 100-årsjubileet for kvinners stemmerett i Norge og handler om å bruke stemmeretten og det å være i minoritet eller majoritet. Opplegget kan brukes om mange emner.

    Lærer - 06.11.2013 16:13

  15. Muntlig presentasjon. Mat- og kulturmøter

    Dette er en todelt oppgave (presentasjon og brosjyre) i forbindelse med kulturmøter. Elevene jobber parvis (eller individuelt). Oppgaven er å fordype seg i en utenlandsk rett og informere om denne for klassen. Målet kan være å bl kjent med matkultur og spisevaner i et annet land, og hvordan denne retten/tilberedningen er mottatt i Norge. Kan være et ønske at elevene jobber med en forholdsvis "ny"/nyintrodusert matrett i Norge(forrett, middagsrett, lunsjrett eller dessert).

    carly - 27.03.2014 11:46

  16. Å holde tale i forbindelse med et klassejublieum

    Dette undervisningsopplegget bør ses i sammenheng med en innføring i de retoriske appellformene innenfor retorikken. Elevene skal forestille seg at klassen møtes etter ti år; et klassejubileum. I invitasjonen står det at alle skal presentere seg for de andre og fortelle litt om hvem de er i dag. De får noen stikkord: utdannelse, familie, hobbyer, karierevalg, etc. De skal bruke den kunnskapen de kan om appellformene til å utarbeide et manus til sin presentasjon.

    Hensikten med undervisningsopplegget:

    - kjennskap til appellformene

    Inger-Kristin Larsen Vie - 02.09.2013 13:21

  17. Jobbintervju i virkeligheten

    Formål: Forberede elevene på reelt jobbintervju når de skal søke om lærekontrakt.

    Innhold: Det forutsettes at elevene allerede har skrevet jobbsøknad og cv.

    1. Læreren gjennomgår ulike sider ved jobbintervjusituasjonen (adferd, klær, spørsmål mm). 2 undervisningstimer.

    2. Elevene gjennomfører jobbintervju med programfag- og norsklærer. Ca 25 min. pr. elev

    3. Elevene blir innkalt til jobbintervju hos en mulig arbeidsgiver som skal ansette lærlinger. Skolen gjør avtaler med ulike arbeidplasser.

    Helga-Marit Bolstad - 05.02.2014 15:13

  18. HMS - Snekkermaskiner. Undervisningsopplegg i norsk og produksjon

    Produksjon: Gjennomføre HMS-kurs på maskinene i snekkerverkstedet.

    Norsk: Undervisning i retorikk og retoriske regler for fremføring; etos, logos og patos.

    Dokumentasjon:

    Produksjon: Gjennom bilder av de ulike maskinene og tekst som forklarer de ulike HMS-funksjonene skal elevene dokumentere HMS-kurset på snekkerverkstedet. Elevene skal videre gjøre rede for arbeidsoppgaver man kan utføre på de fem hovedmaskinene på verkstedet. Dette skal presenteres ved hjelp av et power pointdokument.

    Vibeke Solvang - 06.11.2013 16:34

  19. Forsvarlig med kvinner bak rattet? Retoriske appellformer i leserinnlegg

    Dette opplegget er ment å trene elever i å kjenne igjen de retoriske appellformene. Med utgangspunkt i et gammelt leserinnlegg skal elevene jobbe med oppgaver (se vedlagt fil) som går på å finne og vurdere etos, patos og logos i teksten.

    Leserinnlegget er artig å jobbe med, og leserinnleggets innhold vekker stort engasjement i klassen. Det er også fint å bruke dersom man skal jobbe med argumentasjon i tekster.

    Opplegget forutsetter at elevene har fått undervising i de retoriske appellformene. Nå skal de selv prøve å gjennkjenne disse i tekster.

    Ingunn Hinna Thomassen - 20.11.2013 13:53

  20. Muntlig presentasjon av valgt tema fra en fagbok

    Dette er en tverrfaglig oppgave som går på gruppearbeid, presentasjonsteknikk, rettskriving, terminologi, repetisjon av fagstoff og evnen til å formulere et faglig tema på en forståelig måte.
    Kan brukes i alle fagområder.

    Vurdering: Mange måter å vurdere på, det kommer an på hvilken kunnskap og ferdigheter som skal vektlegges.

    Marie Hofseth Christensen - 20.02.2014 13:35

Pages